פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 29.03.2024
המכון למחקרי ביטחון לאומי: ההסכם עם לבנון - הישג לישראל גם אחרי הפשרה
11/10/2022 11:48

לפי דו"ח שפרסם המכון, ההסכם האפשרי סביב חלוקת שדות הגז בין המדינות טומן בחובו יתרונות כלכליים וביטחוניים משמעותיים עבור ישראל, ובהם הפחתת האבטחה סביב מאגר כריש והרתעת חיזבאללה מפני עימות; בהיבט המשפטי נכתב כי אין צורך באישור הכנסת

המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) טוען בדו"ח שהתפרסם היום (ה') כי ההסכם עם לבנון סביב חלוקת שדות הגז מהווה הישג משמעותי לישראל, גם במתכונתו הנוכחית. לפי הדו"ח, שנכתב על ידי חוקרות המכון אורנה מזרחי ופנינה שרביט ברוך, על אף שישראל נאלצה להתפשר במסגרת היקף השטח שיעבור ללבנון, הוא כולל שורת הישגים חשובים אחרים במישור הכלכלי, האסטרטגי והביטחוני. בהיבט המשפטי, טוענות החוקרות שאין צורך באישור ההסכם בכנסת.

בין ישראל ולבנון מתקיים משא ומתן לסירוגין עוד משנת 2010 על הסדרת הגבול הימי בין המדינות. כעת, בסבב השיחות השלישי, נדמה כי המדינות עשויות לחתום בקרוב על הסכם, למרות שהיום התפרסם כי ישראל לא מסכימה להערות שנשלחו מטעם ממשלת לבנון בנוגע לגבול הימי.
 בין קו הגבול אותו ישראל דרשה בתחילת המשא ומתן, והקו הלבנוני, יש פער של כ-860 קמ"ר. על פי ההסכם המתגבש כמעט כל השטח שבמחלוקת יהיה בשליטת לבנון, מלבד 5 ק"מ הקרובים לחוף בהם יישמר קו המצופים הישראלי, בהתאם לדרישת מערכת הביטחון. ההסכם גם קובע כי ייבדק פוטנציאל הפיתוח של מאגר צידון/קאנא על ידי חברות טוטאל הצרפתית ואני האיטלקית, המחזיקות כל אחת ב-40% מהזיכיון בפיתוח המאגר. 20% הנותרים נמצאים כעת אצל ממשלת לבנון לאחר פרישת חברה רוסית מהשותפות. במידה שאכן יהיה פוטנציאל לפיתוח המאגר, תקבל ישראל פיצוי על החלק של מאגר צידון הנמצא מדרום לקו הלבנוני.
הדו"ח מציין כי ההסכם הקיים יהיה כדאי עבור שתי המדינות. עבור לבנון הרווח הוא בעיקר כלכלי. ההסכם יאפשר לפתח את מאגר צידון/קאנא באופן מיידי, ובכך לעזור לשיקום לבנון הנמצאת במשבר הכלכלי הקשה ביותר אי פעם, ולספק מקור אנרגיה לשוק החשמל הקורס של המדינה.
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 6.10.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy