פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
במהלך השבוע האחרון, המשיכו שוקי ההון, הסחורות והמטבעות בתנודתיות האופיינית להם זה השבוע השלישי ברציפות. קולות רבים טוענים לסיומו של הראלי בשווקים ונראה כי השוק מעדיף להיצמד לנתונים שליליים. עד כה, טווח המסחר (של חבית למסירה בחודש דצמבר) נע בין 76.80$ ל- 80.80$, כאשר התחזקות הדולר והחשש מפני שיפור איטי ברמת הפעילות הכלכלית העולמית גררו את מחיר החבית מטה, ומנגד, היה זה דו"ח המלאים של סוכנות האנרגיה האמריקאית שתמך בעליית המחירים.
בדו"ח המלאים שפורסם אמש, נמסר שמלאי הנפט הגולמי ירד ב- 4 מיליון חביות, לעומת צפי לצבר של 1.7 מיליון חביות. עקב התוצאות המפתיעות, המעידות על צמצום בפער שבין כוחות ההיצע לביקוש, חזרו הקונים לשוק והעלו את מחירה של החבית לרמת ה- 80$.
ניתן לומר שמחירה של החבית יושפע יותר מכל ממצבה של הכלכלה העולמית. ככל שאי הוודאות תתבהר והכלכלה העולמית תחזור לקדמותה, יעלה הביקוש לנפט ובהתאם לכך, מחירו. אמנם אנו עדים לשיפורים בנתוני הייצור התעשייתי בכלכלות המובילות אך כל עוד ימשיכו המעסיקים לגרוע עובדים ממצבות כוח האדם ושיעור האבטלה ימשיך לטפס, עלולות להיווצר מערבולות שיגררו את מחיר החבית מטה.
בהקשר זה, נזכיר שמחר (06/11) יפורסמו בארה"ב את השינוי במספר המשרות שחל במהלך חודש אוקטובר ובמקביל יפורסם שיעור האבטלה. מומלץ לעקוב.

ירידה חדה בעתודות הנפט המוכחות של ארה"ב
סוכנות האנרגיה האמריקאית מפרסמת אחת לשנה את הערכותיה לגבי עתודות הנפט המוכחות שבשטחה. עתודות מוכחות מוגדרות ככאלו שמבדקים גיאולוגים והנדסיים מאשרים קיומו של מאגר, בסבירות גבוהה, הניתנות לניצול תחת מגבלות תפעוליות וכלכליות. הפרסום האחרון יצא לאור במהלך השבוע החולף, ובו נמסר כי עתודות הנפט המוכחות בארה"ב ירדו בשנת 2008 ב- 10.3% לעומת הערכות שנעשו שנה קודם לכן.
על פי הנתונים שמסרה הסוכנות, נכון ל- 31/12/2008, מוערכות רזרבות הנפט המוכחות בשטחי ארה"ב ב- 19.1 מיליארד חביות לעומת 21.3 מיליארד שנמדדו ב- 31/12/2007. המוקדים הבולטים "שהתייבשו" מנפט הם: אלסקה, שעתודותיה קטנו בכ- 16% לכדי 3.5 מיליארד חביות. קליפורניה, שעתודותיה התכווצו ב- 18.5% לכדי 2.7 מיליארד חביות. וטקסס שעתודות הנפט שבשטחה ירדו ב- 11% לכדי 4.55 מיליארד חביות.

 

 על פי תקנה של הרשות לניירות ערך בארה"ב SEC)), חברות המחזיקות בזיכיונות על מרבצי הנפט, צריכות למסור את הערכותיהן לגבי נפח הנפט הנמצא במאגרים ואשר הינו כלכלי להפקה, על פי מחיר החבית ביום האחרון של השנה הקלנדרית הקודמת. לדוגמא, ב- 31 בדצמבר 2008 נסגר מחיר החבית ברמה של 44.6$. על בסיס מחיר זה צריכות החברות לספק את התחזית שלהן להיקף הנפט הניתן להפקה מבחינה כלכלית, במאגרי הנפט שלהן, בשנת 2009. לשים לב כי אין הכוונה לכמה נפט הן מתכוונות להפיק, כי אם לפוטנציאל ההפקה המכסימלי מהמאגרים שברשותן, בהינתן מחיר החבית בסוף השנה החולפת. 


סוכנות האנרגיה הבינ"ל צפויה להוריד את תחזיות הביקוש העולמי לנפט
העיתון "וול סטריט ג''ורנל" פרסם השבוע שסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) צפויה להוריד בצורה משמעותית את תחזית הביקוש העולמי לנפט בדו"ח השנתי שיפורסם בשבוע הבא. העיתון לא פרסם הערכות בנוגע לכמה חדה תהיה ההורדה. בשנה שעברה הורידה ה-IEA את תחזית הביקוש לנפט בדו"ח תחזית האנרגיה השנתית והעריכה כי הביקוש לנפט יצמח ב-1% לשנה עד 2030, לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 1.3%. לפי תחזית זו, הביקוש לנפט בשנת 2030 יגיע לכדי 106 מיליון חביות נפט ליום - 25% יותר מהביקוש היום.

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
במהלך השבוע האחרון, התנהל המסחר על הגז הטבעי במגמה דובית. עד כה, טווח המסחר נע בין 4.7$ ל- 5.1$. סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה בסוף השבוע שעבר את נתוני הפקת הגז הטבעי בארה"ב ולפי הנתונים שהוצגו, תפוקת הגז בחודש אוגוסט האחרון עלתה ב- 0.5% (MoM) והתפוקה השנתית עתידה להיות הגבוהה ביותר שתועדה מעולם. נתון זה מסביר את המגמה הדובית במחיר הגז הטבעי. עם זאת, נשאלת השאלה, הכיצד זה שבתחום הנפט הגולמי, פועלות החברות בענף (אופ"ק) לווסת את ההיצע כאשר המחיר נמוך, בעוד בענף הגז, החברות מוסיפות לתדלק את ההיצע למרות ירידה של כ- 80% במחיר הגז מאז השיא האחרון שתועד ביולי 2008 ועד למחיר השפל שנרשם לפני כחודשים (2.4$).
החברות הגדולות בענף הגז המקומי בארה"ב: Chesapeake ו- Anadarko דיווחו כי במהלך השנה האחרונה הגדילו את תפוקת הגז הטבעי מהשדות שבזכיינותן בכ- 7.5% ו-6.9% בהתאמה (YoY%). יחד עם זאת, הגדלת התפוקה לא מנעה מהן לדווח על ירידה חדה בהכנסות, תוצאה של הקריסה במחיר הגז. Anadarko דיווחה על ירידה של 55% בהכנסות ו- Chesapeake דיווחה על ירידה של 76% בהכנסות. נראה כי זו הסיבה העיקרית לכך שהחברות מוסיפות להגדיל תפוקה, למרות הירידה במחיר הגז.
למרות הגידול בתפוקת הגז, אל לשכוח כי מספר מתקני הקידוח בענף, הקריטיים לקיום אספקה עתידית סדירה של גז לשווקים, נמוך בכ- 53% ממספרם בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מרבית ההוצאות של החברות בענף הוא בפעולות הקידוח הראשוניות, וקשיי הנזילות שצצו בעקבות המשבר האחרון ומחירו הנמוך של הגז, הם אלו שהביאו את החברות לצמצם את פעילותן בתחום זה וכרגע תפוקתן נשענת בעיקר על בארות ישנים, שהתפוקה מהן צפויה להידלל על פני זמן.
יו"ר חברת Chesapeake אמר בשיחת ועידה שהתקיימה עם המשקיעים ביום ג'' (לפני יומיים), כי לוקח זמן בין הפסקת הקידוחים לירידה בהיצע, וכי הוא צופה, כי תפוקת הגז תרשום ירידה משמעותית בחודשים וברבעונים הקרובים.

 על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 29 Bcf והסתכם ב- 3,788 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 379 BCF (11.1%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 414 Bcf (12.3%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

 מספר מתקני הקידוח עלה השבוע ב- 0.4% (3 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 728 ומשקף ירידה של 53.1% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (824 מתקנים פחות).

עלייה בעתודות הגז הטבעי המוכחות של ארה"ב
סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה כי עתודות הגז הטבעי המוכחות בארה"ב עלו במהלך שנת 2008 בכ- 3% (YoY). רמתן הנוכחית של העתודות המוכחות, הינה הגבוה ביותר מאז החלו לסקור נושא זה בשנת 1977.
עתודות הגז באתרי הצפחה Shale Play)) גדלו בשנת 2008 ב- 53% YoY וכעת מהוות אלו כ- 13.5% מסך עתודות הגז בארה"ב.

 

 חברת החשמל תרכוש חשמל מתחנת כוח פרטית הפועלת על גז טבעי
מנכ"ל חברת החשמל, עמוס לסקר, חתם השבוע על חוזה לרכישת חשמל מיצרן פרטי. מדובר בחשמל שמקורו בתחנת הכוח של חברת OPC, שבבעלות האחים עופר, שתוקם במישור רותם שבנגב. התחנה תופעל בכוח גז טבעי ותספק כ-400 מגה וואט, שהם
כ-3.5% מכושר הייצור המקסימאלי הנוכחי של חברת החשמל.
קבוצת OPC זכתה במכרז כבר לפני כחמש שנים, אולם יישום המכרז נדחה בעקבות התנגדותה של המדינה. בהסכם פשרה שהושג הסכימה OPC לבצע החלפת מניות מידי "עופר אנרגיה" לידי החברה לישראל בתמורה לתשלום ההוצאות שהיו לה עד כה בפיתוח הפרויקט. מנכ"ל OPC ציין שהתחנה עתידה לפעול כבר ב 2013.

שותפות "תמר" ו"דלית" בוחנות ייצוא גז טבעי לקפריסין
גוברת ההתעניינות הבינלאומית ברכישת גז טבעי ממאגר תמר. בעיתון הכלכלי "גלובס" דווח כי בנוסף לפתיחת המו"מ עם חברת החשמל, חברת דלק אנרגיה מנהלת שיחות ראשוניות לייצוא גז טבעי מקידוח תמר לקפריסין. לאחר שפוטנציאל הגז בקידוח כבר הוכח ולאחר שהתברר כי נפח הגז בשדה תמר גדול ב-16% מההערכות הקודמות, האתגר המרכזי העומד בפני השותפות בקידוח תמר בראשות נובל אנרג''י, דלק וישראמקו, הוא גיבוש חוזים לאספקת גז מול לקוחות. כנגד החוזים יוכלו השותפות בתמר לגייס את הכספים למימון תוכנית הפיתוח.
האפשרות ליצוא גז לקפריסין לא צפויה להוות תחליף להסכם לאספקת גז טבעי לחברת החשמל אשר אמור לשמש בסיס למימון לפיתוח השדה, המוערך ב-2.5 מיליארד דולר. מבחינת השותפות בתמר, יצוא הגז משמש כשוק משני שיכול להיות רווחי למדי, לנוכח הקרבה של השוק הקפריסאי, והעובדה כי מחירי הגז ליצוא צפויים להיות גבוהים יותר מאשר לשוק המקומי.

חברות מקומיות שוקדות על הקמת פרויקטים סולאריים נוספים
קבוצת הנדל"ן המניב בריטיש-ישראל סיכמה עם חברת האנרגיה הסולארית סאנדיי, על שיתוף-פעולה בהתקנת לוחות סולאריים על גגות נכסי הקבוצה. סאנדיי תתקין מערכת סולארית בטכנולוגיית P.V. על גג מבנה מרכז הרהיטים של איקאה בנתניה ולאחר מכן, תבחן את כושר כיסוי על גגות יתר נכסי החברה, אשר שטחם מסתכם ב-600 אלף מ"ר.
בנוסף, סאנדיי חתמה השבוע עם חברת גילץ על מזכר הבנות למכירת 50 מתקנים סולאריים קטנים (עד 50 קילו-וואט), בהיקף כולל של כ-50 מיליון שקל. לפי ההסכם, תעביר סאנדיי לידי גילץ 50 גגות מבנים שבחכירתה, ותשמש קבלן הקמה והפעלה של המערכות הסולאריות שיוקמו עליהם. בנוסף, סיכמה החברה לפני כשבועיים עם חברת אורמת על שיתוף-פעולה עתידי בהקמת תחנות-כוח סולאריות בינוניות וגדולות.

כתב: מני בן משה

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy