פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
לאחר מספר שבועות בהם נרשמו עליות במחיר חבית הנפט, נסוג מחירה על רקע שילובם של מספר גורמים. ראשית, מדדי המניות פתחו את שבוע המסחר בירידות כתוצאה מחששות לסיומו של הראלי שהביא עימו גל של מימושים. עד כה, ומאז פתיחת המסחר ביום שני, מרבית המדדים המובילים בעולם ירדו בשיעור של כ- 2%-4%.
חששות המשקיעים נתמכו על ידי מספר נתונים שלילים שפורסמו, ובראשם מדד אמון הצרכנים (ארה"ב), שירד מתחת לרף 50 הנקודות, בנוסף, נתון מכירת הבתים החדשים (ארה"ב) שיצא נמוך בכ- 10% מתחזיות השוק. לא זאת אף זאת, אדוות הנתונים שפורסמו הגיעו לזירת המטבעות ותרמו להתחזקותו של הדולר מול מרבית מטבעות הסחר. כידוע, התחזקות הדולר, פוגעת באטרקטיביות של הנפט כנכס המגדר אינפלציה.
נוסף על כל אלה, אמש פרסמה סוכנות האנרגיה האמריקאית את דו"ח המלאים השבועי שהעיד על הצטברות במלאי הנפט הגולמי ובמלאי הדלקים (ראו הרחבה בהמשך). בפרסומים האחרונים של הסוכנות, נרשמו ירידות (ולעיתים בשיעורים חדים) ברמות המלאים של הדלקים לכלי הרכב, "שתדלקו" את מחיר החבית לעבר 82$, המחיר הגבוה ביותר מתחילת השנה. למעשה, הירידות במלאים בתקופה האחרונה תועדו בעקבות עונת תחזוקת בתי הזיקוק, בה מקטינים אלו את כושר הייצור לטובת טיפולים שוטפים במתקניהם, ולאו דווקא בגלל עודף ביקושים. ואכן, במהלך השבוע החולף, לקראת סופה של עונת התחזוקה, נרשמה עלייה בכושר הניצולת של בתי הזיקוק, ועל כן חלה עלייה ברמת המלאים של דלקים אלו.
בשעות האחרונות, פורסם נתון האומדן הראשוני לקצב צמיחת התוצר בארה"ב (Q3). הנתון הפתיע לחיוב את תחזיות השוק (3.5%, לעומת צפי ל- 3.2% ), והחזיר את הפעילים השוריים לזירה. נכון לכתיבת שורות אלו, מחירה של החבית צועד לעבר 80$.

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה
ב- 1% (3 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 312 ומשקף ירידה של 26.2% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (111 מתקנים פחות).

 

 

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
חוזה הגז הטבעי למסירה בחודש נובמבר פקע אמש (28/10) במחיר 4.289$ ובכך סיכם ירידה שבועית בשיעור של כ- 15%. הציטוט אותו אנו מביאים לכם (ראו הגרף למעלה) הינו על חוזה HH, לפקיעה בחודש דצמבר. טווח המסחר של החוזה הנוכחי נע השבוע בין 4.95$ עד 5.45$, הפרש של כ- 9% בין השער הגבוה לשער הנמוך. התנודתיות בחוזים ממשיכה באופייה הקיצוני, בעיקר עקב קיומו של ה"קונטנגו" (מצב המתאר מסחר בחוזים עתידיים, כאשר מחירם של החוזים הקצרים נמוך ממחיר החוזים הארוכים). לדוגמא, הפער בין שערי סגירת המסחר בעת פקיעת חוזה נובמבר (ליל אמש), לחוזה דצמבר היה כ- 0.70$ (18%) לטובת האחרון.
במהלך השבוע נסחר הגז הטבעי על רקע תחזית מזג האוויר האחרונה של הסוכנות הממשלתית האמריקאית, ה- NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), שציינה כי הטמפ' במהלך השבועיים הקרובים, לאורך החוף המזרחי ומרכז ארה"ב, יהיו מעל לממוצע העונתי. באזורים אלו, מרבית הסקטור האזרחי ((72% נשען על גז טבעי לצורכי חימום ותחזית שכזו מרמזת על ביקושים נמוכים.
דו"ח המלאים של סוכנות האנרגיה האמריקאית שפורסם היום, העיד על הצטברות של 25 Bcf לעומת צפי להצטברות של 27 Bcf. טרם פרסום הדו"ח, נסחר הגז (למסירה בדצמבר) בירידות ואף תומחר בעבור 4.95$, אך מרגע פרסום הדו"ח התאושש מחיר הגז, ונכון לכתיבת שורות אלו, נסחר החוזה סביב 5.1$. הרמה הנוכחית של מלאי הגז הטבעי בארה"ב מעידה על נפח של 3.759 Tcf גז טבעי באחסון (ראו הרחבה בהמשך), זוהי הרמה הגבוהה ביותר שתועדה אי-פעם.
עדכון לסוחרי ה- UNG!
במהלך השבועות האחרונים חזרה הקרן להנפיק יחידות חדשות וכעת מספר היחידות הקיימות הוא 368 מיליון (גידול של 21 מיליון). עם זאת, שיעור הפרמיה על הנייר, נכון לשער הסגירה של אתמול (28/10), היה 2.68%.

על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 25 Bcf והסתכם ב- 3,759 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 373 BCF (11.0%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 414 Bcf (12.4%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות

מתקן קליטת הגז מקידוחי "תמר" ו"דלית" יוקם בקיבוץ מעיין צבי
הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים של מינהל התכנון אישרה את הקמתו של מתקן קליטת הגז הטבעי על שטחו של קיבוץ מעיין צבי. על פי מקורות עיתונאיים, נובל אנרג'י, הבחירה מבין השותפות בקידוח "תמר" ו"דלית", עסקה במשא ומתן מול הגורמים המעורבים לצורך הקמת המתקן על פני שטח של כ- 150 דונם בעלות משוערת של כ- 100 מיליון ש"ח.
קיבוץ מעיין צבי נמצא בשטח המוניציפאלי של המועצה האזורית חוף הכרמל, בסמוך לזיכרון יעקב. בין מתקן הקליטה למקום הקידוח יעבור צינור תת־ימי באורך כמה קילומטרים. נודע שההסכם עם קיבוץ מעיין צבי יכלול גם פיצוי מהמדינה על שינוי ייעוד הקרקע וגם תוספת כספית שתועבר לאנשי הקיבוץ מצד בעלי תמר ודלית. נוסף על כך, ייהנה הקיבוץ מתשלום קבוע וארוך טווח של דמי שכירות מאת בעלי הקידוח.
תוכנית הפיתוח המתגבשת של מפעילת קידוח תמר, נובל אנרג'י האמריקנית, כוללת את הזרמת הגז הטבעי מאתר הקידוח בשני צינורות תת-ימיים. צינור צפוני, שיגיע לאזור חוף דור - שם מתחבר צינור הולכת הגז התת-ימי מאשדוד לצינור היבשתי לכיוון תחנת הכוח בחגית, וצינור דרומי, שיוליך את הגז מתמר לאשדוד, שם כבר קיימת תחנת קבלה של הגז המוזרם ממאגר ים תטיס שמול חופי אשקלון.
פיצול הזרמת הגז לשתי נקודות שונות נועד לשרת גם את טובת המדינה - משום הצורך בהפקה מהירה של הגז לקראת המחסור המסתמן בגז כבר ב-2012, ובשל הצורך בפיזור סיכונים והזרמת גז למערכת הולכת הגז גם בצפון - כדי שלא לקבע את חוף אשדוד כנקודת החדרת הגז היחידה לישראל.

נפתח המשא ומתן בין שותפות "תמר" לחברת החשמל
כחודשיים לאחר הגשת דו"ח הרזרבות המוכחות של נפחי הגז בקידוח תמר, נפתח המשא ומתן לרכישת הגז טבעי מתמר, בין חברת החשמל לבין השותפות בקידוחים.
המשא ומתן יעסוק ברכש הגז הדרוש לחברת החשמל, החל מהתקופה החופפת שבין השנים 2012 – 2013, אז צפוי שדה ים-תטיס שמול חופי אשקלון להגיע לכדי מיצוי. שותפות ים-תטיס מספקות כיום לחברת החשמל 2.7 מיליארד מ"ק בשנה, אך נפחי הגז שלהן תזדקק חברת החשמל בעתיד גבוהים יותר בשל כניסתן לפעילות של תחנות כוח חדשות שיפעלו על גז טבעי.
בעיתון The Marker צוין שהמשא ומתן בין הצדדים עוכב בשבועות האחרונים בעקבות תקרית "מכתבי האיום" - ששיגר בא כוחה של דלק אנרגיה אל חברי דירקטוריון חברת החשמל, ערב הדיון על פתיחת הסכם הגז עם הספקית המתחרה EMG. במכתבים הזהירה דלק את הדירקטורים כי תראה בהם אחראים אישית לנזקים שיגרמו לה מפתיחת ההסכם. בחברת החשמל זעמו על שיגור המכתבים - והקפיאו לתקופת מה את המגעים עם תמר.



פוליטיקה "ירוקה": שת"פ בין ישראל וצרפת בתחומי הקלינטק
השבוע נפגש שר התשתיות הלאומיות, הד"ר עוזי לנדאו עם שרת המסחר והתעשייה הצרפתית, הגב' אן מארי אידראק. השניים דנו בתחומי שיתוף הפעולה הבילטראלי בתחומי האנרגיות המתחדשות וההתייעלות האנרגטית.
לאור רצון שני הצדדים לקידום שיתוף הפעולה, השרים דנו בנושאי ממשל וקידום מערכת היחסים העסקית והאקדמית בתחום האנרגיות המתחדשות וההתייעלות אנרגטית ובחנו מספר דרכים לשיתוף פעולה, במטרה לקדם את יישום הסכם שיתוף הפעולה אשר נחתם בין ישראל לצרפת בעת ביקורו של נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, בישראל בחודש יוני 2008.
שיתוף הפעולה יכלול בין היתר הקמת מערך לחילופי ידע בין חברות ותאגידים מישראל ומצרפת במטרה לקדם חשיפת החברות לשווקים חדשים, שיתוף פעולה בזיהוי ופיתוח טכנולוגיות עתידיות וביסוס חילופי-ידע בין אנשי מדע במוסדות האקדמאיים המקבילים בשתי המדינות. בנוסף, שוחחו השרים על אפשרויות שיתוף הפעולה במאמצים האזוריים לקידום אנרגיה מתחדשת בהתאם לתוכנית הסולארית למזה"ת, בה שותפות ישראל וצרפת. שני השרים הסכימו, כי קיים אינטרס משותף לאור הפוטנציאל העצום הגלום בתחום ייצור החשמל מאנרגיה סולארית.



כתב: מני בן משה

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy