פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 23.04.2024
התעשיינים לרשות החשמל: לשקול הוזלת התעריף בשל ירידת מחירי הפחם
08/03/2023 15:13

תעריף החשמל זינק בארץ ב-20% ב-2022; כעת מחירי הפחם בעולם בירידה, ולפי התאחדות התעשיינים, "הפער שנוצר יכול לבטל את ההתייקרויות בתעריף"; רשות החשמל: יש סיכון שמחיר הפחם יעלה בקרוב

 למרות שמחירי הפחם בעולם בירידה - חשבון החשמל לא יורד. זאת, על אף שההצדקה להעלאת חשבון החשמל הייתה הזינוק במחירי הפחם, המשמש לייצור 23% מהחשמל בישראל, בשיעור של יותר מ-140% במהלך שנת 2022. כעת בהתאחדות התעשיינים פנו לרשות החשמל בבקשה להוביל מהלך של הורדת תעריף חשמל.

הסיבה המרכזית לעליית מחירי הפחם הייתה המלחמה באוקראינה והחרם הכלכלי על ייבוא דלקים מרוסיה, שהזניקו את מחירי הדלקים בעולם. אולם בחודשים האחרונים חלה מגמה הפוכה במחירי הפחם. לאחר שבאירופה מילאו את מאגרי הדלקים, הציבו מגבלת מחיר לגז הטבעי ועוברים חורף יחסית חם במונחים אירופאיים, החל מחיר הפחם לרדת - אך תעריף החשמל לא.
מכיוון שמדינת ישראל כבר שנים נכשלת בהפסקת השימוש בפחם לייצור חשמל, והקמת תחנות חשמל המונעות בגז טבעי מתעכבת, על מנת להמשיך לספק חשמל באופן רציף אין ברירה מלבד המשך השימוש בפחם. כמו כן, בישראל ישנה התקדמות איטית מאוד בפיתוח אנרגיות מתחדשות (רק בסוף 2022 הגיעה ישראל ליעד שהציבה לשנת 2020, וגם זה לאחר שינוי במדידה של ייצור החשמל לעומת הדרכים המקובלות בעולם שהעלו, לפי הערכה, כ-0.7% בייצור מתחדשות). גם איסור של המשרד להגנת הסביבה להפעיל יחידות ייצור חשמל ישנות המונעות בגז טבעי בתחנת אשכול, הוביל להגדלת השימוש בפחם.
העלייה במחירים וחוסר האפשרות להשתמש במקורות ייצור אחרים, הובילו לזינוק בתעריף החשמל בשיעור של כ-20% במהלך 2022. במכתב ששלח יו"ר התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, ליו"ר רשות החשמל, אמיר שביט, ביקש תומר להיערך ולהפחית את עליות מחירי החשמל האחרונות. לפי המכתב "הפער שנוצר, יכול להביא להפחתה של למעלה משני מיליארד שקל בעלות המוכרת ולבטל כליל את ההתייקרויות האחרונות". 
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 22.2.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy