פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024
נזקי השריפה מיליארדי שקלים
05/12/2010 06:31

יובל שטייניץ: לא ניתן שיישוב בישראל יימחק בגלל אסון טבע

 
באוצר עוד לא התחילו להעריך את נזקי השריפה הענקית, הישירים והעקיפים, אך ברור כי מדובר בנזקים בשווי מיליארדי שקלים ואולי יותר. ביחס לעלויות השריפה אומרים באוצר כי "הוקם צוות של אגף התקציבים והחשב הכללי המקיים קו פתוח עם משרד הפנים לצורכי תקצוב מיידי של רשויות מקומיות הנדרשות לקלוט או לפנות מתיישבים. עדיין אין הערכה לגבי היקף הנזקים שגרמה השריפה". למרות ניסיונות האוצר להרגיע, ברור כי המצב חמור. באוצר יודעים גם כי חלק מרכזי בהאשמות הציבוריות יופנה נגד המשרד, על מדיניות ה"אין" המסורתית שלו בכל הנוגע להוצאות לנושאים ציבוריים.כך מדווח היומון דהמרקר. 
ביום שישי נמסר מהאוצר כי "ככל הידוע לנו, כרגע מרבית הנזק לרכוש הפרטי מבוטח על ידי חברות ביטוח פרטיות. הן מלון יערות הכרמל והן רכושו של קיבוץ בית אורן מבוטחים על ידי חברות ישראליות. חברות אלה מוגנות על ידי ביטוחי משנה בחו"ל ולפיכך החשיפה הכספית שלהן לאסון נמוכה ולא קיים כל חשש ליציבותה של חברה זו או אחרת".

לדברי האוצר, "הרכוש הציבורי הממשלתי מבוטח רובו ככולו על ידי חברת ענבל הממשלתית, כך שגם במקרה זה יש מקור למימון השיקום, ככל שיידרש". לגבי רכוש ציבורי שאינו מבוטח, אם יש כזה, הודיע האוצר כי "יפעל לסייע ככל שניתן, לפי החלטת הממשלה". באוצר ציינו כי ביום חמישי שוחח שר האוצר, יובל שטייניץ, עם ראש מועצת חוף הכרמל, כרמל סלע, ועם ראשי בית אורן, ואמר להם כי הממשלה תסייע בשיקום היישוב וכי "לא ניתן שיישוב בישראל יימחק בגלל אסון טבע".
באוצר ציינו גם כי "קרן מס רכוש אינה רלוונטית למקרה זה, שכן היא מפצה על נזקים רק במקרה של מלחמה או פעולות איבה. עם זאת, 40 השמאים של רשות המיסים ערוכים לסיוע, ככל שיידרש".
בכל מקרה, עלות האסון למדינה תהיה עצומה. הוצאותיה של חברת ענבל הן על קופת המדינה, וכבר עתה ברור כי בענבל אין מספיק כספים לכיסוי האסון. המדינה תצטרך להשקיע כספים רבים בשיקום אזור יערות הכרמל והיישובים בסביבה, כאשר בחלק מהמקרים מדובר בהשקעה מיידית ובחלק בהשקעה שתתפרש על פני שנים.
הממשלה אף תצטרך להשקיע סכום לא מבוטל בהקמת רשות לאומית לכבאות, כולל רכישת ציוד מתקדם, מטוסי כיבוי, כבאיות, חומרי כיבוי וגיוס אלפי כבאים חדשים. הממשלה גם תצטרך לשלם מאות אלפי שקלים לצוותי הכיבוי שבאו מחו"ל, עבור העבודה שביצעו והציוד שהביאו. ואולם השיקום הנרחב, שיצריך משאבים וכוח עבודה, עשוי לתרום ולו גם זמנית, לכלכלת הצפון.
הנזקים הישירים של האסון ניכרים לעין, ורובם בתחום הטבע ושיקומו ואיכות הסביבה, ואולם גם אנשים נפגעו הן פיסית מהשריפה והן מבחינת רכוש. כרגע עוד לא ברור כמה בתים נשרפו כליל, כמה ניזוקו בצורה שניתנת לתיקון והיקף תכולת הבתים שעלתה בלהבות.
כפי שמקובל במקרים של אסונות לאומיים, מיד לאחר כיבוי השריפה יפקדו את היישובים הנפגעים שמאים שיבחנו את הרכוש שניזוק ואת הרס התשתיות. "מדובר באירוע שכולל נזקי פיח, תשתיות, מבנים, תכולה ורכוש, שמכוסים בפוליסות הביטוח העסקיות ובביטוחים הפרטיים, כולל ביטוחי המשכנתא. אש נמצאת בבסיס פוליסות הביטוח. מס רכוש יפנה למי שאין ביטוח ושם אולי זה פועל בצורה אטית יותר מאשר חברות ביטוח פרטיות".
ואולם יש גם נזקים מסוג אחר שעשויים להיגרם לבתים שלא נפגעו על ידי השריפות באופן ישיר. מדובר בכל אותן דירות שחלק משוויין כולל את נוף היערות. בעתיד הנראה לעין, הנוף שישתקף מאותן דירות יהיה גבעות קירחות ומפוחמות. שאלה שמאית שעולה עתה היא, האם דירות שהנוף הירוק נלקח מהן, ישמרו על שוויין.
"כל ענף הביטוח בפנים, אין חברה שלא תספוג נזק בגלל השריפה. יש כאן מגוון עצום של נזקים, אבל בדיוק בשביל זה אנשים קונים ביטוח", אמרו בסוף השבוע בכירים בענף. כמה חברות הביטוח פתחו ביום חמישי קווי חירום למבוטחיהם, ושמאים מקרב חברות הביטוח יחלו עם שוך הלהבות לאמוד את הנזק, ולפצות את המבוטחים. קרן הפנסיה מנורה מבטחים ביטחה את צוערי השב"ס, איילון את האוטובוס, הפניקס את המפעל בניר עציון וכלל את מלון יערות הכרמל. ענף הביטוח יספוג נזק של מאות מיליוני שקלים וההערכות הן שהאירוע יגרום לעלייה בתעריפי ביטוחי המשנה באופן רוחבי, ובעליית תעריפים לצרכן.
הנפגעים העיקריים יהיו בעלי רכוש פרטי שלא בוטח או בעלי רכוש פרטי שנמצאים ב"תת ביטוח", כלומר - רכשו פוליסה שלא מכסה נזק בשווי האמיתי של הרכוש. במקרים של פגיעה בשל פעולות איבה מעניקה המדינה פיצוי מקרן שהקים מס רכוש, אך בהקשר זה מציין האוצר כי פיצוי מקרן מס רכוש אינו רלוונטי למקרה זה, שכן הקרן מפצה על נזקים רק במקרה של מלחמה או פעולות איבה, וככל הידוע, השריפה לא נגרמה בשל אחת מהפעולות האלה.
בקרת נזקים: 40 דירות נשרפו בבית אורן

סיכום נזקי השריפה בכרמל שעדיין מתגלגלת מעלה כי בקיבוץ בית אורן נשרפו 40 דירות ונהרסו תשתיות פיזיות בהן רשתות החשמל והמים. מפעל התעשייה של הקיבוץ שותק ובית ההארחה נפגע. כמו כן נפגעו מטעי הבננות, הלולים וחוות הרכיבה. הסוסים הוצאו מהחווה בעוד מועד וניצלו. חברים רבים בקיבוץ המופרט, בו מוטלת חובת ההשתכרות על החבר עצמו, נותרו ללא מקורות פרנסה. בישוב עין הוד נפגעו קשה מספר מבני מגורים ונפגעו תשתיות פיזיות ובכפר הנוער ימין אורד נפגעו 25 דירות.
שר החקלאות שלום שמחון שנפגש הערב עם מזכיר התנועה הקיבוצית זאב שור (וולולה) התחייב כי שמאי המשרד יכנסו כבר מחר (יום א') ליישובי חוף הכרמל שנפגעו לשם הערכת נזקים והמשרד יפעל במהירות לשיקום היישובים. עוד אמר שמחון שהמשרד יקצה תקציב ייעודי לשיקום היישובים ולא ימתין להחלטת ממשלה. שמחון הודיע כי המשרד יחל בתכנון מחדש של קיבוץ בית אורן.
לפי הערכות שונות הנזק לחקלאות, בעיקר לחממות, למטעים, ללולים ולרפתות של הקיבוצים בית אורן, ניר עציון וקיבוצי ומושבי חוף הכרמל משני צידי כביש 4, צפוי להסתכם בכמה עשרות מיליוני שקלים.
עם זאת, נזקים אלה הם שוליים בהשוואה לנזק האקולוגי שנגרם ליערות הכרמל שהוא כמעט חסר תקנה והנזק האקולוגי והתיירותי לכרמל. שיקום יערות הכרמל, להערכת עובדי הקק"ל, יארך 40 שנה לפחות. הכרמל לא יהיה בעשרות השנים הבאות אתר תיירות ונופש לעשרות אלפי אזרחים ותיירים שהתארחו בו ומתארחים בשנה. מעטים יבקרו בחור השחור שנפער באתר הנוף היפה והזמין ביותר בישראל. עלות חידוש היערות עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים בשנה.

 


מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy