פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
המערב הכריז על מחיר גג גלובלי לנפט הרוסי. כיצד יעבוד המנגנון?
06/01/2023 12:36

בתום חודשים של דיונים בהובלת ארה"ב, האיחוד האירופי ואחריו מדינות ה-G7 אימצו קביעת מחיר גג של 60 דולר לחבית של נפט גולמי רוסי • מנגנון מחיר הגג נועד להוריד את מחיר השוק של הנפט הרוסי באופן גלובלי, ע"י "עזרה מבחוץ" למדינות שעדיין רוכשות נפט במכליות מרוסיה, כמו הודו, סין וטורקיה.

 האיחוד האירופי ומדינות ה-G7 הסכימו על מנגנון קביעת מחיר גג גלובלי לנפט רוסי, שאמור לפגוע בהכנסות העתק של המדינה מיצוא אנרגיה, ועל-ידי כך לפגוע במאמצי המלחמה שלה באוקראינה. המנגנון מלווה באמברגו על רכישת נפט רוסי במכליות (בניגוד לנפט המוזרם בצינורות) מצד מדינות ה-G7 (ארה"ב, קנדה, צרפת, בריטניה, גרמניה, איטליה ויפן) והאיחוד האירופי, וייכנס לתוקף כבר מחר (ב').

 המנגנון מנצל את העובדה שחלק גדול מיצוא הנפט הרוסי נעשה במכליות הנמצאות בבעלות חברות הפועלות במדינות ה-G7 והאיחוד האירופי, ושהביטוח שלהן נעשה גם הוא על-ידי חברות מערביות. במסגרת המנגנון החדש, חברות ביטוח כמו לויד הבריטית ואחרות לא יורשו לבטח מכליות הנושאות נפט רוסי שנקנה במחיר גבוה מ-60 דולר. בנוסף, חברות ספנות אירופיות או לא-אירופיות שייתפסו כשהן חלק מעסקה המפרה את מנגנון מחיר הגג, יושעו ל-90 יום מעסקים בתוך האיחוד האירופי.
 
גלובס | אסף אוני | 4.12.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy