פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
*‏ מה יקרה לנפט הרוסי לאחר כניסתה לתוקף של תקרת המחירים?
19/11/2022 20:38

ההשפעה של מנגנון תקרת המחירים על רווחי הנפט של רוסיה עודנה בגדר תעלומה. מדינות G7 עדיין צריכות לקבוע את תקרת המחיר המקסימלית שבה מדינות האיחוד האירופי וה-G7 יכולות לשנע נפט רוסי. המחיר הוא גורם מפתח בשאלה איך רוסיה תגיב לתקרה, וסמן לרווחים הפוטנציאליים מעקיפת החוקים.

 מחבר: כתבי S&P, ‏ התפרסם ב-9 בנובמבר באתר S&P Global Commodity Insights

רוסיה, מצדה, כבר הבהירה כי אין לה כוונה למכור נפט תחת מנגנון תקרת המחירים, כלומר היא תצטרך לפתח שרשראות אספקה אלטרנטיביות כדי לעקוף את הצעדים, או להוציא מהשוק חביות נפט שאינה מצליחה לשנע. נעלם נוסף הוא ההקלות המובנות במנגנון עצמו.
 
רבים מצפים כי בתי זיקוק בסין, הודו ותורכיה יקלטו את הנפט שמושפע מהסנקציות. אולם הזמינות של "צי צללים" היא גורם מגביל. ישנו חוסר ודאות רב, אולם ההשפעה הראשונית של תקרת המחירים כנראה לא תורגש משום שרוסיה לא תרצה לסחור עם מדינות שמשתמשות בה. גורם ב-S&P מעריך כי רוסיה תשתמש בחברות ביטוח ושינוע ימי שאינן מערביות כדי לשנע נתח נכבד מהנפט הרוסי שיצא מהשוק. המחברים צופים כי ייגרעו מהשוק 1.5 מיליון חביות רוסיות ביום ברבעון הראשון של 2023, אך המספר ירד משום שרוסיה תמצא דרכים לשנע את הנפט שלא במסגרת הסנקציות. לפי תחזית נוספת שמובאת במאמר, ייגרעו 1.1 מיליון חביות ביום בין אוקטובר 22' ופברואר 23'.
 
יכולתה של רוסיה לעקוף את הסנקציות ואת תקרת המחירים תלויה בכמות המכליות הרוסיות ו"מכליות הצללים" שיהיו מוכנות להתנהל מחוץ להגבלות. בספטמבר, 55% מייצוא הנפט הרוסי נעשה באמצעות מכליות של האיחוד האירופי וה-G7. מוערך גם כי מדינות ה-G7 מבטחות 95% מצי מכליות הנפט העולמי. כתוצאה מכך, רוסיה תצטרך צי מכליות משלה כדי לחמוק מתקרת המחירים. מוערך כי יש לה מחסור בכ-110 מכליות.
 
לפי גורם שעבד בגזפרום עד פברואר השנה, רוסיה עשויה לפנות לחברות תובלה הודיות, סיניות ומפרציות; וגם לחברות נוספות בשוק. לדבריו, ייקח לרוסיה זמן לבנות צי, ובזמן הזה הייצור הרוסי עשוי לפחות ויהיה מוגבל ע"י קיבולת השינוע הימי. בתקופה זו, ייווצר חוסר יציבות בשוק הנפט.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy