פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 01.05.2024
שינויי כיוון: סימני בלימה בגזי חממה?
07/12/2023 09:11

סין וארה"ב בשיתוף פעולה נדיר להרחבת הייצור של אנרגיה מתחדשת. תהליך הזניחה של תחנות כוח מזהמות תופס תאוצה ויער האמזונס ממשיך לקטון, אבל פחות. לאף אחד אין ציפיות מוועידת האקלים של האו"ם שמתקיימת בימים אלה, אך מגמות עולמיות מהשנה האחרונה מספקות סיבות לאופטימיות זהירה

 ועידת האקלים השנתית של האו"ם נפתחה ביום חמישי בהשתתפות 198 מדינות החתומות על האמנה למניעת שינויי האקלים. זו השנה ה־28 שהוועידה הזו מתכנסת, ולנוכח הפערים בין ההצהרות להפחתת גזי חממה לבין הנעשה בשטח הציפיות ממנה נמוכות באופן מסורתי. עם זאת, תהליכים עולמיים שאפיינו את השנה האחרונה מספקים כמה סיבות לאופטימיות בנוגע להשגת היעדים העולמיים לבלימת שינויי אקלים, משיאים חדשים של ייצור אנרגיה נקייה ועד תקווה מחודשת ליער האמזונס.  

כשבוע לפני שוועידת האקלים יצאה לדרך שיגרו סין וארצות הברית, הפולטות יחד 38% מגזי החממה בעולם, מסר של שיתוף פעולה. השתיים חתמו על הסכם שלפיו הן יפעלו כדי לשלש את ייצור האנרגיה המתחדשת שלהן עד סוף העשור, עד לרמות גבוהות מספיק "כדי להאיץ את החלפת הפחם, הנפט והגז". בכך הניחו שתי המעצמות את הבסיס להסכם שיגובש בדובאי, ושלחו איתות מובהק לעולם. סין גם הסכימה לקבוע לעצמה בטווח הקצר יעדים להפחתת פליטות מתאן, גז חממה שחזק פי 80 מפחמן, וכן התחייבה כי עד 2025 תקבע יעדי הפחתת פליטות סקטוריאליים בכלכלתה. עד כה היא סירבה להציב יעדים בתחום.
מלבד זאת תופסת תאוצה המגמה העולמית של זניחת תחנות כוח מזהמות. 68 פרויקטים של תחנות כוח המונעות בגז בוטלו, הוקפאו או בוטלו במחצית הראשונה של השנה ותחנות כוח אחרות רבות לא פועלות בתפוקה מלאה – בזכות המחיר התחרותי של סוללות לאגירת אנרגיה. מחקר שפורסם לאחרונה במגזין המדעי “elsevier” בחן תחנות כוח ב־33 מדינות בשנים 2018-2007, ומצא כי יחס העלות־תועלת של אנרגיה גרעינית ומתחדשת גבוה לפחות פי 30 מזה של תחנות כוח מזהמות. ההבנה הזו מחלחלת במדינות רבות, ולפי נתונים חדשים סוללות ענק המבטיחות אספקת חשמל יציבה כבר הופכות זולות מספיק כדי לגרום לנטישה של עשרות פרויקטים לייצור חשמל בגז ברחבי העולם. בשטח יש גם יוזמות אזרחיות מעניינות בתחום. בחודש ספטמבר הודיע ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, כי ישקיע 500 מיליון דולר כדי לסגור תחנות כוח פחמיות ולקצץ בחצי את השימוש בגז עד 2030. 
 
כלכליסט | שני אשכנזי | 5.12.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy