פרסם אצלנו
צור קשר
יום שני 29.04.2024
ארדן: לקבוע תקנות לחשיפה לקרינה ממיתקני ח.החשמל
24/10/2010 15:24

השר ארדן " אי אפשר להשאיר את ההחלטה היכן למקם מתקני חשמל לשיקול דעתה הבלעדי של חברת חשמל. בריאות הציבור מחייבת לקיים הליך ציבורי טרם הקמת מתקני חשמל .לא ייתכן שמתקנים, שחשיפה לקרינתם נקבעה על ידי ארגון הבריאות העולמי כ'מסרטן אפשרי', יוקמו ללא כל פיקוח ציבורי או אישור הרשות המקומית ."

השר ארדן הנחה את ועדת המומחים הציבורית לעניין שדות מגנטים מרשת החשמל להמליץ לו בתוך 4 חודשים על מרחקים מינימאלים ורמות קרינה מקסימאלית ממתקני חברת החשמל.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן נפגש ביום חמישי עם וועדת המומחים הציבורית לעניין שדות מגנטיים מרשות החשמל, לקבלת סקירה על פעילותה והמלצותיה בנושא חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית. הועדה, בראשות דר' אלי שטרן, מונתה בנובמבר 2007, ע"י שרי הגנת הסביבה והתשתיות. מטרת הועדה לעקוב אחר התקדמות הידע בעולם ולהמליץ על הצעדים הנדרשים להפחתת שדות מגנטים במתקנים קיימים וכיצד לתכנן מתקנים חדשים, כך שאלו לא יחרגו מרמות הקרינה המומלצת.

בעוד שמתקני הסלולר נדרשים כיום להיתרי בנייה, על אף שלחשיפה ממתקנים אלו טרם נמצא קשר מוכח למחלת הסרטן (זאת בהתבסס על עקרון הזהירות המונעת), מרחקי חשיפה ממתקני חשמל לא הוסדרו עד כה בתקנות מכוח חוק הקרינה הבלתי מייננת.

יש לציין כי הקרינה הנפלטת ממתקני חשמל הוכרזה על ידי ארגון הבריאות העולמי כ'מסרטן אפשרי', בהתבסס על מספר רב של מחקרים שהראו כי בין הילדים החשופים לקרינה מעל 3-4 מילגאוס יש פי שניים יותר מקרי לוקמיה מאשר בקרב הילדים החשופים לפחות מ 2 מילגאוס.

השר ארדן הנחה את חברי הועדה להגיש המלצות לפעולה בנושא עד לתחילת חודש מרץ 2011 ועל בסיסן יגיש השר תקנות לאישור הכנסת שתקבענה רמות חשיפה מותרות ממתקני חשמל.

לאחרונה קבע משרד הבריאות במכתב שנשלח ע"י מנכ"ל משרד הבריאות, כי יש מקום לקבוע את רמת החשיפה המינימאלית המותרת ל 10 מילגאוס, זאת בעוד שהמשרד להגנת הסביבה המליץ בעבר לפעול לפי תוצאות המחקרים המראים שאין לקרינה ממתקני חשמל השפעה בריאותית, כל עוד החשיפה הקבועה היא מתחת ל 2 מילגאוס בממוצע.

לאור מחלוקת זו ולאור העובדה שעד היום טרם הוסדר הנושא בתקנות מחייבות, יזם השר ארדן את קידום ההכרעה בנושא חשוב זה.
ראוי לציין כי בשנים האחרונות מתנהלים מאבקים ציבוריים רבים עקב קירבה של מתקני חברת החשמל לדירות מגורים ולמוסדות חינוך.
חברי הועדה :
ד"ר אלי שטרן – מנהל המרכז להערכות סיכונים, "מכון גרטנר"
פרופ' אברהם אלכסנדרוביץ' – הפקולטה להנדסת חשמל, הטכניון
אינג' משה בן – יאיר – ראש אגף הנדסה, רשות החשמל
ד"ר סטיליאן גלברג – ראש אגף קרינה ורעש, המשרד להגנת הסביבה
סא"ל ד"ר אמנון דובדבני (משקיף קבוע) – ר' תחום קרינה ואקוסטיקה, מפקדת קצין הרפואה הראשי
מר אורן הרטל - מהנדס EMC (מדען ראשי לשעבר, רפא"ל)
ד"ר אלכס וילנסקי - גימלאי משרד הבריאות
עו"ד נירית לוטן – "אדם טבע ודין"
דר' שיאלה קנדל – יועצת בטיחות קרינה, וניהול סיכוני בריאות וסביבה.
ד"ר יהודית שחם – יו"ר ועדת המסרטנים, "האגודה למלחמה בסרטן"


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy