פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
פרופסור יוסף אדרעי :להעלות תגמולי המס
05/10/2010 22:22

חוות הדעת הוגשה לאגודה לצדק חלוקתי שהעבירה אותה לועדת ששינסקי ולחברי כנסת
לקראת הדיון שנערך היום בכנסת, שלחה האגודה לצדק חלוקתי, לחברי ועדת הכלכלה ולוועדת ששינסקי, נייר עמדה בו היא קוראת להעלות את התמלוגים בגין משאב הנפט והגז ולבטל את הטבות המס האדירות להן זוכות חברות הגז. האגודה חשפה את ממצאי חוות דעתו של פרופ' יוסף אדרעי, מרצה בכיר לדיני מסים באוניברסיטת חיפה, בעניין תיקון חוק הנפט והעלאת התמלוגים, שנכתבה לבקשתה. מדובר בחוות דעתו המקצועית של פרופ' אדרעי שלא שולמה עבורה כל תמורה.כך מדווח היומון "דהמרקר". 
חוות הדעת קובעת כי "מבחינה ציבורית מדובר בעסקה בלתי הוגנת ובלתי מאוזנת בצורה קיצונית ועל כן, יש צורך לתקן את החוק הקיים ולהעלות את שיעור התמלוגים הזעום העומד כיום על 12.5% שכן, התכלית הינה ראויה"
כמו כן, מוכיחה חוות הדעת כי לחברות הגז ניתנו הטבות מס מפליגות, שמשמעותן היא שהציבור השתתף בעלויות חיפושי הנפט בשיעורים גבוהים ובתקופות מסוימות אף בשיעור הגבוה מ-50%. "אולם למרות שותפות זאת, הציבור אמור לקבל חלק זעום מפירות התגליות. לעמדת חוות הדעת חברות הגז אומנם זכאיות לקבל חלק הוגן בעסקה, אך בין חלק הוגן לבין חמדנות בשיעורים בלתי מקובלים יש הבדל משמעותי".
במישור החקיקה הפיסקאלית חוות הדעת קובעת כי ההסדרים הקיימים, בעיקר הניכוי המיידי של הוצאות החיפוש וההפקה וניכוי האזילה, מקנים לחברות הגז הטבות מס מפליגות וניכוי כפול של הוצאות שלמעשה בראייה כוללת יוצרים מס שלילי. בנייר העמדה גם נטען כי מנגנון החלוקה הנהוג בישראל הינו מרחיק לכת לטובת חברות הגז ומן הראוי לשנות את מנגנון המיסוי והתגמולים הנגבים באופן שחלקה של המדינה יוגדל

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy