פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
קרן עושר או קופה קטנה: מיליארדים מכספי הגז בדרך לידיים של פוליטיקאים
01/05/2023 08:17

האם קרן העושר תשנה את ייעודה? בדיון שהתקיים בכנסת, מומחים הביעו חשש שהממשלה תפנה את הכספים שנצברו מרווחי הגז לטובת צרכים פוליטיים • במוקד: סעיף בהסכמים הקואליציוניים שמשנה את פעילותה • וגם: כמה כסף נצבר עד כה? משרד האוצר פרסם בשבוע שעבר את הדוח השנתי הראשון של הקרן לאזרחי ישראל, המוכרת יותר בכינויה "קרן העושר".

 לאחר עיכובים של שנים ארוכות, החלו סוף כל סוף לזרום אל הקרן כספים מחברות הגז הטבעי בגין היטלים על "רווחי יתר", שנקבעו עוד בשנת 2010 בוועדת ששינסקי.

באמצע השנה שעברה הופקדו מיליארד השקלים הראשונים בקרן והיא הפכה למבצעית. בטווח של חודשים אחדים, עד סוף 2022, שוויה כבר הוכפל והגיע ל־617 מיליון דולר, השקולים לכ־2.2 מיליארד שקל בשער החליפין הנוכחי. לפי התחזיות העדכניות של קרן העושר, במהלך העשור הקרוב ייגבו מבעלות השליטה על מאגרי הגז היטלים בהיקף של 10־12 מיליארדי דולרים נוספים.
הדוח השנתי נפתח בהקדמת שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', המכהן מתוקף תפקידו גם כיו"ר מועצת קרן העושר. "הקרן לאזרחי ישראל הוקמה כדי לשמר חלק מרווחי משאבי הטבע שאנו זוכים ליהנות מהם בדורות שלנו לטובת הדורות הבאים", כתב סמוטריץ'. הבעיה היא שאמירה זו סותרת את הכוונה המוצהרת של הממשלה לשנות את חוק הקרן, כך שתוכל לעשות שימוש מיידי בסכומים שרק התחילו להצטבר.
 
גלובס | אורן דורי | 11.4.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy