פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
פז נפרדת מבית הזיקוק ושפיר תהפוך לבעלת המניות הגדולה
19/11/2022 20:59

שפיר של האחים שפירא תשקיע בבית הזיקוק של פז באשדוד כ־250 מיליון שקל לפי שווי של 1.65 מיליארד שקל אחרי הכסף, שיקנו לה 15% מהמניות ואופציה לרכישת 50% נוספים. פז תקבל את כל החוב של בית הזיקוק כלפיה, ובמקביל תחלק את מניותיו כדיבידנד בעין

 חברת האנרגיה והקמעונאות פז מפתיעה את השוק ומכניסה את שפיר כמשקיעה בבית הזיקוק שלה, רגע לפני פיצולו. ל"כלכליסט" נודע כי שפיר צפויה להשקיע בבית הזיקוק כרבע מיליארד שקל ולהפוך לבעלת המניות הגדולה בבית הזיקוק, מיד לאחר פיצולו מפז והנפקתו בבורסה בת"א.

הפיצול מפז שעליו מדברים בחברה כבר כמה שנים נועד למקד את החברה באסטרטגיה החדשה של ריטייל (בתחומי המזון, הנוחות והאנרגיה לתחבורה ולבית) ולצמצם את היקף פעילותה בעולם הדלקים הפוסיליים תוך הקטנת המינוף שלה.
פז התקשתה לאורך השנים למכור את בית הזיקוק בשל מגבלות רגולטוריות ומשפטיות כבדות. החברה הכריזה לפני כשנה כי במקום מכירה היא תחלק את בית הזיקוק כדיבדנד בעין ותנפיקו בבורסה. בשוק ההון הביעו סקפטיות סביב ההצהרות האלה נוכח הקשיים ביישום מהלך מורכב שכזה
העסקה עם שפיר היא בגדר הפתעה עבור השוק, שכן נדמה שהוא איבד אמון בכך שפז תצליח להוציא את המהלך לפועל. משום כך, מדובר בחדשות טובות לפז ולבעלי המניות שלה, שכן בית הזיקוק הוא משקולת גדולה על גבה. כעת יוצא הפיצול לדרך ובנוסף מבצעת פז את העסקה עם שפיר. מדובר בעסקה מורכבת מאוד שמתבצעת בתום מו"מ שהתקיים עם כמה גופים, ובהם אדלטק. בשלב מסוים שפיר דווקא נסוגה מהמו"מ, אך בסופו של דבר חזרה לנהל מגעים ולקחה את העסקה.
על פי ההסכם, קבוצת שפיר תזרים לבית הזיקוק כ־250 מיליון שקל בתמורה להקצאת 15% ממניות בית הזיקוק. שפיר תקבל גם אופציות להשתלטות בהמשך על בית הזיקוק. האופציה העיקרית היא לחמש שנים לרכישת 50% נוספים תמורת השקעה של 1.65 מיליארד שקל, שווי בית הזיקוק לאחר הרכישה הראשונית. 
 
כלכליסט | גולן חזני | 10.11.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy