פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024
נתניהו נפגש היום עם ועדת ששינסקי
09/01/2011 09:38

נתניהו הורה כבר בסוף השבוע לפרופ' יוג'ין קנדל, ראש המועצה הלאומית לכלכלה, להקים קרן מיוחדת שתטפל בכספי התמלוגים מחיפושי הנפט והגז.

בפתח ישיבת הממשלה הבוקר הפתיע ראש הממשלה את השרים כאשר בהתייחסו להמלצות ועדת ששינסקי אמר כי ייפגש היום אחרי הצהריים עם חברי הוועדה כדי ללמוד בצורה בלתי ישירה את המלצותיהם ואת עמדותיהם. גורמים באוצר וכן גורמים המקורבים לוועדת ששינסקי מעריכים על סמך שיחות עם ראש הממשלה כי ראש הממשלה יתמוך בהמלצות הוועדה ככתבנן וכלשונן.כך מדווח היומון דהמרקר. 

לדברי נתניהו, בדעתו להיפגש גם עם הטייקונים המעורבים בקידוחי הגז בישראל, תמר ולוויתן, ורק אחרי כן יקבע את עמדתו בנושא המלצות הוועדה.

לעמדת ראש הממשלה בנושא המלצות ועדת ששינסקי חשיבות מכרעת, שכן היא עשויה לקבוע אם המלצות הוועדה יאושרו על ידי הממשלה כפי שהן, או אם יוכנס בהם שינוי פעם נוספת, כך שיוטו ההמלצות עוד יותר לטובת רוווחי הטייקונים.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) אמר בתגובה להחלטת נתניהו לבחון מחדש את המלצות ועדת ששינסקי כי ממשלה שתבצע פשרה מהותית עם טייקוני הגז בזמן שהיא גוזרת על העם העלאות מחירים של מוצרי היסוד כמו הדלק, והמים - היא ממשלה רעה. לדבריו, "מדינה שבה בארות הגז נמכרות לטייקונים בחינם בעוד מיכלי דלק נמכרים לעם במחיר של טיסה לאירופה משקפת שמשהו משובש פה".

בהודעתו בממשלה הבוקר אמר נתניהו כי לפני שיגבש את המלצתו בנושא המלצות ועדת ששינסקי בדעתו להיפגש גם עם שר האוצר, יובל שטייניץ, שר התשתיות עוזי לנדאו, השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן, שרים אחרים ונגיד בנק ישראל, סטנלי פישר. "אשמע אותם ורק אחרי כן אחליט על ההמלצות שאביא לאישור הממשלה".

נתניהו גם הבהיר כי ישראל תלך בדרכה של נורבגיה, בנושא תמלוגי בארות הגז. נורבגיה הקימה קרן לאומית, בה נצברו הכנסות המדינה מבארות הנפט הרבים שהתגלו ליד חופי המדינה במחצית השנייה של המאה הקודמת, לטובת הדורות הבאים. נתניהו אמר לממשלה: "אמליץ לממשלה להקים קרן לאומית בה יצטברו פירות הגז למטרות חשובות כמו ביטחון וחינוך".

אומץ לנתניהו: לנתק ההצבעה על המלצות ששינסקי מלחצים של אילי הון

תנועת אומ"ץ פנתה הבוקר אל ראש הממשלה בנימין נתניהו וביקשה ממנו לעשות כל שביכולתו כדי שההצבעה בנושא אישור מסקנות ועדת שישינסקי תהיה משוחררת מלחצים חיצוניים של אילי הון ותהיה לגופו של עניין. כמו כן, פנתה תנועת אומ"ץ בבקשה לשר יוסי פלד לפסול עצמו מכל עיסוק נוסף בעסקי הגז, אם ברצונו לשמור על כללי המנהל התקין וטוהר המידות לנוכח העובדה שבשנת 1991 היה שותף של יצחק תשובה, הבעלים של קבוצת דלק בחברת הבנייה תשלו"ז.

כפי שפורסם הבוקר ב-TheMarker, פלד שוקל להמנע בהצבעה. ח"כ חיים כץ (ליכוד) שהוא חבר קרוב של קובי מימון מחברת ישראמקו, שאף מחזיק במניות ישראמקו, הודיע שיפנה לוועדת האתיקה של הכנסת כדי שתורה לו כיצד לנהוג בהצבעה בועדת הכספים.

יו"ר אומ"ץ, אריה אבנרי, ציין במכתבו אל נתניהו כי "בחודשים האחרונים, בתקופה שבה פעלה ועדה ציבורית בראשותו של פרופ' איתן ששינסקי לבחינת נושא תמלוגי הגז, אילי ההון בעלי רישיונות לקידוחי גז מול חופי ישראל הפעילו לחצים כבדים על חברי הכנסת, בעיקר חברי ועדת הכלכלה. זאת בניסיון להטות את מסקנות הוועדה לטובת האינטרסים המסחריים שלהם, הכרוכים בצבירת רווחים של מיליארדי שקלים מהקידוחים הללו".

הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי: המדינה תשתתף בעלות היצוא של הגז

הדו"ח הסופי של ועדת ששינסקי, שהוקמה כדי לבחון את המדיניות הפיסקלית של המדינת ישראל בתחום אוצרות הטבע, הפחית את נתח המדינה (Government Take - GT) מתגליות הגז והנפט. נתח זה, שלפי מסקנות הביניים הגיע לכ-60%-70% מרווחי הגז, ירד לטווח של 52% (במאגר קטן או רווחי פחות) עד 62% (במאגר גדול או רווחי במיוחד). הקיטון נבע בעיקר מהפחתת השיעור המקסימלי של ההיטל המגזרי על התגליות, מ-60% ל-50%. בנוסף, הדו"ח הסופי דוחה את גביית ההיטל ומבטיח פחת מואץ של 10% (לפחות) לשותפויות והכרה בעלויות המימון לצורך גביית ההיטל.

הוועדה הקדישה פרק נרחב לסוגיית המימון של מאגר תמר, תוך שהיא מבהירה כי "כי אין בהמלצות כדי לפגוע ביכולת מימון פיתוח המאגר, במועד ובאופן הנדרש", מכיוון שהן כוללות הבטחה כי תזרים המזומנים הפנוי של מיזם הפקת גז או נפט בכל שנה ושנה בתקופת המימון יהיה גדול מהתזרים הנדרש להחזר החוב - לרבות התחשבות ביחסי כיסוי.

אחד הנימוקים העיקריים שהעלו חברות הגז היה התעלמות הוועדה מהסיכון הרב שבענף, שבו היזמים מגיעים לתגלית רק אחת לכל 10 ניסיונות קידוח ואף יותר. לשם כך נעזרה ועדת ששינסקי במחקר בינלאומי מקיף שהצביע על כך שבעקבות שיפורים טכנולוגיים משמעותיים בשנים האחרונות, המידע המצוי בידי חברות הקידוחים לפני הקידוח מקנה כיום ודאות רבה יותר מבעבר באשר לסיכויי הצלחתו.



מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy