פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
קצא"א בדרך ליהנות מעוד חמש שנים של חיסיון
08/03/2023 15:26

ועדת משנה חסויה של ועדת החוץ והביטחון צפויה לאשר את בקשת האוצר להאריך את החיסיון הרחב של החברה

 ועדת משנה חסויה של ועדת החוץ והביטחון בהרכב מצומצם תתכנס מחר (ג') כדי לדון ולקבל החלטות בנוגע לצו החיסיון על חברת הנפט הממשלתית קצא״א, אותו מבקש משרד האוצר להאריך בחמש שנים נוספות. כך הוחלט בדיון שקיימה היום (ב׳) מליאת ועדת החוץ והביטחון, בראשות ח״כ יולי אדלשטיין, בהשתתפות נציגים רבים מארגוני הסביבה וארגוני החברה האזרחית. חברי כנסת מהאופוזיציה הביעו בדיון התנגדות להארכת צו החיסיון, שכן קצא״א נהנית מחיסיון רחב, שלא נהוג גם בחברות ביטחוניות דוגמת התעשייה האווירית.

בוועדת המשנה ישתתפו חברי הכנסת יולי אדלשטיין, בועז ביסמוט, ינון אזולאי, שרון ניר ומאיר כהן (שלושה חברי קואליציה ושני חברי אופוזיציה). ח״כ אורנה ברביבאי, אלופה (במיל'), שכיהנה כיו״ר ועדת החוץ והביטחון בכנסת ה-24, התנגדה בדיון להארכת החיסיון. לדבריה הצטרף ח״כ זאב אלקין, לשעבר השר להגנת הסביבה, שטען: ״גם כמי שישב בקבינט בדיונים על קצא״א, אין הצדקה לצו חיסיון, בטח לא גורף כל כך. אם כבר יוחלט שבכל זאת רוצים חיסיון, צריך לשנות את הנוסח בצורה דרמטית. אסור לקבל את בקשת הממשלה כמו שהיא. הגיע הזמן לעצור את האירוע הזה. 
רחל גור, לוביסטית בארגון "לובי 99", טענה בדיון כי לאורך השנים האחרונות נבדקה במשרד האוצר האפשרות להסיר את החיסיון מעל החברה כדי לגייס עבורה כסף, אך אותם ניסיונות נבלמו. במשרד האוצר סירבו להתייחס לדברים. אף שחלק גדול מהדיון עסק בסוגיות סביבתיות, נציגי המשרד להגנת הסביבה לא השתתפו בדיון. לפי ועדת החוץ והביטחון, נציגי המשרד הוזמנו לדיון. במשרד להגנת הסביבה אמרו בתגובה כי יבדקו ״מדוע לא התקבל זימון מהוועדה״. דקות בודדות לקראת סוף הדיון, ביקשו במשרד להעלות את עו"ד מעין פורת גנץ מהלשכה המשפטית במשרד לדיון באמצעות הזום, אך בשל קשיים טכניים דבריה לא נשמעו.
חברי הכנסת דרשו בדיון להפוך את נטל ההוכחה, כך שקצא״א תהפוך לחברה שקופה לציבור בהתנהלותה, למעט נושאים נקודתיים אותם יבקש משרד האוצר, המפקח על החברה, להחריג מחובת השקיפות, תחת מגבלות, כך ש״יבחרו בפינצטה מה חסוי״. לפי צו החיסיון הנוכחי, כפי שנוסח במשרד האוצר ואושר על ידי הממשלה, פרטים שנוגעים להתנהלות הכלכלית, העסקית והתכנונית של החברה יישארו חסויים, ומידע העוסק באופן בלעדי בנושאי איכות סביבה, תכנון ובנייה ורישוי עסקים לא ייחשב סודי. מנכ״ל קצא״א, איציק לוי, הדגיש בדיון כי בקשת החיסיון היא ״בקשת המדינה, מטעמי המדינה. לנו אין עמדה בנושא, מה שהמדינה תחליט אנחנו נעשה״.
 
כלכליסט | שני אשכנזי | 13.2.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy