פרסם אצלנו
צור קשר
יום שישי 19.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
שבוע נוסף של עליות מחירים עברו על הנפט הגולמי, במהלכו נסחר הנפט הגולמי קרוב ל-69 דולר לחבית, כאשר טווח המחירים נע בין 63.7$ ל- 69$ לחבית. תחילתו של שבוע המסחר התאפיינה בעליות מחירים, על רקע המשך העליה בשוקי המניות האמריקאים, שקיבלו רוח גבית מפרסומם של משתני מקרו חיוביים (בעיקר משוק הנדל"ן), ושל דוחות שהמשיכו להפתיע את האנליסטים ברווחים מעל לצפוי. בנוהל הרגיל, הדבר היה מלווה בהיחלשות של הדולר לרמת שפל של 1.4304 דולר לאירו, והנה המנוע השני החזק להתייקרות הנפט, מעבר לנתוני הכלכלה שמעוררים אופטימיות בנוגע לתוואי ההתאוששות הכלכלית.
לקראת סיומו של שבוע המסחר הנוכחי נרשמה ירידה במחיר חבית הנפט הגולמי, על רקע פרסומם של נתוני מקרו פחות טובים (מדד אמון הצרכנים נפל על רקע חשש מפני הידרדרות בשוק העבודה), ולאחר שענקית הנפט BP דיווחה על נפילה של 53% בהכנסותיה ברבע השני של השנה והודיעה, כי אינה רואה סימנים לצמיחה בביקוש לנפט וכי ההתאוששות צפויה להיות ארוכה ואיטית. גם דבריו של יו"ר הועדה לסחר בחוזים עתידיים על סחורות של הסנאט (CFTC) בנוגע לצורך בריסון ספקולציות בשוקי האנרגיה, תמכו במגמה השלילית בשוק. הסוכנות שערכה אתמול את השימוע הראשון בנושא, צפויה לקיים שני מפגשים נוספים עד ל- 5 לאוגוסט.
בנוסף יש להניח, כי ירידת המחירים נבעה גם ממימושי רווחים, לאחר עליה חדה ומהירה במחיר הנפט הגולמי בימים האחרונים, על רקע ציפיות השוק, כי עליית מחירים זו לא יכולה להימשך על פני זמן רב. במילים אחרות, מי שהחזיק פוזיציות לונג על הנפט, מיהר לסגור אותן ולנעול את הרווח.
כעת נרשמת במסחר ירידה במחיר הנפט הגולמי, לאחר שמכון הדלקים האמריקאי (API) הודיע, כי מלאי הנפט הגולמי עלה בשבוע האחרון. הדו"ח של ה- EIA צפוי להתפרסם מאוחר יותר היום. נכון לכתיבת שורות אלו, נסחרת חבית נפט גולמי עבור 65.86 דולר.
אנו מוסיפים להעריך, כי מחירה הכלכלי של חבית נפט כיום הינו כ- 70$ לחבית, ולכן צופים כי מחיר החבית ינוע בטווח ותוך תנודתיות סביב מחיר זה. להערכתנו, עליה במחיר הנפט הגולמי לרמות גבוהות יותר תתאפשר, רק אם יפורסמו נתונים שיצביעו על צפי לשיפור בביקוש לנפט בטווח הקרוב.

תחזיות מומחים
• דרק ון הק (Derek van Eck), מנהל קרן הנאמנות המנייתית הגדולה ביותר בתחום הסחורות ב-5 השנים האחרונות, צופה כי מחיר חבית נפט יגיע בשנה הבאה ל- 80$, על רקע שיפור בפעילות הכלכלית בארה"ב ובסין. הק, הרוכש מניות של חברות אנרגיה (57% מהקרן) מתכות יקרות (16%) ומתכות בסיסיות (15%), השיג ללקוחותיו תשואה של 18% לשנה מיולי 2004, כמעט פי שתיים מממוצע 75 הקרנות בתחום המסוקרות על ידי חברת המחקר Morningstar Inc.. על פי דיווח שהופיע בבלומברג, שתי ההחזקות הגדולות בקרן הנאמנות של הק (Van Eck Global Hard Assets Fund), המנהלת סך של כ- 1 מיליארד דולר הינן: Noble Energy Inc. ו- Anadarko Petroleum Corp... תשואת הקרן מתחילת השנה עומדת על 33%, נכון ל- 23 ביולי. למניית Noble Energy המקושרת לפרוייקט הישראלי המוצלח "תמר" התייחס הק כ"זולה מידי מכדי להתעלם ממנה". הקרן לא מחזיקה מניות של ענקיות הנפט, שכן הק מציין שהן לא יכולות לצמוח בקצב מהיר כמו החברות בהן הוא מחזיק.

מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
שבוע המסחר האחרון התחיל בעליות מחירים (יום ד' לפני שבוע) על רקע צפי לפיו דוח המלאים יצביע על התמתנות הגידול במלאי הגז. סקר שהתבסס על תשובותיהם של 12 אנליסטים צפה עליה של 66 bcf במלאי הגז בשבוע שהסתיים ב- 17 ליולי, העליה השבועית המתונה ביותר מאז ה- 17 באפריל. יש לציין, כי תקופה זו, שבין אפריל לנובמבר, מאופיינת בעליה במלאי הגז, בשל ההיערכות לקראת הביקוש הגובר בתקופת החורף. באופן מפתיע, למרות שהגידול במלאי היה בהתאם לתחזיות של האנליסטים, התקבל הנתון בשלילה על ידי השוק, ומחיר הגז קרס ב- 6.4%, הירידה החדה ביותר מאז ה- 2 ביוני. הסיבה העיקרית לכך היתה, שמלאי הגז הטבעי מוסיף להיות גבוה מהגבול העליון של הטווח של מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות (ראו גרף בהמשך). בימים שלאחר מכן נרשמה עליה על רקע הצפי של המשקיעים להתאוששות של המחיר מהירידה החדה.
בארה"ב צופים, כי בשבוע האחרון, על רקע מזג אויר חם, נרשם גידול בביקוש לגז עבור מזגנים. הנתון בעבור שבוע זה יפורסם רק ב- 6 באוגוסט. עם זאת, הדוח הצפוי להתפרסם מחר, צפוי להצביע על גידול נוסף במלאי בהיקף של 74 bcf, כך על פי סקר האנליסטים.
אתמול התחדשה מגמת הירידה לאחר שהתפרסמה תחזית לפיה, בחודש הקרוב מזג האויר יהיה מתון, דבר שעשוי למתן את השימוש במזגנים, וזה יקטין את הביקוש של מפעלי החשמל לגז. יש לזכור, כי מפעלי החשמל מהווים כ- 29% מהביקוש לגז. הירידה התחזקה לאחר שהתפרסם, כי מדד אמון הצרכנים בארה"ב נפל.
לאחרונה מתרבים הדיווחים על ניתוחים טכניים התומכים בעליית מחיר הגז בשבועות הקרובים. נזכיר, כי בהתבסס על ניתוח פנדמנטלי, אנו חושבים שמחיר הגז צריך לעלות ברבע האחרון של השנה. בהינתן עודף ההיצע הקיים כיום בשוק, מזג האויר המתון והיעדר סופות משמעותיות, אין ספק כי הנטיה של המחירים בטווח הקצר הינה כלפי מטה, וכל נתון התומך בירידה בביקוש – מיד משפיע על המחיר. עם זאת, אנו צופים גידול בביקוש ברבע האחרון של השנה, על רקע השינוי במזג האויר (ביקוש צרכני) ועל רקע הצפי להתאוששות נוספת בפעילות הכלכלית בארה"ב (ביקוש מצד התעשייה), ואלו יהוו בסיס להערכתנו לעליה במחיר הגז, מרמתו הנמוכה כיום.

כתבה וערכה: איילת ניר

 

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy