פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 03.05.2024
קבוצת דלק , נובל אנרג'י ושותפותיהן במאגר "תמר" הסכימו להורדה ניכרת במחיר הגז בעסקת הענק המתגבשת עם חברת החשמל.
13/06/2011 20:33

כמו כן סוכם כי, לראשונה בישראל וככל הנראה בעולם, יוצמד מחיר הגז למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הנפט או סחורות אחרות. ההצמדה למחיר הנפט הביאה לכך שמחיר הגז שרוכשת חברת החשמל מים תטיס של תשובה ונובל התייקר בתוך שנתיים מ-5.5 דולר לכמעט 8.5 דולר ליחידת חום. חברת החשמל:לא היו דברים מעולם
קבוצת דלק , נובל אנרג'י ושותפותיהן במאגר "תמר" הסכימו להורדה ניכרת במחיר הגז בעסקת הענק המתגבשת עם חברת החשמל. עסקת מכירת הגז מ"תמר" לחברת החשמל צפויה להיות עסקת האנרגיה הגדולה ביותר שנעשתה בישראל מעולם והיקפה הכספי עולה על 20 מיליארד דולר. לקראת החתימה על העסקה הפעילו גורמים בכירים בממשלה לחצים כבדים על תשובה ושותפיו בניסיון להוריד את מחיר הגז, שישולם בסופו של דבר על-ידי הצרכן הישראלי.כך מדווח היומון גלובס. 

המשא ומתן לחתימת ההסכם הוקפא בסוף השבוע בגלל החלטת רשות החשמל, אך ל"גלובס" נודע כי ערב ההקפאה דנו הצדדים במחיר של כ-6 דולרים ליחידת חום, לעומת כ-7.5 דולר שדרשו תשובה ושותפיו עד לפני כחודש. מדובר במחיר גבוה מהמחיר המקורי שעליו סוכם לפני כשנה וחצי, נמוך מהמחיר הנוכחי שמשלמת חברת החשמל לתשובה ונובל לפי הסכם מ-2009 ודומה למחיר החדש שהסכימו הירדנים לשלם עבור הגז שהם רוכשים ממצרים .
כמו כן סוכם כי, לראשונה בישראל וככל הנראה בעולם, יוצמד מחיר הגז למדד המחירים לצרכן ולא למחירי הנפט או סחורות אחרות. ההצמדה למחיר הנפט הביאה לכך שמחיר הגז שרוכשת חברת החשמל מים תטיס של תשובה ונובל התייקר בתוך שנתיים מ-5.5 דולר לכמעט 8.5 דולר ליחידת חום.

הסיכומים בין חברת החשמל ל"תמר" הוצגו לאחרונה ליו"ר החברה, האלוף במיל' יפתח רון טל, שאינו לוקח חלק פעיל במו"מ. את המו"מ מול השותפים ב"תמר" מוביל מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן, ושותפים לו המשנה למנכ"ל משה בכר וראש מינהל הדלקים בחברה, שמשון ברוקמן. מאגר "תמר" מוחזק על-ידי חברת נובל אנרג'י (36%), קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה (31.2%), ישראמקו (28.75%) ודור גז (4%).

בחודשים האחרונים הפעילו גורמי ממשל בכירים לחצים כבדים על יזמי "תמר" להפחית את מחיר הגז בעסקה עם חברת החשמל (ראו טבלה). הנימוק הרשמי ללחצים הוא חשש שתשובה ושותפיו למאגר "תמר" ינצלו לרעה את העובדה שנותרו ספק הגז המרכזי של המשק, לאור חוסר-הוודאות לגבי המשך הזרמתו של הגז ממצרים. את המהלך האחרון יזמה רשות החשמל, הגוף שקובע את תעריפי החשמל לצרכנים. תעריף החשמל מעניק לחברת החשמל החזר מלא על הוצאותיה לרכישת גז טבעי לצורך ייצור חשמל. ואולם, ערב חג השבועות פירסמה הרשות החלטה שלפיה לא תכיר לחברת החשמל במסגרת תעריף החשמל בכל התייקרות במחיר הגז הטבעי שינסו תשובה ושותפיו לכפות עליה תוך ניצול היותם ספק הגז העיקרי.

גורמים במשק האנרגיה אמרו ל"גלובס" כי מההחלטה לא ברור כיצד ניתן להבחין בין התייקרות "אסורה", שמקורה בניצול לרעה של כוח מונופוליסטי, לבין התייקרות "לגיטימית" שמקורה בעליית מחירי הגז הטבעי בעולם. אתמול, למשל, דיווחו כלי תקשורת במצרים כי ירדן הסכימה להכפיל את המחיר שהיא משלמת עבור הגז הטבעי המצרי מ-3 דולרים ל-6 עד 7 דולרים ליחידת חום, משום שהמחיר החדש משקף את "המחירים המקובלים כיום בשוק העולמי" (ראו תרשים). מצד שני, מצרים מספקת את מלוא תצרוכת הגז הטבעי של ירדן, המשמש לייצור כ-80% מהחשמל במדינה.

מחברת החשמל נמסר בתגובה, כי בעקבות החלטת רשות החשמל הודיעה החברה בסוף השבוע ל"תמר" כי היא מקפיאה את המשא-ומתן לחתימת העסקה לצורך "לימוד החלטת הרשות".

אין עסקה, אין מו"מ ואין רכש חדש של גז ישראלי: חברת החשמל הוציאה היום (ב') לפני שעה קלה דיווח רשמי לבורסה שם היא מצהירה שלא מתקיים שום מו"מ בינה לבין שותפות תמר. הדיווח המיידי לבורסה סותר פרסומים שונים בעיתונות לפיהם שותפות "תמר" קרובה מרחק נגיעה מחתימת הסכם רכש בהיקף של כ-20 מיליארד שקל, טענת חברת החשמל.



מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy