פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
אנרגיה זורמת: יומן חדשות וארועים
12/02/2008 07:43

דיווחים סותרים בעליל בקשר להצלחות הקידוחים של חברת דלק אנרגיה (בשליטת יצחק תשובה) - בעיקר בוויאטנם ובמזרח הרחוק בכלל - מעוררים חשדות למגמתיות

12.12. דיווחים סותרים בעליל בקשר להצלחות הקידוחים של חברת  דלק  אנרגיה (בשליטת  יצחק תשובה) - בעיקר בוויאטנם ובמזרח הרחוק בכלל - מעוררים חשדות למגמתיות לדכא את מחיר המניות לקראת הצעת רכש של המניות מידי  המחזיקים בהן  מקרב  הציבור. המשקיעים מאשימים  את ראשי החברה ב"חוזסר שקיפות"

12.12. הסנדלר  האירני הולך  יחף...חבר הנהלת חברת האנרגיה הממשלתית הודיע שעל איראן להשקיע כ-12 מיליארד דולר על מנת לבנות בתי זיקוק חדשים עם קיבולת של 840,000 חביות ליום. בנוסף, יהיה צורך להשקיע עוד 8 מיליארד דולר על מנת להגדיל את יכולות בתי הזיקוק הקיימים בעוד 475,000 חביות ליום, כדי למנוע מחסור חריף בתזקיקים.

11.2. איש העסקים שלמה מלצר יחד עם דר' אלי בן דוב בכיר לשעבר בחברת החשמל יקימו  חוות רוח להפקת חשמל,  בערבה. המגזין הכלכלי דה מרקר מוסר כי הפרויקט אמור לספק 50 מגהוואט של "חשמל ירוק".  יגייסו הון באמצעות חברת אפקון הנסחרת בבורסה.  כדאיות הנושא במונחי תועלת  ביחס לעלות שנויה במחלוקת .

11.2. בית ההשקעות  IBI מוסר בסקירה מקצועית פיננסית על הגדלת יכולות הזיקוק בסין.   Sinopec הודיעה  על כוונתה להגדיל את היכולות שלה ב- 10 מיליון טון לשנה עד שנת 2010 בעלות של 1.4 מיליארד $. חברת PetroChina תגדיל ב- 2008 את רמת הזיקוק שלה ב- 22 מיליון טון לשנה (1.07 מיליון חביות ליום), כך שתהפוך לחברה בעלת יכולות הזיקוק הגדולה ביותר בסין. כיום שלוש החברות הגדולות בשוק הסיני מתכננות להגדיל את סך רמת הזיקוק שלהן במהלך 2008 ב- 54.5 מיליון טון (2.66 מיליון חביות ליום), עלייה של 14.7% מעל לרמת הזיקוק ב-2007.

10.2.  שר התשתיות הלאומיות וחבר הקבינט הבטחוני, בנימין (פואד) בן אליעזר אמר בסוף השבוע  בפתיחת כינוס מהנדסי החשמל בישראל שנערך בהרצליה כי "הורדנו אתמול 5% מקו חשמל אחד בעזה- חטפנו 20% של צעקות מארגוני זכויות אדם.  מצפה מהחבורה הזאת ללכת לאזור הנגב המערבי ולהגן על זכויות ילדינו. אני לא מכיר מדינה בעולם שצרכן יורה לעבר המקור שמספק לו את המוצר- מדינת ישראל חוטפת קסאמים לעבר תחנת הכוח שמספקת את החשמל לרצועת עזה ולמי שמשתמש בחשמל. צריך 10 גדודים של יפי נפש שיגנו על עובדי תחנת הכוח ברוטנברג".

8.2. סכנה סרטן! מחקר סביבתי  של המשרד להגנת הסביבה לאיזור חיפה מגלה באוויר כמויות חריגות של בנזן הנפלט משריפת  דלק נוזלי ומאחסון תזקיקי דלק.  עתה , כרגיל, מתעורר  ויכוח על אמינות הממצאים.

8.2. רותם אמפרט בנחל צין  ומפעלי ים המלח הם שיאני זיהום האויר - כך ברשימה השחורה החדשה של המשרד להגנת הסביבה. אחריהם  באות  ברשימה הלא מכובדת  - תחנות הכוח של חברת החשמל באשקלון ובחדרה.  הרשימה עובדה על בסיס קריטריונים חדשים של המשרד  להגנת הסביבה ומוסכם גם על התעשיינים  כי  יש לנקוט בצעדים תקיפים לעמידה בקריטריונים הללו.

7.2.  דרישה להעלאת מחיר החשמל לצרכנים.  העליה החמישית מאז תחילת השנה. והפעם ב-5% נוספים. ההסבר: עלית הביקושים לחשמל לרמות שיא שאילצו  את חברת החשמל לרכוש פחם, סולר וגז טבעי במחירים  גבוהים.  מדברים על עוד יקור של 10 אחוזים בשנה הבאה.

7.2. המרוץ למכונית חשמלית בישראל.  מכונית של חברת פיאג'ו (מסחרית קטנה)  היא ככל הנראה הראשונה שתיסע (לאט למדי) על כבישי הארץ כבר בחודשים הקרובים .

6.2. שיא במחירי הפחם בעקבות מזג אוויר קשה  בסין ובאוסטרליה.  נפגעה התפוקה של סין  שהיא היצרנית והצרכנית הגדולה בעולם.  המחיר זינק לרמה של 116 דולר  לטונה.

5.2. תחרות אות "הגלובוס הירוק" לשנת 2008 נפתחה.  אותות "הגלובוס הירוק" מוענקים על-ידי ארגוני הסביבה על מצוינות בפעילות למען הסביבה בממשל, במגזר העסקי ובחברה האזרחית. התחרות מתקיימת זו השנה החמישית ברציפות. ארגוני הסביבה מוזמנים להציע לארגון "חיים וסביבה"  מועמדויות לתחרות.

 5.2.  מאוסטלריה הרחוקה (ועוד ארצות) מגיע לארץ  פרויקט "שעת כדור הארץ" שנוצר בכדי לעורר את המודעות להתחממות הגלובלית.   כחלק מ"שעת כדור הארץ" העולמית מתכננים ליזום  תנועה ציבורית כללית  שב- 27/3/2008  בתל אביב  תביא לכיבוי כללי של האור לשעה אחת בין 20:00 ל- 21:00.

4.2. לחצים באיחוד האירופי להטיל "מס  פחמן" על יבוא ממדינות שאינן מכבדות את הסכמי קיוטו  ובאלי לאנרגיה נקיה יותר.  הדבר יגביר את המתיחות  בין ארופה לארצות הברית "המזהמת".

4.2. דוד  אסום,  מי שהיה יו"ר הרשות לחשמל ופרש לפני כשנה וחצי יהיה יועץ מקצועי  לועדת האנרגיה של התאחדות התעשיינים שבראשות התעשיין משה כהן.  הוא יכוון  את המאבק והמעקב נגד התיקרות תעריפי החשמל. 

3.2. הממשלה מתקשה להחליט סופית (לאור חוות דעת שונות בדבר כדאיות) לגבי הפרויקט הגדול לחשמול רכבת ישראל. בסוף השבוע הגישו ארבע חברות הצעות סופיות במכרז שהיקפו 1.2 מיליארד שקל. הקבוצות הן : קבוצת בלפור ביטי, הבריטית, דניה סיבוס ואלקטרה. קבוצת, אלסטרום הצרפתית, עם אפקון וסיתאדיס, קבוצת סמי אלקנור הספרדית  וקבוצת סימנס הגרמית עם חברת הרכבות הסינית CCCC. בשלב הנוכחי מדובר בחמשול קווי רכבת באורך של 250 קילומטרים שהם כרבע מאורך קווי הרכבת בישראל.

1.2. ג'נרל אלקטריק זכתה במכרז חברת החשמל לטורבינות. היא גברה על הצעת חברת  סימנס שהיתה זולה בכ-110 מיליון שקלים. הנימוק: סימנס לא עמדה בכל תנאי המרכז.

1.2. התאחדות התעשיינים מפעילה לחץ על יו"ר חברת החשמל מוטי פרידמן להתנגד ביחד להתיקרות תעריפי החשמל.

1.2. בג"ץ קבע בפסק דין עקרוני כי הגבלות  המדינה לגבי הספקת  דלק לרצועת עזה עומדת  במבחן ההומניות.

1.2. החברה המצרית המספקת גז טבעי לישראל EMG מציגה תנאים קשים לגורמים  פרטים הרוצים לרכוש ממנה גז.

1.2. מחיר הבנזין הוזל מחצות  בשיעור של 4 אחוזים ועומד על 5.98 שקלים לליטר 95 אוקטן. זהו המשך להוזלה הקלה שהיתה בחודש שעבר.  מחיר בנזין 96 אוקטן הוא עתה  6 שקלים לליטר. עמלת תדלוק לעובד תחנה היא 12 אגורות  לליטר. ההוזלה היא תוצאה של שחיקת שער הדולר והוזלה בתזקיקים.

30.1. משבר כספי חמור בחברת החשמל. לאחר שהיא מתקשה לגייס מימון היא תצטרך לפרוע בשנה הקרובה  חובות של 6 מיליארד שקלים. העיתון דה-מרקר מוסר הבוקר כי המגמה היא שהציבור ישא בכך עם עליית תעריפים  של 10 אחוזים. 

29.1. העתונות המקצועית והכללית מלאה  בהערכות סותרות  בתחילת שנת 2008 לגבי מחירי הנפט. בשעה שיש אנליסטים  הצופים  "חורף מתון" שיביא להאטה בביקושים אומרים אחרים (כפי  שמביא העיתון הרלד טריביון האמריקאי) כי על אף המיתון בארה"ב לא יירד מחיר הנפט.  ראה גם ידיעה באתר www.energianews.com

29.1.שלמה נחמה מי שהיה יו"ר בנק הפועלים יחד עם הכללן יעקב שיינין  משתתפים במיזם ליצירת מכונית מונעת במימן  שמובילים  איש העסקים  משה שטיין ומשקיעים מחו"ל. חברת המיזם  C.En מוסרת על הצלחת ניסויים  בתחום זה.

29.1. חברת החשמל  מאשימה כי עקב עיצומי עובדים חלים עיכובים בחיבור תחנות הכוח לצינור הגז הטבעי הנזק: 1.5 מיליון דולר ליום .

* 28.1. חברת סונול זכתה במכרז לאספקת דלקים לחברות התעופה הזרות. כן תספק 10 אחוזים מתצרוכת הדלק  של אל על . היקף העסקה הכוללת מאות מיליוני שקלים.

* 28.1. בנק הפועלים מעריך את שווי תחנות הדלק של חברת סונול-קט  ב-74 מיליון  שקלים.

*28.1.  סיכויים לחידוש המשא ומתן עם בריטיש גז לאחר שהממשלה הסכימה לתיקון חוק משק הגז הטבעי, התשס"ב- 2002. השינוי המוצע בחוק יאפשר למדינה, בניגוד למצב כיום, למכור את הגז אותו תרכוש באמצעות חברה או יחידות סמך ממשלתיות, זאת בהתאם להתחייבות שמדינה נטלה על עצמה בבג"צ בעתירת ים תטיס, נגד המו"מ עם חברת בריטיש גז.

*28.1. הממשלה דנה  בהצעה להקצאת תקציב ליישום המלצות ועדת המנכ"לים במסגרת יישום תוכנית מתאר מבנים מפני רעידות אדמה (תמ"א 38) וכפי שהוחלט בועדת השרים לרעידות אדמה (5 מליארד ש"ח בפריסה ל-20 שנה על מנת לחזק מבני ציבור מועדים).

*27.1. אנשי משק המים דווחו בממשלה על מצב משק המים העגום והציגו שורה של המלצות קיצוניות למדי בתחום  החסכון . 

*25.1. הנהלת חברת החשמל מזהירה: בגלל השתהות הממשלה  בגיבוש תוכניות פיתוח וקידומן והעדר סיוע בגיוס מימון  יהיה מחסור בחשמל כבר בשנת 2010.

*25.1. חברת הנדסת התפלה זכתה במכרז להקמת מתקן התפלת מי ים בלרנקה קפריסין. ההכנסות הצפויות (כל שנה): 19 מיליון דולר.

*25.1. מחקר: ישראל היא המדינה הנקיה-ירוקה ביותר במזרח התיכון.  ארה":ב היא המזהמת בעולם. 

* 24.1. בעקבות ביקורת רבה על העדר הכנת  אלטרנטיבה  להספקת גאז תפרסם הממשלה מכרז להקמת מתקן לקליטת גאז טבעי נוזלי שיאפשר יבוא למילוי מחסור  עתידי במשק. ההשקעה - 500-700  מיליון דולר. 

*24.1. המדינה תוציא למכרז נושא החזקת מלאי החירום בדלק של המדינה.  היקף הפרויקט 120 מיליון שקל.

*24.1. תעשיינים קובלים  על כך כי בשיטת התמחור הקיימת לחשמל אין תמריץ להעברת  עבודות  צורכות אנרגיה, ללילה.  

*24.1.  ועדת הפנים של הכנסת תקרא לברור מנהלי 11 מפעלים מזהמי אוויר  במפרץ חיפה.  ח"כ פינס: זוהי שערוריה שלא מטפלים בנושא הזיהום החמור הזה.

* 23.1.  השר בן אליעזר  יגיש הצעת שינוי בחוק לממשלה שתאפשר לממשלה לרכוש ולמכור  גאז טבעי באמצעות חברה שתפעיל.  הכל כדי לפתות את בריטיש גאז לחזור למו"מ.

* 23.1 . נפסק  (זמנית?) המשא ומתן למכירת מניות סונול ברשת תחנות הדלק הזעירות סונול-קט לקבוצת מאיר. 

* 22.1. "מכונית אגסי"  תהיה זמינה רק בשנת 2011. בטקס חגיגי  בהשתתפות ראש הממשלה ושר התשתיות,  אליו הוזמנו כל כלי התקשורת הכריז  נשיא חברת  רנו-ניסן הצרפתית קרלו גוהן על הקמת מרכז מחקר ופיתוח בישראל.  מרכז זה יעסוק בין היתר בפיתוח המכונית החשמלית במיזם שי  אגסי .

 * 22.1. אכזבה (זמנית) ביפן. מפתחי  המכונית החשמלית "אליקה"  שהגיעה במבחנים אף למהירות של 400 קמ"ש עם כושר זינוק מהיר מפורשה ונוסעת 300 קילומטרים  בסוללה טעונה קובלים על כי יצרני הרכב ביפן מתעלמים מהם. הדברים שודרו במשדר מיוחד  על המכונית החשמלית בערוץ 8 בטלוויזיה,  אמש (22 ינואר).

* 22.1. חברת בז"ן מנהלת משא  ומתן לרכישה גאז טבעי מחברת EMG שבשליטה מצרית, ככל הנראה לשם הזנת תחנת  כוח שתקים בז"ן  בתתחם שלה בחיפה.

 * 22.1 . מחירי החשמל שוב מתיקרים.  והפעם בשיעור של 3.25 אחוזים. בתוך שנה  עלו תעריפי החשמל בשיעור  שיא של 15 אחוזים. הסיבה העיקרית היא התייקרות הדלקים  ובראשם הפחם.

* חברת החשמל, המחפשת  במאמץ רב מקורות כספיים להשקעותיה,  גייסה 250 מיליון דולר  באמצעות הנפקת אגרות חוב שיסחרו בבורסת סינגפור.  את ההנפקה הובילה חברת גולדמן  זאקס  ודקסיה קרדיט לוקל מקבוצת הבנקאות הצרפתית דקסיה.  קרן ההלוואה תיפרע בתשלום אחד בעוד 10 שנים. התמורה תשמש את חברת החשמל למימון תוכנית הפיתוח שלה ולמימון תוכנית החירום להגדלת כושר ייצור החשמל.

* משרד התשתיות  מאיים להביא לממשלה את המחלוקת  בדבר שיטת הבניה והפקת חשמל שתאושר במכרז לתחנת הכוח הוסלרית באשלים שבערבה. האוצר רוצה תוכנית  מצומצמת של סולרי בלבד והתשתיות רוצה  בשילוב  שיטות פוטואלקטריות  שונות.

* יחידת הבילוש  של מחוז המרכז במשטרה חשפה מעשי הונאה של צרכנים וחשמלאים. ששיתפו פעולה בגניבת חשמל מן הרשת.

* שוב  חוזרת התוכנית של  "גשר" בין המערב לאסיה  דרך אשקלון ואילת  - שזכתה בעבר לכותרות לא מעטות - שהתבדו - מדובר בהפעלה לכאורה של  קו הנפט הקיים אשקלון-אילת ל"גשר  נפט" מטורקיה להודו. מוצא הנפט יהיה, לפי התוכנית  במרכז אסיה  בצינור לחוף הטורקי משם במכליות לאשקלון,  משם בקו לאילת ומשם שוב במכליות  להודו... נראה מופרך? פורסם בכותרת  ראשית בדה-מרקר היום  (בכמויות קטנות ישנה העברת נפט מטורקיה למזרח דרך אילת  גם כיום אך הנושא מוגבל ביותר).

* בתצהיר לבג"ץ מודיע משרד הבטחון כי הוא יכבד הסכמי הפיתוח שלו עם חברת דוראד.  הכל במסגרת העתירה של דוראר נגד הפליה לטובה לכאורה של המתחרה שלה בהקמת  תחנת - כוח בנגב -  חברת OPC.

* הועדה  למיסוי ירוק ממליצה בדו"ח מסכם שלה על הטלת מס על נסיעה בכבישים עמוסים (אגרת  גודש), מיסוי עלחניה, קניסת רשויות מקומיות  על מערכת הסעה  ציבורית פגומה, הסעות משותפות לעובדים, קנסות משטרתיים גם על פי נזק סביבתי שגורמת המכונית  ועוד.

* הזרמת הגז הטבעי ממצרים שיראל שהיתה צריכה להכנס עתה לתוקף  נדחתה לחודש מאי.  מנכ"ל נתיבי גז דן ורדי  אומר כי החברה פנתה למשרד התשתיות  כדי להתריע  מפני עיכובים אך מומחים אומרים  כי העיכוב הוא מצד כל הנוגעים בדבר  כולל חברת החשמל האמורה לקלוט את הגז , ונתיבי גז עצמה.

* משרד התשתיות  מודיע על רקע קשיי הספקת החשמל: הפעלנו לראשונה הסדרי "פסגה ניידת " ו"השלה יזומה" למחירים דיפרנציאלים   בשימוש במחשל. אמש נשבר השיא בביקוש לחשמל של יותר  מ-10 אלפים מגהוואט. עליה של 6 אחוזים לעומת שיא החורף הקודם.

* חברת האנרגיה סולל לבנית מערכות תרמו סולריות ליצור חשמל במשא ומתן למכירת 20 אחוז ממניותיה לחברה בריטית.

* רשת מלונת פתאל תשקיע  שני מיליון שקלים בישום אנרגיה חליפית לדלק הרגיל. תחסוך לדבריה 700 אלף  שקל לשנה.

* קבוצת דלק שבשליטת תשובה  מנהלת משא ומתן לרכישת 400 תחנות דלק באירופה שם יש לה כבר נתח נכבד,  בהשקעה של 150 מיליון  דולר.

* חברת דלק אנרגיה מוסרת על קיום משא ומתן לרכישת שליטה בחברה אמריקאית  שיש לה נכסים בתחומי חיפושי נפט וגז.  היקף העיסקה נאמד ב-95 מיליון דולר.

* כבישים  אפלים בארץ בלילה למרות שלכאורה יש עליהם מתקני תאורה.  הקורבן האחרון כביש 446 מצומת שילת לישובים עלית, נילי ונעלה. חברת החשמל:  גונבים שנאים וכל ציוד חשמל אחר מהקווים שלנו.

* העיתון  הכלכלי גלובס מבשר:  בסוף החודש תוציא הממשלה סוף סוף מכרז להקמת תחנה לאנרגיה סולרית באשלים שבנגב. המכרז יוצע בשיטת מימון BOT,  כלומר בניה במימון יזמים פרטיים לפי הסדר כספי ארוך זמן עם הממשלה.

* בראיון יחודי לסבר פלוצקר ב"ידיעות אחרונות" מבטיח שי אגסי: המכונית  החשמלית נוע תנוע בישראל - עוד השנה  (ראה ידיעה בדף הבית).

* שר האוצר בראון הגיש לממשלה את ההמלצות הסופיות של "הוועדה למיסוי ירוק" לפיהן יעלה המס על מכוניות מזהמות אוויר ואילו הנקיות  יזכו בהנחות. המזהמות ישלמו תוספת מס קניה של עד 15 אלף שקלים.  מכוניות חשמליות  יזכו במס קניה מזערי של 10 אחוזים מערך הרכב  בלבד.

* חברת סולל  תספק מערכות סולריות לספרד - המתקדמת ביותר בארופה בתחום זה - ב-50 מיליון דולר. מידע שחברה בריטית מנהלת  מו"מ לרכישת 20% מסולל לפי ערך חברה של 500 מיליו  דולר.

* אושר והוסכם על הסכם פרישה ל-300 עובדי  חברת החשמל לאחר ויכוחים פנימיים בין ועדי העובדים בחברה. חברת הביטוח הראל  זכתה בביטוח דירקטורים  ונושאי משרה בכירים בחברה ב-300 מיליון  דולר.  עוד נמסר כי תחום החשמל והתשורת מוביל בתלונות  של צרכנים במדינה.

* בית המשפט דחה הצעת עיסקה בקשר למות משפחת אייל מפליטת גז ממתקן פזגז בדירתם. חברת פז גז תשלם קנס אך לא יהיו אישומי הריגה .

* שרי האוצר והתשתיות סיכמו כי רשת הבטחון שתעניק הממשלה ליצרני חשמל פרטיים תעלה מ-80% ל-95%,  כלומר הממשלה תאפשר ליצרנים למכור חשמל לרשת הארצית עד לכיסוי של לפחות  95% מהחוב הבכיר שלקחו על עצמם עם הקמת הפרויקט.

* "הכל בגלל הדלק". חברות התעופה מעלות את מחירי הטיסות בשעור ממוצע של 5 אחוזים . אל על הקדימה והעלתה מתחילת החודש את מחיר כרטיסי הטיסה ב-4 אחוזים.

* מחקר: 1.6 משטח ארה"ב. זהו השטח שיש לכסותו בתאים סולריים  כדי להפיק אנרגיה סולרית לכיסוי  כל הצרכים. וזאת - בטכנולוגיה הקיימת.

* חברת בייטמן לוין מקבוצת בני שטיינמץ תקים מסוף דלק - כולל הנדסה מימון והפעלת הקמה -  בטנג'יר  בהשקעה של 120 מיליון דולר. החברה זכתה במכרז של חברה שהיא בשליטת  משקיעים מדובאי.

* מקאן אריקסון היא חברת הפרסום  שתפרסם את חברת החשמל. היקף הפרסום  אשתקד היה 6 מיליון שקלים. העמלה המירבית שתקבל החברה  היא בשעור של 8.4 אחוזים ממחזור הפרסום,  הנחשבת  נמוכה.

* הפיננשל טיימס הבריטי: 100 מיליארד דולר הושקעו בשנת 2007 בפיתוח והתקנת אנרגיה חלופית לנפט הקונבנציונלי.

* 20% זהו היעד המדובר ביותר באחרונה בתחום איכות הסביבה. זהו היעד  להורדת זיהום האוויר בשני העשירונים  הקרובים.

 * 3.5 אחוזים מתצרוכת הדלק של הרכב בארה"ב - נכון לקיץ האחרון - מתבססת על אתנול.  השימוש באתנול צומח בשיעור של 25% בשנה בין היתר הודות לתמיכה פדרלית אמריקאית של 6 מיליארד דולר. במכון הנפט הישראלי  יערך יום עיון בנושא אתנול ב-8 לינואר.

* תחזית אופטימית במקצת לגבי מחירי  הנפט. חברת חיזוי מזג האוויר האמריקאית  WSI  צופה כי החודשים ינואר ופברואר  יהיו חמים מהרגיל. ואילו חודש מרץ הקרוב יהיה  קר מהרגיל. החום היחסי יאפשר לחסוך ביבוא הנפט. ואילו, כאשר יגיע הקור במרץ כבר תוגדל תפוקת ספקיות  אופ"ק. כך שיקטן בכל מקרה הלחץ על המחירים. כך מוסרת חברת היעוץ  וההשקעות הישראלית  אי.בי.אי.

* אינדונזיה  רוצה לתגבר קידוחי נפט והפקה אצלה וזאת לאחר שהיא מפיקה אפילו פחות  ממכסת אופ"ק. על כן הממשלה הודיעה עתה  כי תפטור ממס ערך מוסף וכן תתן עוד הקלות ליבוא ציוד קידוחים והפקה אליה.

* סיכומי 2007: מחירי  הנפט זינקו  בשעורי שיא של 57%. לעליה  במחיר הדלק לרמת שיא ביום ששי תרמו הידיעות על ירידה ללא תקדים במלאי הנפט של ארצות הברית. במקביל יורד שער הדולר מול הארו ירידת שיא ועולה מחיר הזהב.

* ועדת הכלכלה של הכנסת מתנגדת להקמת תחנת כוח מופעלת  בפחם באשקלון. הדוברים: לא יתכן שאשקלון תהפוך לפח הזבל של המדינה.

* חברת החשמל המתקשה לגייס כספים בתנאים סבירים בשוק העולמי.  תגייס ב-2008  1.7 מיליארד שקל מגורמים  מוסדיים ישראלים.  דירוג החברה ממשיך להיות נמוך/שלילי יחסית אצל החברות המדרגות יציבות עסקית כלכלית.

* הרשות לחשמל מעודדת יצור חשמל "פרטי" בהיקף קטן:  קבעה כי חברת החשמל תשלם  2.84 שקל לקילוואט שעה שיופק במתקנים ביתיים סלולריים.

* החברות  נורדן טכנולוגיות ונורדן הורשעו בבית המשפט במכירת דלק מהול  במים. חשודות  בעוד מעשים פליליים.

* בדיקת המעבדה לגהות תעסוקתית:  אין סכנה למתדלקים מחומרים כימיים המצויים בתחנות הדלק . הם עומדים  בתקנים.

* חברות המספקות גז בישול חייבות לבטח את הנושא. ה"פתרון": ביטוח באמצעות סוכנות ביטוח פלשתינאית...

*מאגר נפט ענק עם רזרבה של 3 מיליארד חביות התגלה  בגאנה.

* ראש עיריית ירושלים  לופליאנסקי: אני מתגייס לבחון ולסייע  בכל הדרכים להנהגת "חשמל כשר" ושימושים כשרים.

* בריטיש גז:  עקב הסחבת לגבי הסכם רכישת גז מהקידוחים שלנו בים התיכון אנו מפסיקים המו"מ עם ישראל.

* בינו צדיק יו"ר "פז": חנויות המכירה  YELLOW יהיו מנוע צמיחה חשוב בכל המכירות שלהחברה.

* בז"ן הנהנית משגשוג לאחר הפרטתה והעלתה מחירים בעשרות אחוזים תסבול בעתיד הקרוב מתחרות. זו הערכת מומחים המחפשים בחו"ל מקורות חלופיים  לגפ"מ (גז מימני מעובה) שמשווקת החברה.

* קבוצת אי.די.בי. תפעל לפיתוח מקורות אנרגיה חלופיים בפולין והודו.

* חברת שמן תעשיות בוחנת השקעות בתחום הביו-דיזל.

*מציעים דגמים ראשונים של מייבשי כביסה הפועלים  על בסיס גז  לעומת חשמל.

* קבוצת החברות הכוללת את אורמת טכנולוגיות, Medco Energy האינדונזית ו-Itochu היפאנית השלימה את החתימה על מערך ההסכמים של פרויקט סארולה, לאחר שחתמה על הסכם עם חברת PT, חברת החשמל הלאומית של אינדונזיה.

* גאידמק מרכז פעילות הנפט שלו ברוסיה. מאחד שליטה על השדות שבשליטתו.  חברת אמריס בשליטתו תרכוש  את חברת קליניגרד נפט בהחלפת מניות עם בעליה.

* הפער בין דיבורים למעשים: למרות כל הדיבורים על חסכון בדלק/אנרגיה במכוניות צופים הפרשנים לתצוגה גדולה של מכוניות גדולות (שטח)  זוללות דלק בתערוכה הגדולה לרכש שתערך בדטרויט בעוד כשבועיים.

* עלות פרישה 300 עובדי  חברת החשמל - 450 מיליון שקל. בראיון  לבטאון רואי החשבון אומר יו"ר חברת החשמל מוטי פרידמן כי העובדים יאלצו לוותר על חשמל חינם תמורת שיפור תנאי הפנסיה.

* חברות הדלק מבקשות לפתע לשנות את תנאי  מימוש ההפרטה שצריכה עתה להביא לפירוק של חברת פי גלילות בה הן שותפות. הערכה: הן רוצות לשלוט בקרקע היקרה.

* דוראד חתמה על הסכם עם חברת הגז המצרית EMG לרכש רב שנתי בהיקף של 2 מיליארד  דולר .

* דן ורדי, מנכ"ל נתיבי  גז טבעי הפורש יעמוד בראש פעילות  אי.די.בי  באנרגיה בחו"ל.

* רה-ארגון בחברת פז. תחולק לפי תחומי פיתוח ושיווק. המטרה: להנפיק חלקים מן החברה בבורסה.

*הפלשתינאים: מוכנים  בלית ברירה להקטנת כמויות הדלק לרצועה עקב חוב כבד לחברת דור אנרגיה.

* "פולשים"  לדרום אמריקה: קבוצת מרחב, שבבעלות  יוסי מימון תשתף פעולה יחד עם חברה שלובה  שלה אמפל ועם חברה מקומית בפרוייקט ענק להפקת אתנול בקולומביה.  החברה לישראל חתמה על הסכם עם חברת סימנס להקמת טורבינת  גז בהספק  של 192 מגה וואט בפרו.

* כלל תעשיות (באמצעות חברת הבת משאב) תרכוש  עבור חברת המלט נשר גז טבעי מהחברת  הגז המצרית EMG  ב-125 מיליון דולר, ל-15 שנים.

* השר בן אליעזר: נגדיל רשת ההגנה והבטחת הכנסה ליצרנים  הפריטיים.

* אחרי ניר גלעד החשב הכללי באוצר מצטרף גם חגי מילר סגן החשב הכללי באוצר לחברת icg  שבבעלות החברה לישראל של קבוצת  סמי עופר.

* הצעת חקיקה: אם לא תשלמו את שכר הדירה, לא יספקו לכם מים וחשמל.

* תשקיף דורי הנדסה: בעלי השליטה בדוראד יקבלו דמי ניהול של 26 מיליון דולר.

* סקר שערכה חברת אלקטרה מעלה כי 93% מהישראלים מחממים ביתם בחורף.

* מיזוג אוויר הוא אמצעי החימום המועדף על ידי 63% מהאוכלוסיה.

* חברת החשמל הירושלמית/פלשתינאית חנכה את השנאי החשמלי למתח גבוה ביריחו. העיתון אל-חיאת אל ג'דידה, מוסר כי ראש עיריית יריחו חסן סאלח, הביע גאווה על חברת החשמל שהיא מתקדמת ומודרנית.

* מספר חודשים לפני תחילת אספקת הגז ממצרים לישראל, מוכר חלק מאחזקותיו בעל מניות מרכזי בחברה הישראלית מצרית EMG – איש העסקים חוסיין סאלם. נודע כי 25% ממניות EMG נרכשו על ידי ענקית הגז התאילנדית PTT.

* חברת תמהיל: אזרחי המדינה יכולים למנוע כ-3.8 מיליון טון של גזי חממה בשנה, אם יטפלו נכון באבנית.

* אגרת היבוא שמשלמות חברות הדלק לנמלים תקוצץ ב-60-90 אחוזים.

 

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy