פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024
ישראל תצטרך לעבור לאנרגיה גרעינית
10/09/2009 06:15

פרופסור פיימן: רשת החשמל לא תוכל לקלוט חשמל סולארי.ד"ר מור: ישראל בזבזה 20 שנה. כיסוי כנס האגודה לאנרגיה מתחדשת שהתקיים ביום רביעי ה-9 לספטמבר במכון וייצמן ברחובות.בכנס חולקו פרסים לחוקרים צעירים.


מאת אלכס דורון


לישראל חלון זמן של 30-20 שנה בלבד כדי ליצר חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשים, בעיקר מהשמש, וכך לגוון את סל מקורות האנרגיה שלה, בהתאם לתחזיות המשק והגידול הצפוי בו. מדובר בכושר יצור סולארי נדרש, בהיקף-שיא מיועד ל- 75 טרה-וואט/שעה לשנה, לכל היותר. אין ספק, האנרגיה הסולארית תהיה בעתיד הקרוב מרכיב מרכזי שישפיע על כלל משק האנרגיה בישראל. הפתרונות הטכניים הנדרשים, מכוונים לשילוב האנרגיה הסולארית בבסיס יצור החשמל בארץ. "ועם כל זאת, יהיה גם צורך, כבר לאחר שנת 2030, בוודאי לקראת 2050 לחפש מקורות אנרגיה חדשים, אחרים - כמו אנרגיה גרעינית".
כך אמר אתמול (ד') המדען הראשי במשרד התשתיות ד"ר שלמה וולד בכנס השנתי של האגודה הישראלית לאנרגיה מתחדשת (ISES) שנערך במכון ויצמן ברחובות. עשרות מדענים, מהנדסי אנרגיה ומקבלי החלטות בתחומי האנרגיה המתחדשת שמעו בכנס לא פחות מ- 22 הרצאות ודיווחים על מחקרים ופיתוחים טכנולוגיים הנעשים באקדמיה ובחברות המקומיות ברמות הבשלה שונות, העוסקות באנרגיה מתחדשת ובמערכותיה..

ד"ר וולד ציין כי הפחם ימשיך להיות גם בארבעה העשורים הבאים חומר הגלם העיקרי ליצור חשמל בארץ (50% ממקורות האנרגיה)..גז טבעי מיועד ל- 40% מיצור החשמל. "קיים סיכון טכנולוגי במערכת המייצרת חשמל מגז טבעי לבד ודי בתקלה כלשהי, כשמדובר בקו הולכה אחד כמתוכנן בישראל, כדי להפיל את כל מערכת החשמל הארצית", הדגיש וולד. הוא ציין שבסינגפור 3 קווי הזנה של גז טבעי ותקלות שהתרחשו שם גרמו להפסקות חשמל כלליות ממושכות.
עוד אמר המדען הראשי כי על מנת לספק כושר יצור חשמל סולרי בהתאם לתחזיות משרדו, "יש צורך להקצות 300 קמ"ר לתחנות כוח באנרגיה מהשמש. "אבל אז אנו צפויים להיתקל בגופים הירוקים ש'עושים צרות' לא מעטות גם בעניין זה". מגבלת הקרקע, אמר, היא לכן בעיה מרכזית בישראל. אם יוקצו 600 קמ"ר לתחנות הסולריות פוטנציאל היצור שלהן יגיע ל-58 טרה-וואט/שעה לשנה – "הספק מרשים לכל הדעות".

בסקירתו על מקורות האנרגיה החלופיים האחרים הבאים בחשבון ליצור חשמל העיר וולד: "לא ידוע לי שפרויקט תעלת הימים יתממש, בוודאי לא בחיי - ועל-פי הערכות רבות לא כדאי בכלל לבנות אותה".
הוא הציג מחקר ומודל חישובי (GDP-PPP) הלוקח בחשבון את התמ"ג המתוקנן לכושר קנייה לכל 1 דולר, ואמר שזה המדד הראוי לקביעת צריכת החשמל הנדרשת בהתאם לתחזיות. ממנו עולה שקצב גידול יצור החשמל בישראל כדי לעמוד בדרישות המשק, יהיה 0.9 טרה-וואט/שעה לשנה, מזה 4000 מגה-ואט סולרי. "אבל ב-2090 לפי המודל, יש להתכונן לכך שימוצה כל פוטנציאל האנרגיה המתחדשת בישראל. מסיבה זאת החל מ-2020 יהיה צורך לייצר חשמל מעוד מקורות, כאמור גם מהגרעין, כי האנרגיה המתחדשת בלבד לא תספיק לגישור בין פערי כושר היצור לבין דרישות המשק".

# מחקר עלות-תועלת שהוצג לשרים


ד"ר עמית מור מ-EcoEnergy הציג בכנס מחקר שביצע עם עמיתו שמעון סרוסי ופרטיו נמסרו לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ ושר התשתיות הלאומיות ד"ר עוזי לנדאו, לפיו בחישוב עלות-תועלת בהתקנת מערכות אנרגיה מתחדשת בישראל, עד שנת 2030 "מדובר בתרומה נטו לטובת המשק המוערכת ב-3 מיליארד דולר". מור הדגיש שמדובר בתועלת ישירה למשק החשמל (וגם עקיפה בהיקף נרחב) וכמובן ביצירת אלפי מקומות עבודה, צמצום התלות ביבוא נפט, חסכון באנרגיה ותרומה חשובה לסביבה." 

עוד אמר ד"ר מור כי כבר לפני 21 שנה הוצגו בישראל תוכניות מתוחכמות בתחום האנרגיה הסולרית ואפילו רכב חשמלי "אלא שבוזבזו מאז שני עשורים לשווא, לאחר שפקידי האוצר וגורמים אחרים התרשמו מירידה במחירי הנפט ודו"חות נוספים ש 'הרגו' את הפרויקטים הללו. החדרת אנרגיה סולרית לישראל בהיקף נרחב היא בעלת חשיבות ואינטרס מרכזי למשק. עשרים השנים ש'פוספסו' מבלי שנעשה מה שנדרש - מחייבות עתה פעילות נמרצת לגישור על הפערים, אם כי בזהירות רבה. כשמדברים על יעד של 10% מהחשמל בישראל שייוצר במתקני אנרגיה סולרית, בעוד עשר שנים, מדברים כבר במושגים של האתמול" אמר מור. "אנחנו צריכים להיערך לכך ש-70% מהאנרגיה המתחדשת בישראל תהיה סולרית. שב-2020 מתקנים סולריים ייצרו 4000 מגה-אט וב-2030 – עשרת אלפים מגה-וואט. אבל המשמעות היא שיידרשו שטחי קרקע. 80 קמ"ר עבור 4000 מגה-ואט ו-200 קמ"ר - ל-10 אלפים. "הממשלה צריכה להחליט שזה היעד, לגלות בעניין זה הרבה יותר נחישות, להקצות קרקע ולראות באנרגיה מתחדשת פרויקטים של נדל"ן מניב", הדגיש מור.
בהמשך הרצאתו אמר כי חישובי עלות-תועלת דומים יכולים להיות מוצעים בידי מומחים מישראל גם לממשלות נוספות במזרח התיכון ואפריקה "אפילו לאיראן ומדינות המפרץ" כי בחישוב לטווח הרחוק זה יהיה כדאי גם להן.
בסיום הרצאתו קרא למדענים ולמפתחים לא להרפות ולהמשיך ליזום, להציע רעיונות חדשים ונועזים. וגם הזמין כל מי שיש לו מה לומר בנושאי אנרגיה לכתוב מאמר ל-Energianews.com "אתר החדשות המקצועי המוביל למקצוענים בתחום".

# שורש המשבר העולמי לא רק בגלל הנושא הפיננסי
ד"ר אברהם ארביב מנהל אגף המו"פ וסגן המדען הראשי במשרד התשתיות הציג בהרצאתו תחת הכותרת "המשבר הכלכלי העולמי (הנוכחי) בראי הקיימות" כמה מחקרים בינלאומיים שמהם עולה כי המשבר נולד לא רק בגלל השוק הפיננסי אלא "משום שהמדינות המפותחות והעשירות צרכו מעבר ליכולתן, נשענו על משאבים שמקורם במדינות המתפתחות (ארה"ב, על-חשבון סין), ניצול יתר של המשאבים כמו נפט ומתכות לצד יצור כמויות גדולות של פסולת וגזי פליטה - פי 32 לדוגמא מאשר כלל המדינות המתפתחות. וזאת כשאוכלוסיית העשירות והמפותחות עומדת על 1 מיליארד בני אדם ושל המתפתחות על 5.5. מיליארד. "אם כל העולם ימשיך לייצר ולצרוך בקצב זה - וכשעד אמצע המאה יהיו בעולם 9 מיליארד בני אדם - פירוש הדבר זלילת משאבים שנדרשים למעשה עבור 72 מיליארד בני אדם – עומס שכדור הארץ פשוט אינו יכול לעמוד בו".
עוד אמר ארביב שהעולם נכנס עתה לתקופת מעבר קריטית לגבי השימוש במקורות אנרגיה והחזר ההשקעות לגביהן "מצב שבו חברות ללא גישה לכמות מספקת של אנרגיה לצרכיהן, נעשות יותר רגישות לכל תנודה כלכלית קלה".
"העולם המפותח של השנים הבאות שהוא מקושר ומסודר יותר מבעבר – ובראש ובראשונה ארה"ב - ייאלץ לחסוך באנרגיה. לא להגדיל את הדרישה הבלתי פוסקת לאנרגיה. המשבר הכלכלי הנוכחי הוא לכן תחילתו של תיקון. העניינים הפיננסיים אינם בשורש המשבר. בני האדם יצטרכו לגייס את כל הכישרון והיצירה שלהם כדי לחסוך במשאבים, לעבור לשימוש נבון במקורות האנרגיה: להפעיל רשת חשמל חכמה, מבוזרת, דו-כיוונית, לבסס בניה ירוקה, להפסיק לעודד נסיעה ברכב פרטי, להפחית פסולת, לוותר על 'כל מיני דברים מטורפים לחלוטין, בזבזניים וראוותניים' - ולטפח תרבות של מניעת בזבוז ויתר יעילות. כמו בשווייץ. מדובר בהורדת רמת הצריכה הרותחת, מבלי לפגוע ברמת החיים".

# חברות החשמל לא חושבות על חסכון בדלק– אלא כיצד להרוויח יותר
בין שלל ההרצאות המדעיות-טכנולוגיות בלטה זו של פרופ' דוד פיימן מאוניברסיטת בן-גוריון ומנהל המרכז הלאומי לאנרגיית השמש שחשף עבודת מחקר הנמצאת בשלבי סיום עם עמיתיו א. סולומון וגיורא מרון ממנה עולה שרשת החשמל בישראל איננה מסוגלת לקלוט "את כל מה שאנחנו רוצים שתייצר מאנרגיה סולארית פוטו-וולטאית (PV)". בהחלט, הדגיש, יכול להיווצר מצב שמערכות PV גדולות יספקו לרשת יותר חשמל מכפי שהיא מסוגלת להכיל . "אין רשת שיכולה להיות מאה אחוז גמישה כדי להכיל את כל מה שמייצרים מתקני PV".
"חובה לזכור שחברות החשמל בעולם מחשבות את ביצועי המקסימום שלהן על מנת להרוויח כמה שיותר – ולא חושבות על חסכון בדלק, או במקורות האנרגיה", אמר פרופ' פיימן. לפיכך, עולה מהמחקר, כי גמישות רשת החשמל בישראל כפי שהגדיר זאת היא לכל היותר בשיעור של 65% - כשלמעשה כבר מעבר ל-43% גמישות מסתמן בזבוז ואבדן כל החשמל העודף המיוצר במתקנים הסולאריים. הפתרון לכך הוא: הצורך לאגור עודפי יצור בהיקף של 33 גיגה-וואט/שעה כדי להבטיח 830 מגה-וואט חשמל סולרי שיכנס לרשת ולא יאבד.

# "פרס אורמת" למדענית צעירה ממכון ויצמן
הכנס נוצל גם להענקת פרסים לחוקרים צעירים על עבודותיהם: בקטגוריית ד"ר - למרדכי ארנסון (אוניברסיטת ת"א) שקיבל פרס מנציג חברת "תעשיות BrightSource" על קולט קרינה בפאנלים של PV מסוג חדש לקו-גנרציה, שתוכנן ועוצב בדרך מיוחדת הכוללת רפלקטור משני, חצי-כדורי (70 וואט-חשמל, 200 וואט חום, ניצולת 19%). חברת אורמת העניקה פרס ליפית יצחייק (מכון ויצמן) על פרויקט המחקר שלה ברמת המאסטר, העוסק בשימוש בחומרים אי-אורגניים מוצקים (אנטימון-גופרתי) בטכנולוגיית הננו עבור תאים סולריים. חברת "סולל מערכות סולריות" העניקה פרס אחד בקטגוריית פרויקט בתואר ראשון, לליאור שחר ויניב בר-זיו (אוניברסיטת ת"א על קרר (צ'ילר) למזגן בטכנולוגיית ספיגה סולרית כדי להפחית את בזבוז האנרגיה החשמלית של מערכת מיזוג האוויר. חברת ברייט-סורס העניקה את הפרס השני בקטגוריה זאת לזאב זוהר (בצלאל) על עבודתו העוסקת בשימוש נבון, יעיל וחסכון במשאבי אנרגיה עבור מערכות ההסעה העירוניות: "תיאום בין רצונות נסיעה של אנשים ליעדים שונים ומבלי להזדקק ללוחות-זמנים אבל לשם הורדת צפיפות ועומס בכבישים"
את טקס הענקת הפרסים ניהל ד"ר אריה נשר המנהל המקצועי של בית-הספר ללימודי סביבה ע"ש פורטר באוניברסיטת ת"א.
אורח מחו"ל בכנס היה ד"ר פיליפו טסארי מקרן ENI במילאנו שהציג את תוכנית מענקים ופרסי מחקר ל-2010 בנושאי אנרגיה מתחדשת (300 אלף יורו פרס ראשון) והזמין מדענים צעירים מישראל להגיש הצעותיהם (עד 30 באוקטובר) לפי הדוא"ל : eniaward@feem.it











מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy