פרסם אצלנו
צור קשר
יום רביעי 17.04.2024
מחווה לד
22/04/2010 17:16

ד"ר צבי תבור קיבל השבוע תעודת הוקרה מעיריית ירושלים על פועלו להפיכת האנרגיה הסולארית לנגישה.


יותר מ-50 שנה לפני שבעולם התחילו לעסוק בפיתוח השימוש באנרגיה סולארית כדי להתמודד עם בעיות האנרגיה והסביבה, הצליח המדען הישראלי, ד"ר צבי תבור, להפוך את השימוש באנרגיה זו למוצר נגיש וחסכוני בחשמל. היום, במועד שבו מציינים את יום כדור הארץ בכל רחבי העולם, תוענק לתבור בן ה-93 תעודת הוקרה מיוחדת מעיריית ירושלים על פעולותיו למען הסביבה, ובראשן פיתוח מערכת קולטי השמש המשמשים לחימום דודי מים, שהפכו לאחד המראות האופייניים של גגות הבתים בישראל. היומון "הארץ" מראיין את צבי תבור :

צבי תבור, מדוע בישראל עדיין לא יודעים לנצל כראוי את אנרגיית השמש?

"אני חושב שבקרוב לא תהיה ברירה ויהיו חייבים לעשות זאת. כשמחיר חבית נפט היה נמוך, זה לא עניין אף אחד אבל כשהוא התחיל לעלות למחיר של מאה דולר לחבית, פתאום כולם הבינו. אחר כך המחיר ירד וההתלהבות שוב פחתה. יש לנו לדעתי מספיק שטח בנגב כדי לפתח אנרגיה סולארית ובסופו של דבר צריך לחשוב מהם סדרי העדיפויות. האם לגדל עוד תפוזים או לתת פתרונות למשבר האנרגיה. צריך כלכלנים שיעשו את החישובים הללו".

איך התחיל העיסוק שלך בתחום זה?

"כשעליתי ארצה השתלבתי במשרד ראש הממשלה והייתי שותף בהקמת מועצה מדעית במסגרת המשרד ובניסיון להקים מעבדה למחקר תעשייתי. אחד התפקידים שלי היה לענות לנודניקים ששלחו מכתבים ושאלו מדוע לא מנצלים יותר את אנרגיית השמש. כשאתה עונה לנודניק, אתה חייב להיות יותר מומחה ממנו וכך התחלתי להתעניין בתחום. היה לי ברור כבר אז שנצטרך מקור אנרגיה משלנו כדי שלא נהיה תלויים רק במקורות חיצוניים. ראש הממשלה דוד בן גוריון מיד הבין את חשיבות העניין, ובסיוע משפחת רוטשילד הוא דאג להשיג תקציב ראשוני למחקר".

מה פיתחת בסופו של דבר ומה היו ההשלכות של פיתוח זה?

"בניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, לא אני המצאתי את קולטי השמש לחימום מים. הם היו עוד לפני שאני עסקתי בכך, אבל היו מאוד לא יעילים כי המשטח השחור שנמצא בהם איבד הרבה אנרגיה. מה שאני עשיתי הוא לפתח משטח שגם מכונה לעתים ?משטח תבור', המאבד פחות אנרגיה ומאפשר להגדיל פי שניים את כמות החום שהקולט יכול לתת. זה הפך למוצר מאוד מקובל, וכמה שנים מאוחר יותר אף היתה חקיקה שחייבה התקנת קולטים כאלו".

עד כמה זה הפך למקובל במדינות נוספות, ומהם היתרונות הסביבתיים העיקריים של הקולטים הללו?

"זה התפשט לעוד מדינות אבל זה לקח כמה שנים. הנה, שמעתי לא מזמן שרק בשנים האחרונות גם המצרים התחילו לחייב התקנת קולטים. יש מדינות כמו גרמניה, שאין בה שמש כמו אצלנו, אבל בכל זאת הם מקדמים זאת ברמה הלאומית. זה מסייע לחיסכון בחשמל וזה היתרון העיקרי. לי יש אחד על הגג וכשיש שמש אני לא משתמש בחשמל. אבל מבחינתי, החשיבות העיקרית היא העובדה שזה סייע לבסיס לפיתוח הרעיון של ניצול אנרגיית השמש לצורך יצירת חשמל".

איך זה התפתח לכיוון של יצירת חשמל?

"במשך שנים רבות חשבו שלא ניתן להשתמש באנרגיית שמש כתחנת אנרגיה בקנה מידה גדול. אבל באמצעות גופים כמו החברה הישראלית ?לוז' פותחו מתקנים גדולים שבהם קולטים המאפשרים יצירת חשמל לא בכמות של קילוואטים אלא בכמות של מגהוואטים. הם אפילו הסתייעו בטכנאי שעבד איתי. החברה הזו הקימה כמה מתקנים גדולים כאלה בארצות הברית, במדינת קליפורניה. זה התאפשר כי לאמריקאים היה את הכסף להקים זאת וגם היה להם שטח. יש כיום עוד שיטה לניצול אנרגיית שמש לייצור חשמל, אבל היתרון בשיטה שעליה אני עבדתי הוא שניתן לאגור את האנרגיה, ולא לאבד אותה וכך להשתמש בה לייצור חשמל גם כשאין שמש. זה אולי מתקן פחות אלגנטי לעומת השיטה האחרת, אבל הוא הפך למקובל וכיום משתמשים בו במדינות כמו ספרד".

היית מעורב גם בפיתוח דגם של מכונית חשמלית. מה עלה בגורל פרויקט זה?

"אני לא מומחה לתחבורה אבל התברר לי ששליש מהאנרגיה בעולם מיועד למטרה זו והחלופה היא רכב חשמלי. הייתי אופטימי כי חיפשתי שוק לחשמל שנוכל לייצר מאנרגיית השמש. למזלי, בראשית שנות ה-60, טדי קולק היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה והוא תמך ברעיון שלי להקים גוף לא ממשלתי שיעסוק במחקרים, וכך התחלנו לפתח דגם של רכב חשמלי. היו כבר אז כלי רכב כאלה אבל בעיקר מסחריים. אנחנו ניסינו לפתח דגם לרכב פרטי. פיתחנו דגם כזה והצגנו אותו בכינוס בינלאומי".

מה עלה בגורל רכב זה?

"חשבתי שיהיה תור של אנשים שיירצו זאת, אבל במדינות העשירות היתה אז חלופה טובה יותר של כלי רכב רגילים ולמדינות העניות לא היה כסף לזה. לא היו גורמים שהיו מוכנים להשקיע בתשתית הנחוצה. בגלל משבר האנרגיה היום כן מוכנים, ואני בהחלט מכבד יזם כמו שי אגסי שעוסק בזה. הדגם שפיתחנו נמצא עד היום במוזיאון של חברת אורמת, ושמעתי שיש כוונה להציג אותו".

האם אתה מאמין שהמין האנושי אכן יבסס חלק משמעותי מצריכת האנרגיה שלו על שמש, ואנשים ייסעו במכוניות חשמליות? אולי בכלל יעדיפו אנרגיה גרעינית?

"אני לא מכיר מספיק את נושא האנרגיה הגרעינית אבל אני לא חושש משימוש באנרגיה זו. באשר לאנרגיית השמש והמכונית החשמלית, אני לא נביא, אבל אני חושב שיהיו חייבים להשתמש בזה בגלל מחיר הנפט ובגלל שהוא ייגמר. כמובן שזה גם מועיל לסביבה והלחץ של פעילים למען הסביבה יכול לעזור".


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy