פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 27.04.2024
תשובה מצרף את אבו דאבי ו־BP לשליטה בלוויתן
03/04/2023 18:47

שתי ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום וחברת הנפט של ממשלת אבו דאבי הגישו הצעת רכש בהיקף של 7 מיליארד דולר לניו מד של יצחק תשובה המחזיקה במאגר לווייתן. העסקה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים.

היום שאחרי נסיגת הממשלה מהרפורמה המשפטית נפתח עם סוג של מפץ במגזר האנרגיה הישראלי, כשבריטיש פטרוליום (BP) וחברת הנפט של ממשלת אבו דאבי (ADNOC) הגישו הצעת רכש לא מחייבת ל־45% מניות ניו מד שבידי הציבור, לפי שווי של 14.1 מיליארד שקל. מדובר בשווי הגבוה בכ־72% מהשווי בו נסחרה ניו מד ערב המסחר אתמול בבוקר, והמניה הגיבה בזינוק של 32% בבורסה בתל אביב.

שתי חברות הענק הבינלאומיות מחזיקות 10% מתחום האנרגיה הגלובלית. הן אמורות לרכוש 5% נוספים מקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה ולהפוך לשותפה של דלק בניו מד, עם 50% כמו דלק. השתיים לא פרסמו את יחס אחזקתן בנתח זה, אולם הוא יוחזק ככל הידוע בחלקים שווים - 25% כל אחת.
ניו מד מחזיקה במאגר לווייתן, אחרי שלפני שנה מכרה את אחזקתה במאגר תמר (22%) לחברה אחרת מאבו דאבי, מובאדללה, תמורת 1.1 מיליארד דולר. יש הבדל בין שתי החברות האמירתיות: מובאדללה היא חברה פיננסית שעשתה השקעה פיננסית בתמר, ADNOC היא חברה תפעולית שמפיקה נפט וגז באבו דאבי ובחלקים אחרים של העולם.
ניו מד תקים ועדה לא תלויה שתכלול שלושה דח"צים ותנהל מו"מ עצמאי עם הציבור ועם קבוצת דלק המנוהלת בידי עידן ולס, לבחינת העסקה. אם הוועדה תאשר אותה היא תעבור לאישור אסיפת בעלי המניות של החברה. כדי לאשר את העסקה יהיה צורך לקבל אישור של בית המשפט לפיקוח על ההסדר, ובין היתר תכונס אסיפה כללית, ויידרש רוב של מחזיקי היחידות בקרב הציבור. 
בסיומה של העסקה יחזיקו דלק (50%), ADNOC ו־BP  ב־50% הנותרים, לבדן במניות ניו מד שתהפוך לחברה פרטית. היקף העיסקה עומד על כ־7 מיליארד שקל. מי שרקם והוביל אותה הוא מנכ"ל ניו מד יוסי אבו.
ההשקעה של האמירתיים מגיעה בתקופה של דיווחים על התקררות ביחסים בין המדינות
אבל עם כל הקרדיט ל־ADNOC, השם החם בעיסקה הנרקמת היא בריטיש פטרוליום, חברת ענק - בין 5 הגדולות בעולם בתחום האנרגיה. היא נסחרת בשווי של 111 מיליארד דולר ופעילה כמעט בכל ברחבי העולם. הפעילויות שלה באזורנו היא במצרים בעיקר, בה היא מחזיקה 20% ממאגר זור הענק. בשנה שעברה מכרה החברה את אחזקותיה בחברת הנפט הרוסית רוסנפט (19.75%) בעקבות המלחמה באוקראינה.
ההשקעה של האמירתיים לא פחות מעניינת, והיא מגיעה בתקופה של דיווחים על התקררות ביחסים בין המדינות. ADNOC מוחזקת ישירות בידי הממשל באבו דאבי, וכמו עסקת הפניקס, שהשליטה בה נרכשת בידי קרן ADQ מאבו דאבי, היא תידרש לאישורים ממשרד האנרגיה. לא מדובר בגישה למידע רגיש על אזרחי ישראל ונראה כי הסיכוי לקבלת אישורים איננו נמוך. "המו"מ היה מסחרי, ורק מסחרי. לא היו פה שיקולים פוליטיים כלשהם", סיפר אבו. 
 
כלכליסט | גולן חזני | 29.3.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy