פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
ועידת האנרגיה בסימן של תחבורה חשמלית ואלטרנטיבית
13/12/2022 19:29

ועידת האנרגיה ועסקים הבינלאומית 2022 פאנל מומחים בהנחיית דני שביט במענה לשאלות האם עד סוף העשור האם מחצית ממכירות כלי הרכב יהיו חשמליים? האם תחבורה כבדה תונע בחשמל או במימן? ומה הם אתגרי חברות התשתיות לטעינה מהירה?

 אבנר פלור- סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה "ב-2023 יכנסו יותר כלי רכב מקושרים ויחל ניסוי של כלי רכב אוטונומיים במתחמים סגורים. במחצית 2021 התקבלו מספר החלטות בממשלה שמהוות בסיס לשנים הבאות והן מתייחסות ליעדים, שמאה אחוז מכלי הרכב יהיו חשמליים ומשאיות עד 2035. אוטובוסים עד 2026 שם יהיו 2500 אוטובוסים חשמליים. אנו פועלים להכשרת בעלי המקצוע ייעודיים לרכב חשמלי כמו מכונאים ומוסכים וכן על אכיפה של חניה של רכב לא חשמלי בחניה של עמדות טעינה. אנחנו ננסה לקדם התקנה של עמדות בכל חניון חניה לשימוש הציבור. אנחנו שמחים שנכנסים לישראל מותגי רכב נוספים, גורם שמשפר את התחרות. יש בישראל כמות גדולה של אוטובוסים ורכב פרטי מסין, אבל זה מחייב אותנו להיערך לכמות כלי הרכב החשמליים שיכנסו לארץ מבחינת כוח אדם ואפילו סייבר. אגף הסייבר הציג תוכנית לצורכי המשרד להגנה על תחומי הרכב החשמלי השונים וכמובן הרשת ועמדות הטעינה".

נחום יהושע- ראש אגף תחבורה נקייה ואנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה: "תפקיד הרגולטור להתערב כמה שפחות ואם יתערב, שישכיל לפעול רק במקום שיש בו צורך. תחום הרכב החשמלי קשור למשרדי ממשלה רבים, עם זאת, בתחום התשתיות יש מספר היבטים בהם צריך להסתכל, כמו תמיכות. במקומות רבים בעולם יש תמיכה משמעותית כדי להניע את השוק, כדי שלא להותיר את השוק ללא מענה, אלא לאפשר לו להתקדם. הרגולציה, מקומות בהם נדרשת הסדרה כמו בתים משותפים מצויה בתיקון חוק המקרקעין, היכן שהזכויות לא ברורות או ישנם חסמי שוק. בכל הקשור לתשתיות בבניני מגורים חשוב לקדם את הנושא בהדרכות ואיסוף מידע והכוונה לוועדי בתים ורשויות מקומיות. מבין כל האתגרים של משרד האנרגיה, קליטת כמות גדולה של כלי רכב חשמלי, נמצא בראש סדר העדיפויות שלנו. יש לנו מודל לחדירה של רכב חשמלי וצריכת דלקים, אבל זו תמונה חלקית בלבד, שכן עלינו לראות את מפת צריכת האנרגיה בכל המדינה ובכל השעות, כדי להבין מאיפה תגיע הצריכה וכדי לצפות בעומסים לצריכה. המשמעות שהצריכה חייבת להיות מנוהלת. ניהול גם ברמת הרשת וגם ברמת הבניינים, שכן צווארי הבקבוק הם לא בהכרח ביכולת הייצור, אלא במעלה הזרם, כמו עירוני, שכונתי ועד רמת הבניין המשותף בקצה. תשתית עמדות הטעינה חייבת להיות כמה שיותר חכמה ומנוהלת כדי שלא נגיע לצווארי בקבוק בצריכה.
רן אלויה, מנכ"ל ובעלים ג'ינרג'י: "התהליך מתקיים כראוי ואין חסמים. יחד עם זאת, יש לבצע עבודה אסטרטגית בתכנון עתידי על הספקי החשמל במקומות ובבתי מגורים. השנה הבאה תיצור מצב חדש בשוק עם צפי ל-50 אלף כלי רכב חשמליים, מה שייצור בעיות שירות קשות לספקי טעינה. יש להקים במידי מתחמים שמאפשרים מקומות טעינה מרובים וחניוני טעינה. אנו מקימים מתחמי טעינה לרכב ציבורי, אבל במשך כל היום העמדות עומדות יתומות וחבל שהן לא זמינות לציבור. אני שמח לשמוע שיש הבנה אצל הרגולטור בתחום צריכת האנרגיה. שכן בשטח יש צורך מהותי בניהול האנרגיה. אנחנו בדרישת יתר לניהול טעינה ויש כאוס מטורף בקרב יזמים שמחתימים מאות ואלפי בניינים כדי למכור הסכמים לחברות הטעינה ואז הם שבויים של אותם יזמים. חייבים לעשות סדר בתחום זה, שכן כבר עכשיו יש 17 אלף בניינים שצריכים ניהול טעינה בטווח המידי".
רמי מולכו- כלכלן ראשי ומנהל פיתוח עסקי תעבורה אחזקות בע"מ: "אנו רואים את שוק הרכב הפרטי ומקנאים. בשוק הרכב הכבד, המעבר לחשמול עובד לאט, אבל אני לא מכליל את תחום האוטובוסים. מבחינת משאיות קלות, זה הולך להינע חשמלי ויש סנוניות ראשונות, אבל שמדובר ברכב משא כבד, אנו צופים להינע מימן. השוני בין רכב כבד לרכב פרטי, זה המחיר של המוצר. הוא מאוד יקר. פי -2-3 ממשאית דיזל כיום. זה הגורם שמונע חדירה והמשך שימוש ברכב מזהם לעוד שנים רבות. נהג משאית,רגיל לחזור הביתה ולפני כן לתדלק את הרכב לקראת יום העבודה הבא, אבל אין לו שום דרך לטעון בעצמו את המשאית החשמלית שזקוקה לספקים גבוהים מאוד. כדי לקדם את השוק, אנחנו חייבים את התערבות המדינה ומשום שאין מס, צריך רעיון יותר יצירתי שיאפשר לנהג המשאית לבצע את המעבר באמצעים סבירים לרכב כבד חשמלי, שכאמור יקר משמעותית".
עמיחי ברם- סמנכ"ל תפעול והנדסה סונול: "אנו מבינים שהעולם לא יהיה מבוסס באופן בלעדי על סוללות, אלא גם על מקורות אחרים כמו מימן, בוודאי שמדובר במשאיות כבדות. מציין שהיום סונול מתקינה תחנה ראשונה לתדלוק מימן בחיפה. רכשנו שלוש משאיות לשינוע מימן והן מתוכננות לנוע בישראל כבר בינואר. סונול התקינה אלפי עמדות טעינה בפריסה ארצית. הותקנו כבר 50 עמדות מהירות ואנו פועלים להגדיל את הספקם. מדובר בתהליך מורכב בשיתוף עם חברת החשמל.  על המדינה לתת מענקים לספקים שלא צפויים להרוויח בשנים הראשונות".
דני שביט- מנכ"ל לובינסקי ומנחה הפאנל מסכם: "על כל מי שנמצא כאן, מוטלת האחריות להכין את המדינה עבור הצרכנים והטרנספורמציה שעוברת על שוק הרכב, שכמוה לא הייתה בשוק הרכב בשלושים השנים האחרונות".
 
6.12.22 | אוטוcom 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy