פרסם אצלנו
צור קשר
יום שלישי 19.03.2024

 

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
בשבוע שעבר עיני העולם היו נשואות לפסגת אופ"ק, בה הוכרז על מסגרת התפוקה היומית של המדינות החברות בארגון. נזכיר כי מדינות אופ"ק אחראיות יחדיו ל- 40% מתפוקת הנפט העולמית ומכאן חשיבות החלטתן. בישיבה הוחלט על קיצוץ של 2.2 מיליון חביות ליום. קיצוץ זה בתפוקה, בא בנוסף לקיצוץ מצטבר בסך 2 מיליון חביות שביצע הארגון בייצור הנפט במהלך החודשים ספטמבר ואוקטובר. כך שבמצטבר, התפוקה הנוכחית צפויה להיות נמוכה ב-4.2 מיליון חביות ליום בהשוואה לספטמבר השנה.
בהמשך לנתוני הסוכנות לאנרגיה המעידים כי צריכת הנפט בארה"ב ירדה ב -7% בחודש נובמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ההערכה בשוק הייתה כי קיצוץ של 2.2 מיליון חביות אין בו בכדי לכפר על הירידה בביקושים הנובעת מהמיתון העולמי, ובהתאם לזאת נשלח החוזה מחיר החבית דרומה לקידומת חדשה של שלושים דולר.
בסיכום שבועי, ירד מחיר החבית ב- 12.25% וזו נסחרת כיום תמורת 40.20$. מאז תור הזהב של החבית, בחודש יולי האחרון, כאשר נסחרה החבית תמורת 147.20$ צלל מחירה ב- 72%.
תחזית UBS לשנת 2009 בעניין מציינת כי ייתכן ומחיר חבית נפט יירד מתחת ל- 20 דולר. תרחיש שכזה יתרחש לדעת UBS במידה והחברות בקרטל אופ"ק לא יישמו בפועל את מדיניות קיצוץ תפוקת הנפט (תקציבן של מרבית המדינות החברות בקרטל נשען על ייצוא הנפט וברצונן/ומחובתן להגדיל את האמור). עוד מוסיפים אלו ואומרים כי במידה ורצף האירועים יתנהל כימים בתקינותם, הרי שמחיר החבית יתייצב ברמה הנוכחית סביב ה- 40$ ויתאושש לאחר המחצית הראשונה של 2009 לכדי 75$. ההערכה זו מצידם של כלכלני UBS הינה דומה למדי להערכות שפורסמו לאחרונה על ידי מריל לינץ' וגולדמן זקס אשר מדברים אף הם על אפשרות שמחיר החבית יירד מתחת לרף של 30 הדולרים.

רמת המלאים בארה"ב

 


 

מלאי הנפט הגולמי עלה ב- 0.5 מיליון חביות בהתאם לציפיות השוק. רמת המלאים האחרונה שפורסמה ע"י סוכנות האנרגיה האמריקאית מעידה על קיומן של 321.3 מיליון חביות. נפח המלאי הנוכחי גבוה ב- 8.2% מהתקופה המקבילה אשתקד.
מלאי הדלק לכלי רכב עלה השבוע ב- 1.3 מיליון חביות לכדי 204 מ.ח. ומעיד על הצטברות של 0.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
ניצולת בתי הזיקוק ירדה ב- 3.3 נקודות האחוז לכדי 84.1%. מרווחי הזיקוק הנמוכים הנובעים מביקוש עצל, מקטינים את כושר תפוקת בתי הזיקוק.




עקום החוזים העתידיים על חבית נפט גולמי מסוג US$)WTI ) נכון ל 23/12/2008

 


העקום מציין את החוזים הסחירים היום לתקופה של עד ינואר 2011. המחיר בשור נגזר כי הפעילים בשוק מעריכים שמחיר החבית יעלה ב- 50% במהלך השנתיים הקרובות עד לכדי 59.47$.


דלק US ואלון USA סוגרים זמנית בתי זיקוק
לאחר שדלק US נאלצה לסגור בית זיקוק בארה"ב בעקבות תאונה שהתרחשה במקום מודיעה גם מתחרתה, אלון USA, על סגירת בית זיקוק בדאלאס טקסס. בניגוד לדלק, בית הזיקוק של אלון ייסגר לרגל שיפוצים מתוכננים והוא צפוי להיפתח מחדש במהלך פברואר. מטרת השיפוצים היא הגדלת כושר הייצור של בית הזיקוק ב- 4,000 חביות בנזין ודיזל ליום. נכון להיום לבית הזיקוק קיבולת של 40 אלף חביות ליום. לדברי החברה, עלות תיקון המפעל עשויה להגיע ל-30 מיליון דולר, מתוכם תישא החברה ב-5 מיליון דולר והשאר יכוסה על ידי חברת הביטוח. עלות השבתת המפעל, עשויה להגיע ל- 100 מיליון דולר.
דלק US הודיעה כי בית הזיקוק שלה עשוי שלא לחזור לתפוקה מלאה עד למאי. מאז ה-20 לנובמבר מושבת המפעל בעקבות פיצוץ שאירע במקום. הפיצוץ שאירע בסוף נובמבר בבית הזיקוק של חברת דלק US, זרוע האנרגיה של קבוצת דלק במזרח טקסס, המנוהלת על ידי עוזי ימין, גרם לשריפה ולפציעתם של שישה עובדים. שניים מהפצועים שנכוו באורח חמור הובהלו לבית החולים המקומי ונפטרו זמן קצר לאחר מכן. כבאים הצליחו להשתלט על הלהבות בתוך שעה, אך המפעל נסגר עד להודעה חדשה. 

 

מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
המגמה הדובית שולטת במסחר בחוזים עתידיים על הנפט. בשנת 2007, ענף התעשייה היה אחראי ל- 30% מסך הביקוש לגז. המיתון הנוכחי משפיע במישרין על הביקושים, שכן מתחילת השנה ירד הביקוש לגז טבעי מצד התעשיינים ב- 9%. על כך נוסיף את הסנטימנט השלילי בשווקים הפיננסים המעודד פתיחת פוזיציות שורט (במסחר על האופציות בחוזי הגז, הפוזיציה הסחירה ביותר הינה 5$ PUT לפירעון בפברואר (. אפילו התנאים הפונדמנטליים שמטבעם תומכים בעליית הביקושים, כדוגמת הימים החורפיים ועימם הטמפרטורות הנמוכות גם הם אינם מצליחים להביא סנטימנט חיובי למסחר.
טווח המסחר נפרש בשבוע החולף בין 5.22$ ל- 5.85$ המציין שינויים של כ- 10% בערך החוזה. בסיכום שבועי, ירד מחיר החוזה ב- 5.5% וכרגע נסחר ברמת 5.386$.
מלאי הגז הטבעי בארה"ב ירד ב- 124 BCF לכדי 3,167 BCF, קרוב לתחזית השוק שהוערכה בירידה של 112 .BCF מהנתון נובע כי רמת מלאים נמוכה ב- 0.2% מהתקופה המקבילה אשתקד, אך גבוהה ב- 3.7% מממוצע 5 השנים האחרונות.

 

הקמתו של קרטל גז?
שלוש מיצואניות הגז הגדולות בעולם - רוסיה, איראן וקטאר, חתמו על הסכם לשיתוף פעולה בחיפוש ובפיתוח שדות גז. "סיכמנו על הקמת ועדה טכנית, שמשימתה תהיה למצוא פרויקטים שיהיה אפשר לקדם במשותף", אמר מנכ"ל חברת גזפרום הרוסית אלכסיי מילר, אחרי פגישה עם שרי הנפט של איראן ושל קטאר.
על פי הערכות, המדינות הנ"ל מחזיקות יחד ב־ 55% מרזרבות הגז הטבעי בעולם: 25% בשטחה של רוסיה, 16% באיראן והשאר בקטאר. שר הנפט האיראני אמר לאחר הפגישה המשולשת, שהתקיימה בטהראן, כי התקבלו "החלטות גדולות", וכי "יש קונצנזוס בנוגע לנחיצות הארגון החדש". שר האנרגיה הרוסי סרגיי שמאטקו אמר מוקדם יותר כי החששות מהקמת "אופ"ק של תחום הגז" מוגזמים.
ייסוד "טרויקת הגז" מעלה את החשש באירופה ובארצות הברית מהקמת קרטל גז שיפעל במתכונת של אופ"ק. אולם אנליסטים מעריכים כי בעשור הקרוב לא תהיה להסכם השפעה ניכרת על השוק העולמי. הממשלה הרוסית מסרה כי הדאגות חסרות בסיס, וכי ההסכם נחתם כדי להבטיח את אספקת הגז העתידית.

BG נסוגה מעמדתה בדבר מכירת גז טבעי לסקטור העסקי בישראל
חברת בריטיש-גז (BG) הודיעה במהלך פגישה שקיימו נציג חברת החשמל ונציג המדינה עם ראשי BG בסוף השבוע שעבר בלונדון, כי לא תסכים לנהל משא ומתן עם לקוחות פרטיים למכירת הגז הטבעי שמול חופי עזה. זאת, בניגוד להבנות אליהן הגיעה ממשלת ישראל עם BG רק לפני כחצי שנה, לפיהן תמכור חצי מן הגז שבמאגר לחברת החשמל ותנהל משא ומתן למכירת היתרה מול המגזר העסקי.
משרדי התשתיות והאוצר הגיעו לפשרה שלפיה חברת החשמל תרכוש את הגז הטבעי מ-BG בעבור צרכיה בלבד, ואילו יצרני החשמל הפרטיים ינהלו עם BG משא ומתן ישיר לרכישת הגז לצרכיהם. זאת, כדי להימנע ממצב שבו חברת החשמל תרכוש את כל הגז לצורכי המשק הישראלי. המדובר ברכישה של כ-0.8 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי לשנה למשך 15 שנה - מתוך אספקה שנתית משוערת של 1.6 BCM.
כזכור, לפני שנה נטשה BG את שולחן המשא ומתן מול ישראל באשר למכירת הגז שבשדה "Gaza Marine" שמול חופי עזה בשל דרישת משרד האוצר לחייב את BG לרדת למחיר של 4-4.2 דולר ל-MBTU, בעוד BG הסכימה לרדת ל-4.6 דולר ל-MBTU בלבד. לאחר ניסיונות שכנוע ממושכים, BG הסכימו לחדש את המשא ומתן, אך הבהירו כי ההצעות הקודמות אינן רלוונטיות, ולפי הערכות ינוע מחיר הגז בעסקה המחודשת בטווח 6-8 דולר ל-MBTU. יש לציין, כי BG הבהירה בעבר כי לא תנהל משא ומתן מול השוק הפרטי - אלא מול המדינה בלבד, ואולם מסע שכנועים מצד מנכ"לי משרדי האוצר והתשתיות הניא את הקבוצה מהחלטה זו.

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy