פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
הסיבה האמיתית להתייקרות חשבון החשמל נחשפת, והיא לא משבר האנרגיה
13/12/2022 19:34

חשבון החשמל של משקי הבית צפוי להתייקר בכ־8.2% בשנה הבאה • הסיבה המרכזית לכך היא לא המלחמה באוקראינה, אלא גרירת הרגליים בהסבת תחנות הכוח לייצור חשמל מגז טבעי במקום מפחם • וזו לא הפעם האחרונה שהצרכן הישראלי ישלם ביוקר על התכנון הלקוי של המיזם.

 משק החשמל בישראל מתוכנן להישען בכבדות לאורך העשורים הקרובים על מאגרי הגז הטבעי של המדינה. ואולם, הסבת תחנות הכוח משימוש בפחם לגז טבעי מתחילה לחמוק למדינה מהידיים. לאחר דחיות רבות בקידום הפרויקטים בתחום, שיתבטאו בקרוב בזינוק בתעריף החשמל הביתי, מידע חדש שהגיע לגלובס חושף צרות נוספות: גם אחרי שהעבודות כבר יושלמו, קיים חשש שבהסבה לגז תיאבד 15% מתפוקת החשמל, לעומת הפחם היקר והמזהם. אם ההערכה הפסימית תתממש, מצוקת כוח ייצור החשמל בשעות העומס תחריף משמעותית ותאלץ את המדינה לחזור אל שולחן השרטוטים.

לפני שניגע בסיכונים עתידיים, יש להסביר את אלה שכבר התממשו. לא פחות מ־1.5 מיליארד שקל יידרש הציבור הישראלי לשלם החל מהחודש הבא, עבור העיכובים בהסבת שתי תחנות הכוח הגדולות בארץ, בחדרה ובאשקלון, להפקת אנרגיה מגז טבעי. כיום עדיין שורפות התחנות פחם, שמחירו בעולם הוכפל השנה פי 2.5. את המחיר נשלם כולנו בחשבון החשמל, שיקפוץ עם תחילת שנת 2023 בשיעור של 8.2% בכפוף לתוצאות השימוע של רשות החשמל - עלייה המגלמת בתוכה בעיקר את האיחורים בפרויקטים של חברת החשמל.
 
גלובס | אורן דורי | 6.12.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy