פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 18.04.2024


 
מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
במהלך השבוע האחרון, הנושא המדובר ביותר בשוקי האנרגיה בארה"ב היה הסופה "Ida". הסופה הטרופית נצפתה לקראת סוף השבוע במהירות של 170 קמ"ש ונתיבה הצפוי היה חופיה הדר''-מזרחיים של ארה"ב. השירות המטאורולוגי בארה"ב מיהר לפרסם הזהרות במדינות הנושקות לחופי מפרץ מקסיקו, שאילצו סגירתם של כ- 30% ממתקני ההפקה והזיקוק של נפט ותוצריו הנמצאים באזור. כאשר הסופה הגיעה לחופיה של ארה"ב, שכחו הרוחות וסוכנויות מזג האוויר ביטלו את אזהרותיהן. Ida, ככל הנראה, הינה הסופה האחרונה בעונת ההוריקנים, שמועד סיומה הרשמי יגיע בקרוב (31 בנובמבר).
במהלך יום שני, יצאו המדינות החברות בפורום ה- G20 בהצהרה משותפת לגבי המשך נקיטתן בתוכניות החילוץ וההרחבה. השוק הגיב בחיוב להצהרה והחזיר את שוקי המניות לעליות לאחר אווירת המימושים מהשבוע הקודם. גם בזירת המטבעות הורגשו גלי ההדף מהכרזות ה- G20 והדולר האמריקאי פוחת עד כה מול מרבית מטבעות הסחר.
שילובם של כל אלו, החזיר את מחירה של החבית לרמות של 80$, כאשר ידיעות לגבי חלוף הסערה הטרופית מושכים את מחיר הנפט מטה, ומנגד, הפיחות בדולר ועליות במדדי המניות, תומכים בעליית מחירים. בשעות האחרונות, פורסם דו"ח המלאים השבועי שהעיד על עלייה במלאי הנפט הגולמי ועלייה במלאי הדלקים לכלי הרכב (ראו הרחבה בהמשך), הדו"ח הביא את השחקנים לבצע פעולות מכירה ועד כה יורד מחירה של החבית ביותר מ- 3%.
סוכנות האנרגיה הבינ"ל עדכנה השבוע את תחזיות הביקוש העולמי לנפט כלפי מטה. בתחזית האחרונה, מסרה הסוכנות כי הביקוש העולמי לנפט יעלה בקצב של 1% לשנה, עד שנת 2030. במונחים כמותיים, הצריכה העולמית הנוכחית של 85 מיליון חביות ביום, תגיע בשנת 2030 לכדי 105 מיליון חביות. בשנה שעברה, האומדן שפרסמה הסוכנות היה 106 מיליון חביות ביום.
סוכנות האנרגיה האמריקאית העלתה השבוע את תחזיותיה לגבי מחיר חבית WTI ב- 10%. הסוכנות צופה כעת שמחירה הממוצע של החבית בעונת החורף (חודשים אוקטובר-מרץ) יעמוד על 77$ ומציינת בנוסף כי המחיר החודשי הממוצע לחבית WTI, במהלך 2010, יהיה 81$. תחזיותיה של הסוכנות נשענות על מודלים של צמיחת הכלכלה האמריקאית בשיעור של 1.9% בשנת 2010 וכן המשך מגמת השיפור בכלכלה העולמית, ובאסיה בפרט.
תזכורת! ביום שישי הבא (20/11) יפקע חוזה Wti למסירה בחודש דצמבר (CLZ9). נכון לכתיבת שורות אלו, מחירו של חוזה למסירה בחודש ינואר (CLF10) גבוה ב- 0.85% מהחוזה הנוכחי.


 

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
במהלך השבוע האחרון חזר הגז הטבעי להיסחר במגמה דובית. הסופה הטרופית, "Ida", גרמה לחברות האנרגיה לפנות 27% ממתקני הגז הטבעי הפועלים באזור מפרץ מקסיקו, אך הדבר לא בא לידי ביטוי בעליות מחירים, שכן ככל שהסופה התקרבה לחופיה של ארה"ב, נרגעו הרוחות וסוכנויות מזג האוויר בארה"ב הסירו את אזהרותיהן.
סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה השבוע את סקירתה החודשית (Short Term Energy Outlook), בה תיקנה את תחזיות צריכת הגז הטבעי בארה"ב. השנה, צפויה צריכת הגז לרדת ב- 1.9%. הנתון לכשעצמו חיובי, שכן בסקירה הקודמת תחזיות הצריכה ניבו ירידה שנתית בשיעור של 2%. לגבי תחזיות הצריכה לשנת 2010, צוין שהביקוש לגז צפוי לרדת ב- 1.1% (YoY). נציין שבתחזית הקודמת שנתנה הסוכנות, נמסר כי הביקוש בשנת 2010 ירד ב- 0.2% בלבד. לפי הסוכנות, הירידה בביקושים לגז הטבעי מיוחסת בעיקר לסקטור תחנות-הכוח וזאת משום הקמתן של תחנות חדשות לייצור חשמל באמצעות פחם. ההתאוששות האחרונה במחירי הגז הטבעי היא סיבה נוספת שבעטיה צופה הסוכנות ירידה בביקושים מצד תחנות הכוח (משולבות פחם-גז) שיחליפו את חומר הבערה מגז לפחם כתוצאה משיקולים כלכליים. העדכון השלילי לגבי שנת 2010 היה לאחד הגורמים העיקריים לירידות המחירים.
בהמשך, ציינה הסוכנות כי תפוקת הגז בארה"ב תעלה בשנת 2009 ב- 2.8% YoY, אך תרד בשנת 2010 ב- 3.8% עקב הירידה החדה במספר מתקני הקידוח הפעילים בענף הגז הטבעי (ראו גרף בהמשך). הסוכנות בחרה להוסיף שורה מעניינת בה ציינה כי עקב הירידה החדה במתקני הקידוח, וניצול גבוה של מאגרי גז מבארות קיימים, צפויה תפוקת הגז ב- 2010 לרדת בשיעורים גבוהים מאשר סופקו בתחזית הנוכחית.
תזכורת- בעקבות ה- Veterans Day שחל השבוע, נדחה פרסום דו"ח המלאים השבועי למחר (13/11). סקר השוק שנערך מנבא הצטברות של 17 Bcf.
 המחיר המצוטט הוא למיליון BTU. בחוזה המקורי נמסרים 10K מיליון BTU.


מספר מתקני הקידוח עלה השבוע ב- 0.8% (6 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 734 ומשקף ירידה של 52.3% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (805 מתקנים פחות).


 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy