פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 01.05.2024
פסגת האקלים מקדמת אנרגיה גרעינית יקרה
07/12/2023 09:17

22 מדינות, בהן ארה"ב, צרפת, בריטניה ואיחוד האמירויות, התחייבו להגדיל את הקיבולת הגרעינית למרות עלויות גבוהות ואיטיות יחסית בהקמת המתקנים בפסגת האקלים של האו"ם המתקיימת בדובאי, 22 מדינות התחייבו בסוף השבוע לשלש את קיבולת האנרגיה הגרעינית שלהן עד 2050.

ההחלטה, שהתקבלה חודשים ספורים אחרי שגרמניה סגרה את תחנות הכוח הגרעיניות האחרונות שפעלו בתחומה, נועדה לצמצם את  השימוש בפחם, נפט וגז, דלקים המובילים להתחממות כדור הארץ.

להתחייבות הצטרפו בין השאר, ארצות הברית, צרפת, בריטניה, קנדה, דרום קוריאה ואיחוד האמירויות, המדינה המארחת.
תומכי האנרגיה הגרעינית, המספקת 18% מהחשמל בארצות הברית ו־70% מהחשמל בצרפת, טוענים כי מדובר בצעד משלים של אנרגיה נקייה, שתתגבר את החשמל המיוצר באמצעות אנרגיית הרוח והשמש. המהלך יסייע לאירופה להפחית את התלות שלה בנפט וגז רוסיים, אך ידרוש גם השקעה משמעותית, שכן מדובר בעלויות גבוהות להקמה ולתפעול. במקביל, מחירי הקמת אתרי אנרגיה מתחדשת וסוללות אגירה, נמצאים דווקא במגמת ירידה.
בנוסף לעלויות, מכשול נוסף להרחבת הקיבולת הגרעינית הוא איטיות הקמת המתקנים ביחס לאתרי אנרגיה מתחדשת. לפיכך, המתנגדים טוענים כי מדובר בהבטחה יקרה שהמימוש שלה לא בהכרח יעמוד בצורך לסגת במהירות משימוש בדלקים המאיצים את ההתחממות הגלובלית.
ג'ון קרי, שליח האקלים של הממשל האמריקאי, טען כי ישנם "טריליוני דולרים" זמינים שיכולים לשמש להשקעה בגרעין. "אי אפשר להגיע לאפס פליטות פחמן ב־2050 בלי שימוש בגרעין", ציין. נשיא צרפת עמנואל מקרון, לצד מנהיגים נוספים, קרא לבנק העולמי ולמוסדות פיננסיים לסייע במימון פרויקטים גרעיניים. "אנרגיה גרעינית, כולל כורים מודולריים קטנים, היא פתרון הכרחי למאמצים לבלום את שינויי האקלים", אמר.
ועידת האקלים תימשך שבועיים, כאשר בסיומם צפויות 198 המדינות המשתתפות לחתום על אמנה המגדירה את מחויבויותיהן במסגרת המאמץ לבלום את שינויי האקלים. בשל הקושי הרב להגיע להסכמה רחבה, גבר בשנים האחרונות השימוש במסמכי הצהרות שונים.
ההתחייבות לשילוש הספק האנרגיה המתחדשת עד סוף העשור היא החשובה ביותר שנחתמה עד כה בוועידה. הצהרה נוספת היא של 50 יצרניות נפט שהתחייבו להפחית את הפליטות המזהמות עד אמצע המאה. ההתחייבות זכתה לביקורת רבה, שכן כמעט לכלל חברות הדלקים ישנן תוכניות התרחבות משמעותיות מאוד לשנים הקרובות, שעה שהפליטות העיקריות אינן במתקני החברות, אלא בעת שריפת הדלקים בתחנות הכוח לצורך ייצור חשמל או באמצעי התחבורה. יותר מ־200 ארגוני אקלים וסביבה מרחבי העולם פרסמו מכתב המבקר בחריפות את ההסכם וכינו אותו "מסך עשן".
בה בעת, בפתיחת הוועידה, היה גם מי שגילה אופטימיות. ביל גייטס מייסד מיקרוסופט הדגיש אמנם שהעולם צפוי לחרוג מ־2 מעלות צלזיוס של התחממות (סף קריטי), אך ציין כי הוא מאמין שקיימים הרבה פתרונות אקלים מעודדים, וכי הוא בוחר להסתכל על חצי הכוס המלאה. בראיון ל־BBC אמר גייטס, כי עשירי העולם "חייבים לעשות הרבה" על מנת להביא לפתרון המשבר האקלימי.
 
כלכליסט | שני אשכנזי | 3.12.23

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy