פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
שר האנרגיה לחץ, והאוצר לא יוכל להגביל ייצוא גז מישראל - למרות חשש למחסור בעתיד
08/03/2023 15:25

כדי להבטיח שבמשרד האנרגיה לא ייכנעו ללחץ חברות הגז, ויאפשר להן לכלות את המאגרים כשהצורך בשווקים העולמיים גבוה, נקבע בטיוטת חוק ההסדרים כי הייצוא יותנה באישור שר האוצר, ולא רק בהחלטת הממונה על הנפט במשרד האנרגיה. אולם הסעיף נעלם ממנה לחלוטין בשל התנגדות ישראל כץ

 כשהמעבר לאנרגיה מתחדשת בישראל מתעכב – ובין כה יעדי המדינה בתחום אינם עולים על 30% במשק החשמל, בעשרות השנים הקרובות, יישאר הגז מקור האנרגיה העיקרי בישראל. כדי להבטיח מצב שבו במשרד האנרגיה לא נכנעים ללחץ החברות ומאפשרים להן לכלות את מאגרי הגז במהירות כשהצורך בשווקים העולמיים גבוה, במשרד האוצר קבעו בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה בחודש שעבר, כי ייצוא גז יהיה כרוך בקבלת אישור משר האוצר, ולא רק בהחלטת הממונה על הנפט במשרד האנרגיה. אלא שמטיוטת חוק ההסדרים כפי שפורסמה אתמול – אותה דרישה נעלמה לחלוטין. ל״כלכליסט״ נודע ששר האנרגיה ישראל כץ הביע התנגדות נחרצת, ודרש להסיר את הנושא מהפרק ללא סייגים.

מחירי האנרגיה שנסקו בעולם והחרם העולמי על הגז הרוסי בשל פלישת רוסיה לאוקראינה, הגדילו בשנה החולפת את התיאבון של חברות האנרגיה הישראליות לייצוא מהיר של מאגרי הגז המקומיים לשווקים העולמיים. אלא שבשוק המקומי מזהירים שהגדלת הייצוא עלולה לבוא על חשבון המשק המקומי, וללא ניהול אחראי – להותיר את תושבי ישראל עם מאגרי גז המתרוקנים לטובת מדינות אחרות, בעוד שתחנות הכוח הפחמיות והמזהמות יעבדו במלוא המרץ.
 
כלכליסט | שני אשכנזי | 16.2.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy