פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
ועדת הכנסת סיירה בפרוייקט פצלי השמן
14/11/2010 16:12

סיור הוועדה המשותפת (פנים – עבודה), לענייני בריאות וסביבה במועצה האזורית מטה יהודה ללמוד על פרויקט הפקט הנפט מפצלי שמן יעקב מימרן, הממונה על הנפט במשרד התשתיות: אני לא זוכר בלמעלה מ-40 שנותיי המקצועיות, פרויקט שכל כך פחדו מההצלחה שלו.

 חברי הכנסת הנוכחים:
יו"ר הוועדה דב חנין (חד"ש), רחל אדטו (קדימה), אורי אורבך (הבית היהודי).
הוועדה המשותפת (פנים – עבודה) לענייני בריאות וסביבה בראשותו של ח"כ דב חנין (חד"ש), סיירה היום (ראשון)במועצה האזורית מטה יהודה. הוועדה התכנסה בבית המועצה האזורית מטה יהודה ולאחר מכן יצאה לסיור בשטח לתצפית מתל עזקה על שטח הפיילוט המיועד ללמוד את היתכנות הפקת נפט מפצלי שמן באזור ולמפגש עם תושבים ועם אנשי חברת IEI בגבעת ישעיהו.
ראש המועצה האזורית מטה יהודה, משה דדון: כשנכנסתי לתפקיד לא ידעתי מה זה פצלי שמן. היום אני עמל על הסוגייה הזו. אני מצדיע לתושבים המעורבים ומנסה להבין לעומק את המשמעויות.
אינני רוצה לנבא את העתיד, ברצוני לעצב אותו. האירוע של פצלי השמן, איננו אירוע קטן, לא עוד תחנת דלק, אלא משהו משמעותי שיימשך לאורך שנים. יש הרבה פרויקטים שונים המתוכננים בשטחי המועצה ונלקחה מאיתנו הזכות להיות שותפים בהחלטות לגביהם.
אם מישהו ייתן לי התחייבות שאחרי הפיילוט, ההחלטה תהיה שלנו, אתמוך. אני מוטרד מכך שאחרי הפיילוט התוצאה תהיה שזה יהיה כל כך רווחי שלא ניתן יהיה לעצור את זה.
אני מבקש שהוועדה תעשה בדיקה של הכל. צריך לא לפגוע באזור ומצד שני לאפשר משהו.
חייבים לעשות בדיקה מעמיקה וההחלטה תהיה לאחר בדיקה. אנחנו מממנים בדיקה בכדי לוודא שמה שיקרה לא יפגע במרקם.
יו"ר הוועדה ח"כ דב חנין: ישנה כאן יוזמה מעוררת מחלוקת וויכוח, שיש לה משמעויות גדולות. הביקור שלנו באזור הוא חלק מתהליך ממושך של עבודה רצינית שהוועדה עושה. קיימנו בנושא שני דיונים בוועדה, הנושא מאוד מורכב ומעלה שורה ארוכה של שאלות שבכל אחת מהן צריך לדון בנפרד. הוועדה מתכוונת לעסוק בנושא במלוא הרצינות ובמלוא האחריות. פצלי שמן זה מקור אנרגיה שיכול להוות פתרון משמעותי לבעיות האנרגיה של מדינת ישראל, האחרים מדברים על הסכנות לנוף ולסביבה. המטרה של הסיור היא כפולה, קודם כל לראות את השטח ולראות מה יכולות להיות ההשלכות של הפרויקט. המטרה השנייה של הסיור היא להיפגש עם התושבים שגרים כאן.
ח"כ ד"ר רחל אדטו: יש וועדות שאין משמעות להרכב המפלגתי של חברי הוועדה. המטרה של ישיבתנו בוועדה היא שכאן אתה מדבר על איכות החיים, על היום יום של האנשים. יחד עם זאת, אני אישית מאוד מאמינה בהתגייסות של אנשים לחיים היומיומיים שלהם. אם הפרויקט נכון ולא פוגע אז קדימה, וזה צריך להיות ולא פוגע, אם יתברר שאחד הפקטורים בעייתי, אני בעד רוויזיה מחדש.
ח"כ אורי אורבך: ראוי לבוא ולראות את המקום ולמצוא את האיזונים בין האינטרסים השונים לטובת מדינת ישראל. גם אנרגיה וגם החיים בחבל הארץ הזה.
יעקב מימרן, הממונה על הנפט במשרד התשתיות: אני לא זוכר בלמעלה מ-40 שנותיי המקצועיות, פרויקט שכל כך פחדו מההצלחה שלו. אם הפרויקט לא יעמוד בכל הקריטריונים, אז לא יהיה לו המשך. אם יעמוד, אז השלב הבא יהיה הכנת תוכנית מפורטת – זה תנאי בל יעבור להמשך הפרויקט.
מנכ"ל IEI רליק שפיר: השלב המסחרי יהיה על פני קמ"ר רבוע אחד בלבד למשך כל התקופה. המתקנים ישתרעו על 5-8 דונם והדבר הזה ייתרום תמורה משמעות לעצמאות הטכנולוגית של מדינת ישראל. בשביל זה צריך להוכיח היתכנות טכנולוגית, כלכלית ושמירה על הסביבה.
יו"ר חברת האם של IEI אפי איתם: המשרד להגנת הסביבה נמצא איתנו בקשר ישיר לאורך זמן וענינו על מירב השאלות שלו. ההנחיה היא לבחון כרגע את הפיילוט והשלכותיו וזה מה שצריך לעשות. גם בישיבת הממשלה בעניין אנרגיות חלופיות, נקבע חד משמעית שפצלי שמן הם במנדט של הוועדה לבחינת אנרגיות חלופיות. פרקליטת המדינה מגבשת בימים אלה את מענה המדינה לעתירת אט"ד וכפי שידוע לי מדינת ישראל מבקשת להגן על החיוניות של ביצוע הפיילוט.
אנחנו מנהלים דיאלוג ארוך עם המועצה והתושבים והסיור הזה הינו חלק מכך. IEI היא חברה ישראלית שמביאה השקעות למדינה ומעסיקה עובדים ישראלים. אנחנו קיבלנו רישיון ממשרד התשתיות לבצע קידוחי ניסיון. ביצענו כבר שלושה קידוחים והחזרנו את פני השטח למצב שהיה טרם הקידוחים. פעלנו על פי הוראות החוק.
את האישור לשלב הפיילוט צריכה לתת הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים. חוק התכנון והבנייה של מדינת ישראל קובע שיש פרויקטים מסויימים עליהם יש פטור מתוכנית. תהליך אישור תוכנית נמשך כחמש שנים, אף יזם לא יחפש גז או נפט, אם משך הוצאת הרישיון ארוך יותר מזמן החיפוש.
אבל האישור מותנה בשלושה דברים: 1. זמניות – תוך שנתיים נצא מהשטח 2. הפיכיות – לאפשר את החזרת השטח לקדמותו. 3. שטח מצומצם – אנחנו נשתמש בשטח שבין 5 ל-8 דונם בלבד למשך לכל היותר שנתיים וחצי. השלב הבא יעבור הליך תכנוני מלא – ההליך הכי קפדני שמדינת ישראל יודעת להציב בפני יזמים.
אנחנו הלכנו לחומרה גם בפיילוט ומנהלים דיאלוג עם המשרד להגנת הסביבה. אין היום אחד שחושב שמהפיילוט הזה שיפיק 500 חביות בשנתיים – יגרום לסיכון אקולוגי כלשהו. השקענו מיליוני דולרים במערכת הניתור והבקרה הכי מתקדמת בעולם.
ד"ר רון פרומקין, גיאולוג – יועץ לחברת IEI: בחרנו לפיילוט את החלופה הכי רחוקה מליבת המרחב הביוספרי. התרחקנו משטחים רגישים ובחרנו בקרקע חקלאית מופרת. המטרה של תוכנית הפיילוט שתמשך לאורך שנתיים בלבד היא לבדוק את ההיתכנות הסביבתית והאקולוגית של התוכנית.
אברהם שקד – החברה להגנת הטבע: אני חושב שהבעיה היא השלב המסחרי, לא הפיילוט. לול של פטמים שנמצא בשטח עשרות שנים, הוא הרבה יותר גרוע לנו, מאשר פיילוט שיעוף מהשטח אחרי שנתיים. אם היו מבטיחים לי שהמדינה נבחן מחדש את הפרוייקט אחרי הפיילוט, ייתכן שלא הייתי מתנגד לו. מכיוון שאני מבין שהמדינה כבר החליטה שפצלי השמן הם חלק מהתוכניות שלה להפקת אנרגיה, אני מתנגד לפיילוט.
אורית סטוקולצקי – מטה המאבק: חשוב לנו שהמאבק הופך לדיון ציבורי. הפרויקט הזה הוא פרויקט בקנה מידה לאומי. לכן יש בעייתיות בכך שאנחנו מובילים את הצעקות. השאלה היא האם מדינת ישראל מתכוונת להיכנס לתעשייה בקנה מידה שכזה. זה לא נושא מקומי.


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy