פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
בוררות חשאית מול שברון הניבה לתשובה יותר מ־40 מיליון דולר
03/04/2023 18:28

איתקה, החברה־הבת של קבוצת דלק, רכשה ב־2019 משברון שדות נפט וגז בים הצפוני ב־1.65 מיליארד דולר. בהמשך, היא תבעה ממנה 140 מיליון דולר בשל מצגים ביחס לאחד השדות. בבוררות שהתקיימה בלונדון קיבלה איתקה בפשרה עשרות מיליוני דולרים

 בחודשים האחרונים התנהלה בלונדון, בירת בריטניה, בוררות חשאית בין קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (49.9%) לבין ענקית האנרגיה הבינלאומית שברון. במוקד: טענות שהעלתה קבוצת דלק נגד שברון, שממנה רכשה נכסים בים הצפוני. ל"כלכליסט" נודע כי הבוררות הסתיימה בפשרה שלפיה שברון תעביר לידי איתקה, החברה־הבת של קבוצת דלק (89.6%), עשרות מיליוני דולרים. ככל הידוע, מדובר על יותר מ־40 מיליון דולר.

 לקראת סוף 2019 רכשה איתקה - שהייתה אז בבעלות מלאה של קבוצת דלק וכיום היא חברה ציבורית שנסחרת בבורסת לונדון - את הנכסים של שברון בים הצפוני תמורת כ־1.65 מיליארד דולר. הנכסים המדוברים הם 10 שדות נפט וגז מפיקים, תשתית הולכה ואחסון, שכוללת צנרת ואסדת קידוח, וכן את צוות העובדים הרלבנטי לכל הפעילויות האלו.
באיתקה, שפועלת בעצמה בים הצפוני, ראו בעסקה הזו קפיצת מדרגה, והציגו באותה העת נתונים שלפיהם רכישת הנכסים של שברון יזניקו את כושר היצור שלה פי 4, מרמה של 20 אלף חביות ושווה חביות נפט ביום, לרמה של כ־80 אלף חביות ושווה חביות. ואכן, כיום איתקה מייצרת כ־85 אלף חביות ושווה חביות נפט. כמו כן, איתקה הציגה נתונים לפיהם העסקה מול שברון תגדיל את העתודות המוכחות שלה ב־150% לרמה של 225 מיליון חביות ושווה חביות נפט.
איתקה היא חברה שמחזיקה הן בשדות גז ונפט והן בפעילות של הפעלת אסדות קידוח, בעיקר במאגרים שבבעלותה, ולכן העסקה לרכישת הנכסים של שברון בים הצפוני הייתה מבחינתה עסקה אסטרטגית שנועדה לחזק את מעמדה בים הצפוני ולהכין אותה להנפקה בבורסת לונדון, שאכן התרחשה בסופו של דבר.
 
כלכליסט | גולן חזני | 26.3.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy