פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024

מאת פרופ' אורי מרינוב

שתי התפתחויות חדשות בנושא המימן כדלק, שיחליף בסופו של דבר את הדלקים הפוסיליים, פורסמו השבוע.
בארה"ב פורסם דו"ח חדש של ה National Research Council על תאי דלק. לדעת המכון היוקרתי הזה, תאי דלק הם הפתרון המועדף להנעת כלי רכב ולגמילת ארה"ב מהנפט. הדבר ניתן להשגה הן כלכלית והן טכנולוגית עד שנת 2023. צריך כמובן להשתמש באנרגיות חלופיות ליצירת המימן. החוקרים הגיעו למסקנה זאת, לאחר שבחנו את כל החלופות האפשריות למעט רכב חשמלי. לדעתם כל הטכנולוגיות חשובות, אבל אין ספק שלמימן יש עדיפות מובהקת.

את המטרה הנכספת ניתן להשיג באמצעות שורה ארוכה של אמצעים כולל: הטלת מס פחמן, הלוואות, סובסידיות, דרישות בחוק לייצור מספר מינימאלי של כלי רכב ועוד. ההערכה היא כי יהיה צורך בתקציב של כ- 16 מיליארד דולר לשנה כדי להגיע למטרה. ( צריך לזכור כי המועמד הדמוקרטי אובמה, הבטיח להקציב 150 מיליארד דולר בשנה ל 10 שנים לנושא אנרגיות חלופיות).

הבעיה העיקרית הדורשת עדיין פיתוח הוא כיצד לאחסן מימן בכלי רכב שיוכל לנסוע 480 ק"מ.
"דרושה תכנית כוללת ומלאה כדי להוציא בסופו של דבר את הדלק הפוסילי מהתחבורה" נאמר בדו"ח.
ההתפתחות השנייה שניתן להגדירה כדרמטית ובעלת משמעות ראשונה במעלה, היא הפרסום בעיתון המדעי Science , על תוצאות מחקר חדש במכון ההנדסי הנחשב ביותר בארה"ב MIT . חוקרי המכון הצליחו לייצר מימן וחמצן על ידי הפרדת מים בעזרת קטליזאטורים . כידוע מייצרים מימן בעולם על ידי תהליך הנקרא " אלקטרוליזה" באמצעות הזרמת חשמל, אבל בסביבה בסיסית מאד וזהו תהליך יקר.

פרופ' Nocera הצליח לייצר חמצן ומימן ( בנפרד) בטמפרטורת החדר,  ב-Ph ניטרלי ועל ידי שימוש בקטליזאטורים פשוטים יחסית כגון קובלט, פוספט, פלטיניום.
להערכתם של החוקרים, ניתן יהיה בתוך 10 שנים לספק את כל צרכי החשמל למגורים, על ידי שילוב של תאים פוטוולטאיים לייצור חשמל לשעות היום ובעודפי החשמל, לייצר מימן וחמצן לתאי דלק, שייצרו חשמל לשעות הלילה.
מדענים רבים בעולם רואים במחקר זה, פריצת דרך חשובה מאד, לקראת המטרה של גמילת העולם משימוש בדלקים פוסיליים.



מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy