פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
לא רק בדיחה צה"לית: הסטארט-אפ הישראלי שייצר חשמל מאבקה
03/04/2023 18:40

אלקטריק גלובל תקים מפעל באמסטרדם, בו תהפוך מימן לאבקה שממנה ניתן להפיק חשמל באמצעות גנרטור ייעודי. בניית המפעל צפויה להתחיל ב-2024 ולהסתיים ב-2026

שלחו אתכם בטירונות להביא "אבקת חשמל"? אולי התכוונו לזה: הסטארט-אפ הישראלי אלקטריק גלובל (Electriq Global), שבניהולו של ברוך הלפרט, יקים בנמל אמסטרדם מפעל להפיכת גז מימן לאבקה - ממנה ניתן להפיק חשמל באמצעות גנרטור מיוחד שפיתחה החברה.

המפעל יוקם במסגרת שיתוף פעולה עם חברת זניט אנרג'י טרמינלס (אין קשר לחברת זניט אנרג'י) שבבעלות קרן ההשקעות Warburg Pinchus, שעמה חתמה אלקטריק גלובל על מזכר הבנות.
עלות המפעל תעמוד על 50 מיליון יורו ובנייתו, שכפופה לקבלת היתרים רגולטוריים, צפויה להתחיל בשנת 2024. ייצור האבקה צפוי להתחיל בשנת 2026.
בין השאר, זניט אנרג'י טרמינלס מחזיקה בנמל אמסטרדם טורבינות להפקת חשמל ירוק; לפי התוכנית, המפעל החדש ישתמש באנרגיה המופקת מטורבינות הרוח ליצירת האבקה, המכונה "מימן ירוק".
בשנים האחרונות גדלה ההשקעה בטכנולוגיות מימן לאגירת אנרגיה. אגירת האנרגיה הכרחית לפיתוח משמעותי של אנרגיות מתחדשות בכך שהיא מאפשרת שימוש בחשמל העודף שמופק מהמתקנים של האנרגיה המתחדשת בכל שעות היממה (למשל, הפיכת אנרגיה סולארית למימן ובשעות הלילה שימוש במימן לייצור חשמל).
בנוסף למימן, יש כיום שתי טכנולוגיות עיקריות לאגירת אנרגיה: אגירה שאובה, המבוססת על יצירת מפל מלאכותי ממנו מופקת אנרגיה - שיטה הדורשת מרחב גדול מאוד ולכן יעילה באזורים מסוימים בלבד; וסוללות ליתיום הדומות לסוללות בפלאפונים, אך בגדלים משמעותיים יותר - למשל, במכולות.
טכנולוגיות המימן מבוססות על שימוש באנרגיה להפרדת גז המימן ממים ואגירתו. בעולם ישנם שלושה סוגי אגירת מימן נפוצים, המבוססים על המקור לאנרגיה שממנה הופק המימן. כשההפרדה של המימן נעשית באמצעות אנרגיה שמקורה בדלקים פוסיליים כמו נפט או פחם, המימן מכונה "אפור". מימן "כחול" מיוצר כשמקור האנרגיה הוא מגז טבעי, ומימן "ירוק", כפי שתפיק החברה הישראלית, מקורו באנרגיות מתחדשות.
אף על פי שמדובר בקפיצת דרך בתחום אגירת המימן, עלות ההפקה של אבקת מימן יכולה להיות גבוהה פי שלושה ויותר מהפקת חשמל בצורה מסורתית. עיקר החידוש באבקת החשמל הוא היכולת לשנע את החשמל במשאיות, או בספינות, בדומה לכל סחורה אחרת, ועל ידי הצבת גנרטור ייעודי במקום היעד, ניתן יהיה להפיק חשמל במקומות שאליהם רשת החשמל לא מגיעה או לא מספיק אמינה.
 
כלכליסט | עדיאל איתן מוסטקי | 28.2.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy