פרסם אצלנו
צור קשר
יום חמישי 28.03.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
הנפט הגולמי המשיך להיסחר גם השבוע ברצועה האופיינית לו זה השבוע החמישי ברציפות, בטווח מחירים הנע בין 75$ עד 80$ לחבית WTI. שבוע המסחר נפתח בעליות על רקע נתונים מעודדים בשוק הדיור האמריקאי, אך ביום שלישי פורסם האומדן המתוקן לקצב צמיחת התוצר בארה"ב ברבעון השלישי (2.8% לעומת 3.5% בתחזית הקודמת) שתרם לירידות חדות במחירה של הסחורה המניעה את גלגלי התעשייה בארה"ב.
דו"ח המלאים השבועי שפורסם אמש ע"י סוכנות האנרגיה האמריקאית העיד על הצטברות במלאי הנפט הגולמי המסחרי ובמלאי הדלקים לכלי הרכב (ראו הרחבה בהמשך) כתוצאה מעלייה בייבוא ועלייה בתפוקת בתי זיקוק. העלייה במלאים החזירה את ספקות המשקיעים לגבי התאוששות הביקושים לנוזל השחור. במועד הפרסום, נסחרה החבית ברמות של 75.5$ אך ההתפתחויות בשוק המטבעות יצרה תפנית.
במהלך היממה האחרונה, המשיך הדולר להיחלש בייחוד מול האירו (הצמד אירו/דולר נסחר בשעות האחרונות ברמות של 1.51 דולר לאירו אחד) והיין היפני (הצמד דולר/יין נסחר במהלך הלילה בעבור 86.30 יין לדולר אחד - שיא של 14 שנה). הפיחות בדולר תרם לעליה של כ- 2$ במחיר החבית (למסירה בחודש ינואר 2010) לעבר 78$.
עקב חג ה- Thanksgiving, לא יתקיים היום מסחר בארה"ב אך המסחר הרציף יתקיים כהרגלו. נכון לכתיבת שורות אלו, מרבית מדדי המניות סביב העולם צבועים באדום כשברקע לכך כותרות הנוגעות להקפאת תשלומי החוב של חברת האחזקות הממשלתית של דובאי. כפי שרבים בשוק האנרגיה העולמי טוענים לאחרונה, הגאות במחיר הנפט קשורה לראלי באפיק המניות ודעיכתו של האחרון, באם תתממש, תגרור גל של ירידות בשוק הסחורות ובמחיר הנפט בייחוד.

SPR = Strategic Petroleum Reserve, מלאי הנפט האסטרטגי.

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה
ב- 1.1% (4 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 379 ומשקף ירידה של 8% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (33 מתקנים פחות).

 תחזיות מומחים
• סקר שבוצע ע"י סוכנותReuters , בו נשאלו 28 אנליסטים ומומחים מענף האנרגיה, מציג כי המחיר הצפוי לחבית WTI בשנת 2010 הוא 75.40$. בחודש אפריל 2009, אז נערך הסקר הקודם, צוין שמחיר היעד לחבית WTI בשנת 2010 יהיה 65.95$.
המשתתפים בסקר הוסיפו ואמרו כי בטווח הקצר, בעקבות עודף בהיצע הנפט עולמי, ירוסן מחיר החבית. בנוסף, המשתתפים הציגו תמימות דעים בנוגע לכך שהכלכלה העולמית עברה את הגרוע מכל וכעת יחל תהליך איטי וממושך שבסופה תחזור הכלכלה העולמית למגמת צמיחה.

 מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
סוכנות האנרגיה האמריקאית הקדימה את פרסום דו"ח המלאים השבועי ליום רביעי בעקבות חג Thanksgiving שיחול היום בארה"ב. הסקרים המקדימים שנערכו בעניין זה, צפו עלייה של 17 Bcf אך בפועל נרשמה עלייה צנועה של 2 Bcf. הדו"ח, בשילוב שלל נתוני מקרו התומכים בהמשך התאוששות הכלכלה בארה"ב, כגון: עלייה בצריכה הפרטית, ירידה במספר התביעות החדשות לדמי אבטלה והמשך מגמת השיפור בשוק הדיור האמריקאי, הביאו את מחירו של החוזה על הגז הטבעי (למסירה בחודש ינואר 2010) לעלות ביותר מ- 8% תוך מספר שעות.
תחזיות מזג האוויר שימשו גם כן בסיס לעליות המחירים שכן במהלך השבוע הקרוב, הטמפ'' בחופה המזרחי של ארה"ב צפויות להיות מתחת לממוצע. מזרח ארה"ב הוא מוקד הצריכה העיקרי של הסקטור הפרטי וככל שמזג האוויר באזור זה קר יותר, עולה הביקוש לגז טבעי לצורכי חימום.
בעקבות ה- Thanksgiving, גם סוכנות Baker Hughes הקדימה את מועד פרסום נתוני ספירת מתקני הקידוח (מיום שישי ליום רביעי) ולאחר שפרסמה ביום שישי האחרון על סגירת שני מתקנים נוספים, מסרה אמש ש- 22 מתקני קידוח בענף הגז התווספו למצבת המתקנים הפעילים (ראו גרף בהמשך). מרבית ההוצאות של חברות העוסקות בהפקת גז הטבעי הן בשלב הקידוח, וכעת, לאחר שמחיר הגז הטבעי בארה"ב החל להתאושש, מזהות חברות האנרגיה כדאיות כלכלית ומשקיעות בקידוחים חדשים.
חוזי ה- Henry Hub מושפעים בעיקר מהמתרחש בארה"ב אך התפתחויות אחרונות במשק הגז הטבעי בסין יכולות להשפיע גם על המחירים בארה"ב. חברות האנרגיה הסיניות התבקשו השבוע (ע"י הממשלה) להגדיל את תפוקת הגז המקומית וכמו כן להגדיל את נפח ייבוא הגז הטבעי למדינה בעקבות מחסור במלאים שנוצר עקב מזג אוויר קיצוני בצפונה של המדינה. כידוע, בשנה האחרונה הסינים עסוקים בשיא המרץ בהבטחת הספקה עתידית של נפט ורכשו חברות אנרגיה פרטיות מכל רחבי העולם או זיכיונות לחיפושי מאגרי נפט בדר'' אמריקה, אפריקה ואסיה. ההתפתחויות במשק הגז בסין זוכות לחשיפה תקשורתית וכבר עלו השערות בנוגע לשינוע גז טבעי מארה"ב לסין, שכידוע מלאי

 המחיר המצוטט הוא למיליון BTU. בחוזה המקורי נמסרים 10K מיליון BTU.

הגז הטבעי בארה"ב כבר עולה על גדות קיבולת מתקני האחסון והיה הגורם העיקרי לירידה החדה בתעריפי הגז הטבעי משנת 2008. בהקשר זה נציין שמרבית הגז הטבעי המיובא לסין, מקורו במזה"ת או ממדינות השוכנות בסמיכות גיאוגרפית לסין.

על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 2 Bcf והסתכם ב- 3,835 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 404 BCF (11.8%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 442 Bcf (13%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

 

כתב: מני בן משה

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy