פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
פסגות: חוזה ים-תטיס וחברת החשמל ייקר משמעותית את מחיר הגז
23/07/2009 22:01

חברת-החשמל תשלם כפול לים תטיס מהמחיר לגז המצרי
בעקבות ההודעה על העסקה במסגרתה תרכוש חברת החשמל גז טבעי מים תטיס אומרים היום כלכלני בית ההשקעות פסגות: "החוזה החדש עם חברת החשמל משנה את רמות המחירים בישראל". פרטים על כך מוסר היומון "גלובס".

השותפויות בים תטיס הודיעו היום על חתימת חוזה עם חברת החשמל לאספקה שנתית של 1 BCM לשנה במשך חמש שנים. החוזה מוערך כיום ב-1 מיליארד דולר, מה שגוזר מחיר ממוצע של 5.3 דולר למיליון BTU.

מחיר זה גבוה משמעותית מהחוזה המקורי עם חברת החשמל שעמד על 2.47 דולר למיליון BTU וגם מהמחיר המוערך לחוזים החדשים של חברת החשמל לרכישת גז מצרי שהוערכו בטווח מחירים של בין 4 ל-5 דולר למיליון BTU.

המחיר החדש תלוי בין השאר במחירי הדלקים בעולם ולכן מתאים לתפיסת נובל גם לגבי קידוח תמר כפי שעולה מהודעתה כי היא שואפת לרמות מחיר של 1:12 ביחס למחיר הנפט בעולם. להערכת כלכלני מחלקת ה-Sell Side בפסגות עיקר השפעתה של הודעה זו היא על פרויקט תמר והמחירים שיונהגו בו. ומציינים גם כי חוזי הנפט נמצאים כבר שנים רבות במצב של קונטנגו (הפער בין החוזים הקצרים לארוכים) ולכן התבססות הנפט במחירי ה-SPOT הנוכחיים מרמזת כי המחיר שייחתם בתמר יהיה גבוה אף יותר מזה שהשתמשנו בו כיום.

הכלכלנים מסבירים את השינויים המרכזיים שערכו במודלים שלהם בעקבות הנתונים החדשים שסיפקה העסקה:

הגדילו את צריכת חברת החשמל מדי שנה כך שמאגרי ים תטיס ייסתימו כבר בשנת 2013 במקום 2014 במודל המקורי. 2013 היא גם הגבול העליון שבו תמר תתחיל לפעול, כרגע הצפי והתכנון הם להפעלה כבר ב-2012.

העלו את המחיר בתמר מרמה של 4.5 דולר למיליון BTU למחיר של 5.3 דולר למיליון BTU, מה שגוזר שווי של 4.3 מיליארד דולר למאגר לעומת השווי הקודם שעמד על 3.4 מיליארד.

תמחרו את התמלוגים שישולמו על ידי דלק קידוחים לדלק אנרגיה . הוסיפו שווי זה לדלק אנרגיה וגרעו אותו מדלק קידוחים. בפסגות מזכירים כי מעבר לתמלוגים למדינה, לדלק קידוחים תמלוגים המשולמים לדלק אנרגיה והם יוצרים הבדל בשווי הנקי של תמר בין שתי השותפויות.

בעקבות העדכון, הדיסקאונט הגדול ביותר קיים באבנר ופסגות משאירים את המלצתם עליה על "קניה". מחיר היעד מתעדכן ל- 1.36 שקל. מאידך, הם מורידים המלצתם לדלק קידוחים מ"קניה" ל"תשואת יתר" בעקבות צמצום הדיסקאונט. מחיר היעד שלה מתעדכן ל- 7.32 שקל. המלצתם לדלק אנרגיה נותרת "תשואת יתר" ומחיר היעד הכלכלי מתעדכן ל- 846 שקל.



מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy