פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חברת החשמל: חובות האזרחים זינקו ב-20% בשנה האחרונה
29/10/2022 20:23

למרות שמדובר בחברה ממשלתית סירבה חברת החשמל לציין מהו הסכום המדויק, כשההערכות הן שמדובר במאות מיליוני שקלים; ההסבר לזינוק הוא מדיניותה מתקופת הקורונה להפחית את כמות הניתוקים עקב אי תשלום ופסיקת בג"ץ המגבילה את יכולתה לנתק לקוחות עניים וחולים; עתה מתכוונים שם לצאת במבצע גבייה

החובות של הישראלים לחברת החשמל זינקו ביותר מ-20% בשנה האחרונה, כך טוענת החברה. עם זאת חברת החשמל, על אף היותה חברה ממשלתית המדווחת לבורסה, סירבה לחשוף את סכום החוב המדויק, אותו היא חייבת לגבות. ההערכות הן כי מדובר במאות מיליוני שקלים.

את הזינוק בחוב מסבירים בחברה במדיניות שנקטה בתקופת הקורונה להפחית את כמות הניתוקים עקב אי תשלום ובג"ץ רונזצוויג (4988/19) מינואר השנה המגביל את היכולת של החברה לנתק לקוחות הנמצאים בעוני קשה או לקוחות המתמודדים עם בעיות בריאות קשות. עם זאת, בניגוד לאיסור על ניתוק לקוח מאספקת מים עקב אי תשלום, חברת החשמל עדיין יכולה לנתק לקוחות שאינם נמנים עם קבוצות אלה. את ההחלטה הסביר בית המשפט העליון בטענה כי אספקת חשמל בימינו מהווה מצרך חיוני הכרחי לניהול אורח חיים שגרתי. לטענת חברת החשמל, אל מול לקוחות אלו ישנם מנגנוני אכיפה שונים מניתוק מרשת החשמל.
 על פי הניתוח של חברת החשמל, כ-30% מהחייבים הם עסקים (מסחרי ותעשייתי) וכ-70% לקוחות פרטיים. מדובר בכ- 20,000-10,000 לקוחות חייבים. בניתוח נתוני החייבים הפרטיים נראה כי מדובר בחובות חדשים יחסית ובסכומים גבוהים, שאינם מאפיינים חוב של לקוחות משכבות מוחלשות. ייתכן שהזינוק בחובות נובע מניצול תקופת הביניים שבין החלטת בג"ץ לבין יישום ההחלטה בפועל וקביעת הקריטריונים על ידי הרגולטורים.
בשל הזינוק הניכר בלקוחות שאינם משלמים, תצא חברת החשמל למבצע אכיפה רחב היקף של החובות. על פי סמנכ"ל השירות אורן הלמן, "מבצע האכיפה יכלול בעיקר לקוחות עסקיים ובכל מקרה לקוחות שאינם  נמנים על אוכלוסייה מוחלשת, להם החברה מציעה סל של פתרונות". טרם מבצע האכיפה, יישלחו ללקוחות החייבים הודעות SMS. החברה הודיעה כי תאפשר ללקוחות החייבים לפרוש את התשלום עד שלושה תשלומים ללא ריבית.
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 24.10.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy