פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

דר' עמית מור: מנכ"ל חברת אקו-אנרג'י:

בעלי הרכב עתידים לחסוך 15% בהוצאה על דלק; גם מחיר החשמל עשוי לרדת.

למשבר הפיננסי העולמי ולהאטה המסתמנת בשוק העולמי יש גם חצי כוס מלאה. בסוף השבוע ירד מחיר הנפט הגולמי ב-10.3% נוספים, ל-77.7 דולר לחבית, והחוזים על מחירי הנפט למסירה בנובמבר מצביעים על מחיר דומה. מאז החלו מחירי הנפט לצנוח לפני 3 חודשים, בשל החשש להאטה בשוק העולמי, צלל מחירו בשוקי ארה"ב ואסיה ב-47.5%.

על פי תחשיב של ד"ר עמית מור, מנכ"ל חברת אקו-אנרג'י לייעוץ בנושאי אנרגיה ואיכות סביבה, אם יישמר מחיר הנפט ברמתו הנוכחית, יחסוך המשק 2 מיליארד דולר לשנה ביבוא נפט. הירידה היא גם בשורה טובה לבעלי הרכב, שיחסכו 15% מההוצאה על תדלוק, בהשוואה להוצאה לפני 3 חודשים - כ-40 שקל למיכל של 40 ליטר.

אם רמת מחירי הנפט הנוכחית בשוקי העולם תישמר והדולר לא יעלה בשיעור תלול - צפויה ירידה נוספת, של עשרות אגורות לליטר, במחירי הבנזין והסולר בתחנות הדלק. כשצרכני הדלק מרוויחים ישנם גם מפסידים. לפי תחשיב של חברת אקו אנרג'י, ברמת המחירים הנוכחית, עשויות מפיקות הנפט במפרץ להפסיד הכנסות בהיקף 300 מיליארד דולר בשנה. נסיקת מחיר הנפט בשנתיים האחרונות הביאה למעבר חסר תקדים של עושר מקופתן של צרכניות הנפט במערב ובמזרח לידי מפיקות הנפט - ובראשן ערב הסעודית, רוסיה ואיראן - שהגדילו את הכנסתן השנתית בלמעלה מטריליון דולר. האם לירידה התלולה במחירי הנפט, אשר ייתכן שתימשך, צפויה גם השפעה על חשבון החשמל שלנו ולא פחות מכך על התעשייה, המסחר וההוצאה הציבורית בכלל? לדברי מור, מחירי מקורות האנרגיה השונים צמודים אלה לאלה במידה רבה. כשמחיר הנפט עולה, גם הפחם והגז הטבעי מתייקרים ולהיפך - מפני שמוצרי האנרגיה הללו חליפיים, כלומר כשהנפט מתייקר גדל הביקוש לפחם ולגז טבעי והם מתייקרים בהתאם, ולהיפך.

מאחר ש-70% מהחשמל בישראל מופקים מפחם, הדבר עשוי להביא, לדברי מור, לירידה בהוצאה לדלקים בחברת החשמל וייתכן שגם להוזלה מסוימת בתעריפים. זאת, בהנחה ששער החליפין של הדולר לא יעלה בשיעור חד. בטווח הארוך, סבור מור שאם יימשך לאורך זמן המיתון שמסתמן היום בכלכלה העולמית, ויחלחל לשנה הבאה - אפשר לצפות למפולת נוספת במחירי הנפט הגולמי. בתסריט של משבר חמור, גם 50 דולר לחבית נראה מחיר סביר, לדבריו.

בטווח הארוך, מעריך מור שהמחיר הממוצע לנפט בשוקי העולם יהיה 80-70 דולר לחבית, אך זאת בתנאי שלא יתרחשו אירועים גיאופוליטיים כמו הטלת סנקציות על יצוא נפט מאיראן, ושיבושי אספקה במדינות לא יציבות כמו ונצואלה וניגריה. לדבריו, המחיר הנוכחי, אף שהוא נמוך כמעט ב-50% מזה ששרר בשוק העולמי רק לפני 3 חודשים, הוא מחיר שעדיין מעודד פיתוח מואץ של טכנולוגיות להפקת חשמל מאנרגיות חלופיות, דוגמת חשמל סולארי, חשמל מטורבינות רוח, וייצור דלק מפסולת אורגנית.

האם הנפט במעבה האדמה הולך ואוזל, כפי שסבורים כמה גיאולוגים, והעולם הגיע למיצוי יכולת התפוקה של הנפט, 86 מיליון חביות ביום? לדעת מור אין סיבה לדאגה: "יש מאגרי אנרגיה חליפיים לנפט, כמו פחם וגז טבעי, פצלי שמן ובעיקר מרבצים ענקיים של חולות זפת". רזרבות מרבצי הזפת בקנדה בלבד, לדבריו, גדולות בהרבה מהרזרבות המוכחות של נפט, העומדות כיום על 1,300 מיליארד חביות.

"רמת מחירי נפט של 70 דולר לחבית בהחלט יוצרת כדאיות כלכלית לפיתוח משאבי האנרגיה הללו בעשורים הקרובים. כבר היום מפיקים בקנדה זפת בכמות שוות ערך למיליון חביות נפט ביום. והתחזית היא שבתוך 10 שנים תפוקת הזפת תהיה שוות ערך ל-5-4 מיליון חביות ליום, יותר מתפוקת הנפט של איראן, מפיקת הנפט השנייה בגודלה בעולם".

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy