פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 26.04.2024
חברת החשמל תוכל להקים מתקני אגירת אנרגיה
07/02/2023 14:18

מסגרת הרפורמה בחברת החשמל נקבע כי היא תוכל להקים את המתקנים, ועתה מסדירה רשות החשמל את התנאים לכך באופן שיאפשר את ביצוע המהלך; ביניהם: יכולת האגירה של החברה לא תעלה על 15% מסך ההיקף שבוצע על ידי השוק הפרטי בשנה הקודמת.

 רשות החשמל הסדירה בשבוע שעבר את התנאים בהם חברת החשמל תוכל לשלב מתקני אגירת אנרגיה במתקנים שלה, ובכך מאפשרת לה למעשה את תחילת הקמתם. עם זאת, בשל החשש שחברת החשמל תתחרה בחברות פרטיות הרוצות לקדם מתקני אגירה, אפשרות השילוב של המתקנים על ידה תהיה כפופה למספר מגבלות. בין היתר, תוגבל יכולת האגירה של חברת החשמל להספק שלא עולה על 15% מסך היקף האגירה שקודם על ידי השוק הפרטי בשנה הקודמת.

במסגרת הרפורמה בחברת החשמל בשנת 2018 נקבע כי החברה תהיה מנועה מפיתוח מתקנים של ייצור חשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת, וזאת על מנת להגדיל את התחרות ולהגדיל את שיעור ייצור החשמל על ידי יצרנים פרטיים. עם זאת, החברה הורשתה להקים מתקני אגירה שהם חלק חשוב לקידום אנרגיות מתחדשות, אך לא בסמוך למקטעי הייצור. הסיבה לכך היתה שמתקני האגירה מאפשרים שימוש של חשמל סולארי גם בשעות הערב והלילה. מעבר ליתרונות בקידום אנרגיה מתחדשת, להקמת מתקני האגירה בתשתית החשמל יש גם יתרון נוסף באפשרות להפחית עומסים על רשת החשמל באזור המרכז בשעות הביקוש העיקריות (שעות הערב). לאחרונה עלו מתקני האגירה לכותרות גם בהקשר החשמל הכשר, שכן הם מאפשרים לאגור חשמל שיוצר במהלך השבוע ולעשות בו שימוש בשבת.
עם זאת, עלה חשש כי כניסה של חברת החשמל לתחום בו תיתכן כדאיות כלכלית ורצון לקדם יוזמות פרטיות יכול להאט את ההתקדמות של השוק הפרטי בתחום. לכן החליטה רשות החשמל על מספר הגבלות שיחולו על מתקני האגירה של חברת החשמל: ראשית, ברבעון הראשון של כל שנה תוגדר כמות המתקנים שהשוק הפרטי מקדם, והחברה לא תוכל לבנות מתקנים בהיקף הגדול מ-15% מסך האגירה המתוכננת בישראל. כמו כן, מתקני האגירה של חברת החשמל יוקמו בתחנות המשנה של החברה (נקודות ברשת ההולכה בהם מופחת המתח החשמלי על מנת להוביל אותו לתוך הערים ולבתים). מעבר לכך נקבע כי למגזר הפרטי תהיה עדיפות בהקמת מתקני האגירה על פני חברת החשמל.
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 28.1.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy