פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 03.05.2024
מנוע חדיש לטורבינות-רוח המגדיל תפוקה עד 20%
28/11/2009 09:16

כך אומר גדעון ציגלמן, מייסד-שותף חברת IQWind, בראיון ל-Energianews.com. החברה פיתחה מערכת תמסורת חדשנית לטורבינות-רוח. בימים אלה השלימה בניית אב-טיפוס, ובשנה הקרובה תתקין אותו בטורבינות רוח של 750KW כשהיא נערכת לבצע 20 התקנות בחו"ל ב-2011.

בתמונה מימין לשמאל: נמרוד איתן, גדעון ציגלמן,(שותפים).איתן שבתאי-סמנכ"ל פיתוח.במרכז-המנוע החדיש שפיתחו.

 



מאת אלכס דורון
"כדאי ליצר אנרגית רוח בישראל, אפילו באזורים שבהם מהירות הרוח איננה מאד חזקה כמו הנגב. זאת מכיוון שגם באזורים שמשיים המאופיינים ברוח בינונית עלות האנרגיה שתופק על-ידי טורבינות רוח תהיה זולה משמעותית – אפילו עד כדי 50% - מעלות האנרגיה המופקת מהשמש..באופן כללי, הכדאיות הכלכלית של אנרגיית הרוח גבוהה פי 4-3 מזו של אנרגיה סולארית. קבע זאת אפילו מכון המחקר האמריקני החשוב ביותר לנושאי אנרגיה NREL של משרד האנרגיה בממשל ארה"ב"
כך אומר גדעון ציגלמן, מייסד-שותף של חברת IQWind הישראלית, בראיון מיוחד ל-Energianews.com.
חברת IQWind שהוקמה רק לפני שנתיים וחצי בידי גדעון ציגלמן ושותפו נמרוד איתן, מפתחת מערכת תמסורת משתנה לטורבינות רוח. בשבוע שעבר השלימה בנייתו של אב-טיפוס חדש ובכוונתה להתקין אותו בטורבינות רוח מגודל 750KW בשנה הבאה. לחברה יש כבר כ 20 התקנות ב pipeline לשנת 2011. באופן כללי, IQWind נערכת לפעול קודם בשוק שדרוג הטורבינות הקיימות ואחר-כך בשוק הטורבינות החדשות
טכנולוגית טורבינות הרוח התקדמה מאד בשנים האחרונות וטורבינה חדישה ממוצעת המותקנת באותו אתר שבו הותקנה טורבינה ממוצעת לפני 20 שנה, תפיק פי 100 חשמל מאותה הרוח. וזה גם מה שמעניק דחיפה לאימוץ השימוש בהן כתורמות לשיפור איכות הסביבה.
IQWind נערכת לשדרג טורבינות קיימות ב-2011 ולצורך כך חתמה הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברה ספרדית גדולה בתחום אנרגית הרוח. כן מצויה החברה הישראלית במו"מ עם יצרניות של מערכות תמסורת בין לאומיות כמו Fairfield ומקומיות כמו "עשות אשקלון". לצורך ההפצה. ציגלמן מסר עוד כי נעשתה התקשרות עם מספר חברות המספקות שירותי תחזוקה לטורבינות רוח, כדי שישמשו ערוצי הפצה למערכות שלה בשוק השדרוג.

-מהי הטכנולוגיה שפיתחתם?
ציגלמן: "זוהי מערכת שתשפר את עלות האנרגיה המיוצרת. היא מחושבת לפי עלות המתקן המייצר וחומר הגלם. הרי עלות הקמת כל תחנת כוח, גבוהה מאד, ופורסים אותה לצורך חישובים, ל-20 שנה. החישוב לוקח בחשבון אורך-חיים וגם את עלות חומר הגלם ליצור האנרגיה – פחם או גז. אבל כשמדובר באנרגיה כמו מהרוח, עלות חומר הגלם היא אפס וזה מה שמוזיל מאד את עלות האנרגיה המיוצרת. התנאי: שגם המכונה, הטורבינה, תהיה יותר זולה יחסית - ויעילה. המערכת שפיתחנו מאפשרת להחליף רכיבים קיימים בטורבינה ברכיבים זולים הרבה יותר".

-אילו רכיבים?
"זה הממיר וגם השנאי. החלפתם של רכיבי המפתח הללו בטורבינה הקיימת, במערכת שלנו, תוזיל את עלות האנרגיה ב-15-10% שזה המון. מדובר ממש במהפכה. בנוסף תשופר יעילות הטורבינה, הניצולת שלה מה שיוזיל את העלויות בעוד 10% לערך. התוצאה תהיה שתודות לשיפור הטכנולוגי הזה, עלות האנרגיה המיוצרת תרד בכ-20% - וזה מאד משמעותי".

-אבל טורבינות המייצרות חשמל מהרוח נחשבות למתקן כבד ולא יעיל?
"זו הייתה הגישה בעבר. עובדה היא שהשוק הזה גדל כל הזמן. בסין שוק הטכנולוגיות של טורבינות הרוח צומח בכ-100% בשנה כבר 7-6 שנים ברצף. במערב אירופה ובצפון אמריקה מבחינת כושר ייצור חשמל חדש, אנרגית הרוח היא כבר כיום במקום הראשון – יותר מתחנות פחמיות או גזיות. טורבינות רוח רגילות, אפילו מהדור הקיים - שעתה אנחנו מציעים לשדרג אותן - היא מערכת גדולה. הגובה הממוצע של טורבינה שכזאת מגיע ל-80 מטר עם להבים המסתובבים ברדיוס של 60-40 מטר. יש טורבינות שהגובה שלהן 120 מטר והן בעלות להבים ענקיים. מדובר כבר באורך העולה על זה של מטוס בואינג. בנוסף, בראש כל עמוד בטורבינת הרוח, יש גם מערכת תמסורת ויצור. במערכות הגדולות ביותר זה מגיע למשקל כולל של 300 טונה עם הלהבים".

-ציינת שהשוק הזה מצוי בפריחה מדהימה בשנים האחרונות..
"כן.רק ב-2008 שוק טורבינות הרוח בעולם הסתכם ב-51 מיליארד דולר. הוא התחלק שליש בארה"ב, שליש באירופה ושליש באסיה. יכולת יצור החשמל מהרוח בצפון אמריקה ומערב אירופה הגיע לכך שבתוך פחות מעשור, משנת 2000 ועד 2009 הוא כבר במקום השני אחרי השוק שמייצר חשמל מגז טבעי במחזור משולב, כמו שמייצרים חשמל בישראל"

-מה המשמעות?
"מה שקרה בשלוש השנים האחרונות בתחום הזה יצר מצב שבו אנרגית הרוח איננה רק עוד גורם מתחרה בשוק האנרגיה המתחדשת או החלופית, הוא כבר גורם מתחרה משמעותי בליבת שוק יצור החשמל הסטנדרטי. עלות החשמל מהרוח, מתקרבת כבר לעלות החשמל המיוצר בדרך הרגילה. יש כבר תחרות ברורה ביניהן".

-ואתם מייעדים את המערכת שפיתחתם לשני שוקים..
"כן. השימוש הראשון הוא עבור התחנות שעוברות תהליכי שדרוג. השוק האחר שאליו אנחנו מכוונים את המוצר שלנו – הוא התחנות מהדור החדש, הדור הבא. הן יהיו יותר גדולות והארכיטקטורה של המערכות המייצרות תהיה שונה".

-והיכן אתה עומדים עכשיו בהקשר לפעילות ולשימושים בשוק הראשון?
"בשוק השדרוג חתמנו על כמכה שיתופי פעולה אסטרטגיים עם גורמים מובילים בעולם. האחרון הוא עם חברת GUASCOR , ספרדית בחבל הבאסקים. עלפי הערכתנו, בסוף השנה הבאה נתחיל לפעול מסחרית בשוק הזה. בצנרת יש לנו כבר 20 בעלי-טורבינות בעולם שרוצים להיות לקוחות ראשונים שלנו. מדובר במתקנים שפועלים בדנמרק, ספרד וארה"ב".

-ומה הם ישיגו באמצעות מערכת התמסורת החדישה שלכם?
"תושג עלייה של עד 20% בכמות האנרגיה שהם ייצרו. בממוצע מדובר בתוספת לרווח שלהם מכל טורבינה של 50 אלף דולר בשנה. זה המון".





 

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy