פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
צה"ל מקדם הקמת 9 תחנות כוח על גז טבעי בבסיסיו
06/01/2023 13:24

משרד הביטחון הודיע על המכרז להקמת התחנות, שאמור לחסוך בהוצאות החשמל של הצבא, אך ספק אם ייצא לפועל לנוכח הבעיות בחלוקת הגז הטבעי בארץ.

 משרד הביטחון הודיע על מכרז להקמת תחנות כוח בתשעה בסיסי צה"ל שיפעלו על בסיס גז טבעי. מדובר בפעם הראשונה בה תייצר מערכת הביטחון חשמל באמצעות גז טבעי. על אף שמדובר במהלך שצפוי לחסוך לצה"ל עלויות בייצור החשמל, שכיום עומדת על כחצי מיליארד שקל בשנה, הקמת תחנות כוח קטנות שיכולות להוביל לחיסכון גם למפעלים פרטיים מתעכבת שנים בגלל רגולציה ובירוקרטיה, מה שמעלה שאלות ביחס לסיכויי ההצלחה של המכרזים, או לפחות לפער שבין הליכי התכנון במגזר הפרטי ובצה"ל.

על פי תנאי המכרז, יוקמו תחנות כוח קטנות המונעות בגז טבעי בהספק של 27.5 מגה־וואט בבסיסים: הקריה, פלמחים, תל נוף, חצרים, חצור, רמת דוד, ג'וליס, נבטים (צפון ודרום) וצניפים. כל זוכה במכרז יקים תחנת כוח קטנה באחד הבסיסים ויתפעל אותה במשך 20 שנה. הצפי לתחילת פעילות המתקנים הוא במחצית השנייה של 2025.
הקמת תחנות כוח קטנות יכולה לחסוך כסף רב לצרכני חשמל גדולים - דוגמת צה"ל. אחת הסיבות לכך היא שהייצור ייעשה באמצעות גז טבעי המופק מהמאגרים הישראלים (לוויתן, תמר וכריש), דבר המצמצם את הקשר בין העלייה העולמית במחיר הגז למחיר בישראל. זאת בשונה מייצור חשמל באמצעות פחם, שמחירו זינק מאז תחילת השנה בכ־140%.
היתרונות לא נעלמו מעיני התעשייה. תעשיינים רבים רואים את פוטנציאל החיסכון בעלויות הייצור מהקמת המתקנים, שיכולות לחסוך, על פי הערכה, עשרות מיליוני שקלים בשנה. עם זאת, כפי שפורסם ב"כלכליסט" לפנ מספר שבועות, בניית התשתית לחלוקת הגז נכשלת כבר שנים וחוסר התיאום בין משרדי הממשלה לא מאפשרים את בניית התשתית לחלוקת הגז הטבעי.
במשרד הביטחון אומרים שנחתמו מסמכי הצהרת כוונות עם חברות החלוקה המתאימות לפיתוח התשתית לעבר הבסיסים להתחלת הקמת התשתית. ככך הנראה מדובר בהליך ארוך שיכלול קשיים רבים בפיתוח התשתית.
בשנת 2019 הוציאו ברשות החשמל ומשרד האנרגיה מכרז שמאפשר להקים תחנות ייצור כוח קטנות במפעלים, בהספק של 400 מגה־וואט (סך הכל, המכסה הנוכחית שקיבל צה"ל היא חלק מהמכסה שיצאה למכרז). יותר מ־100 צרכני אנרגיה גדולים (למשל, בתי חולים ומפעלים) זכו במכסות, וחלקם אף החלו בהקמת התשתית המתאימה והזמנת החלקים להקמת התחנות. כאשר הגיעו בעלי המפעלים לוועדות התכנון שיאשרו את הקמת התחנות, חלקן נדחו בשל התנגדות המשרד להגנת הסביבה להקמת התחנות, שמבוססת על מסמך טיוטה משנת 2021 שטרם אושר. במשרד הבטחון מדגישים כי התחנות החדשות שיוקמו יעמדו בדרישות המשרד להגנת הסביבה.
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 20.12.22

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy