פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 25.04.2024
טורקיה מהדקת קשריה עם סין
21/11/2010 09:36

סין וטורקיה מהדקים קשרים כלכליים ואסטרטגיים על רקע מאבקי המדינות במיעוטים מוסלמיים.
שר החוץ הטורקי Ahmet Davutoglu ביקר בשבוע שעבר בבייז'ין בירת סין שלושה שבועות לאחר ש Wen Jiabao ראש ממשלת סין ביקר באנקרה באוקטובר כחלק מסיור דיפלומטי שכלל גם את בלגיה,גרמניה,יוון ואיטליה בשולי פגישת הפסגה של סין עם האיחוד האירופאי.
הביקור החוזה מעיד לא רק על הרחבת הקשרים הכלכליים אלא גם על שיתוף פעולה במדיניות החוץ .סין וטורקיה ביחסים דיפלומטיים רק מ-1971 . השאיפות הלאומיות של הלאום האויגורי- Uyghur-בסין קירב את הסינים להבנת עמדת טורקיה מול הכורדים.
באפריל 2000 ביקר נשיא סין Jiang Zemin באנקריה כדי להניח יסודות לשיתוף פעולה. ההתקרבות נבלמה ב-2009 בגלל הצהרות של ראש ממשלת טורקיה עבדוללה גול(בתמונה)  שגינה את התנהלות סין נגד הפגנות בסין.אולם תוך שנה הודקו היחסים ושתי המדינות החלו בשיתוף פעולה נגד טרור בעיקר בהקשר למיעוט האויגורי שיש לו נוכחות חזקה בטורקיה.
סין פתחה קו אשראי של 800$ מיליון לטורקיה להתחלת סחר הדדי. בפגישה בחודש שעבר שתי המדינות חתמו על 8 הסכמי שיתוף פעולה ללוחמה בטרור,שיתוף פעולה מסחרי,תחבורה ושותפות אסטרטגית.
טורקיה חתמה עם סין הסכם דומה לזה שחתמה עם רוסיה ואיראן להפסיק להשתמש בדלר כמטבע ייצוגי בעסקות מסחריות ולעבור למטבעות מקומיות.הוכרז על פרויקטים משותפים באנרגיה ותחבורה בטורקיה.
הפגישות הללו מסמלות את התרחקותה של טורקיה מנאט"ו כמו התקרבותה של טורקיה לאיראן.טורקיה לא שוקלת לפרוש מהארגון אולם תהפוך לסוס טרויאני בו.
בתחום הכלכלי אנקרה מעכבת את פרוייקט נאבוקו לאירופה באמצעות תביעות קשוחות מהאיחוד האירופאי ואזארבייג'אן.טורקיה מקימה עם רוסיה ברית באנרגיה בדרום הקווקז כאשר המהלך הראשון היה הקמת צינור הגז הזרם הכחול מרוסיה לטורקיה מתחת לים השחור.רוסיה מצידה בולמת הנחת צינור גז מטורקמניסטאן דרך הים הכספי לאירופה הנתמך על ידי חברות אמריקאיות. עד כה טורקיה נמנעה מתמיכה בתכנית הרוסית של צינור הגז הזרם הדרומי המכוון למנוע את הקמת פרוייקט נאבוקו. סין תומכת בכל מהלכי טורקיה בנושאים אלו(OILPRUCE )

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy