פרסם אצלנו
צור קשר
יום שבת 20.04.2024

מחיר חבית נפט גולמי בשבוע האחרון
מחיר החבית לא צלח במשימתו להתייצב מעל 70$, ובשעות האחרונות המחיר נע סביב 68.8$. ביום שישי האחרון, שעה שפורסם כי משוק התעסוקה בארה"ב קוצצו "רק" 247 אלף משרות (נמוך משמעותית מהצפי לקיצוץ של 320 אלף), הנפט נסחר בשיא השבועי של 72.4$ החבית, אך מרגע זה ואילך, נסוג המחיר. הספקולציה בשוק לגבי השיפור בכלכלה הריאלית/יציאה מהמיתון תומחרה טרם פרסום הנתון ועל כן לא היינו עדים למהלך עליות. מה גם, הדעה הרווחת היא שקצב התאוששות הכלכלה העולמית יהיה איטי ומחיר החבית אינו מצדיק הדבקת תג של 70$ ומעלה.
יתר על כן, פרסום נתון האבטלה הפך את היוצרות גם בשוק המטבעות. בתקופה האחרונה הורגלנו שנתון מאקרו כלכלי חיובי מוריד את ערך הדולר ומפנה משקיעים לעבר נכסים "מסוכנים" יותר. הפעם, הנתון העיד על שיפור משמעותי ארה"ב ומנגד על חולשתן של המעצמות ובייחוד של גוש האירו. כתוצאה, שער הדולר התחזק בחדות מול מטבעות הסחר העיקריים ובכך תרם לירידה במחיר החבית.
חוסר המשמעת של המדינות החברות בקרטל אופ"ק בנוגע למדיניות צמצום התפוקה (ראו הרחבה בהמשך) תרם גם כן ללחץ על מחיר החבית. לא רק זאת, גם אווירת המימוש בשוקי המניות שחקו מטה את מחיר החבית.
עוד נציין כי אמש פרסמה סוכנות האנרגיה שעל פי תחזיותיה מחיר החבית יישאר ברמת ה- 70$ עד לסוף השנה ובשנת 2010 תסחר זו בממוצע, בעבור 72$.

בספירה האחרונה שביצעה סוכנות Baker Hughes, צוין, כי מספר מתקני הקידוח עלה ב- 6.1% (16 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 277 ומשקף ירידה של 28.4% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה

קרטל אופ"ק לא עומד במדיניות קיצוץ התפוקה
מהדו"ח החודשי האחרון שפרסם אמש הקרטל עולה כי המדינות החברות הגדילו בחודש יולי את תפוקת הנפט שבאמתחתן ב- 0.16 מיליון חביות ביום (0.56%) לכדי 28.68 מיליון חביות ביום. לא רק זאת, אלא שגם המספרים של חודש יוני תוקנו כלפי מעלה.
כפי שנראה בגרף המצורף מטה, תפוקת קרטל במהלך הרבעון האחרון הייתה 28.37 מיליון חביות ביום בעוד הביקוש לנפט מתוצרת הקרטל הסתכם ב- 27.78 מיליון חביות. כלומר, תפוקת הקרטל גבוהה ב- 2.12% מצד הביקושים

במהלך הרבעון השני של השנה ירד הביקוש העולמי לנפט (בהשוואה לרבעון שני של שנת 2008) ב- 2.72%. בפרק זמן זה, מדינות ה- OECD ובראשן ארה"ב, הקטינו את הביקוש ב- 5.58%. בניגוד לאלו, הביקוש לנפט מצד מדינות מתפתחות עלה ב- 1.05%. סין, אגב, לא מתרגשת מהמצב הנוכחי והגדילה את ביקושה לנפט ב- 2.12%.
עוד מציין הקרטל כי הביקוש העולמי לנפט לשנת 2009 נאמד כעת ב- 83.9 מיליון חביות ביום. 33.85% מתוכן (28.4 מיליון חביות) יספק קרטל אופ"ק, שאר התפוקה – 55.5 מיליון חביות יספק קרטל אופ"ק. נזכיר כי בשנת 2008 הביקוש לנפט תוצרת הקרטל היה 30.7 מיליון חביות ביום. בשנת 2010, בהתבסס על תחזיות הקרטל לגבי צמיחת הכלכלה העולמית בשיעור של 2.4%, יעלה הביקוש העולמי לנפט ב- 0.6% (YoY) לכדי 84.4 מיליון חביות ביום.

מחיר ומלאי הגז הטבעי השבוע
המסחר בחוזי הגז הטבעי ממשיך להתנהל בתנודתיות חדה. אם במהלך השבוע הקודם היינו עדים לעליות של יותר מ- 10% במחיר החוזים, הרי שהשבוע המסחר מתנהל במגמה דובית ועד כה נמחק לחלוטין מהלך העליות הקודם. פרסום דו"ח המלאים השבועי, ביום חמישי שעבר, דאג להפוך את הקערה על פיה. הצפי לתוצאות היה בדבר הצטברות של 60 Bcf אך בפועל העידו התוצאות על הצטברות גבוהה יותר של 66 Bcf. ברגע פרסום הנתון, התרסק מחיר החוזה (למסירה בחודש ספטמבר) בכ- 7.5% והמשיך במגמתו עד לרגעים אלו.
אווירת המימושים בשוקי המניות תרמה גם כן לסנטימנט השלילי וזאת על אף מטר נתוני מאקרו חיובים המאותתים על סיומו של המיתון, ובראשם נתון שוק התעסוקה בארה"ב, ממנו קוצצו "רק" 247 אלף משרות ושיעור האבטלה שירד מ- 9.5% ל- 9.4%.
בעוכריו של הגז הטבעי פעל גם השירות המטאורולוגי של ארה"ב. מזג האוויר העונתי בארה"ב העיד על טמפ' נמוכות מהממוצע העונתי ובעיקר באזורים הצרכניים. נתון זה מצביע במישרין על ביקוש נמוך לחשמל המופק בתחנות כוח הפועלות (בין היתר) על גז טבעי.
בכדי לסתום את הגולל, סוכנות האנרגיה האמריקאית פרסמה אמש את תחזית האנרגיה החודשית, ממנה עלו דובים נוספים לפני השטח. הסוכנות פרסמה כי ייתכן שנפח ייבוא הגז הטבעי לארה"ב יעלה השנה ב- 42% לעומת שנת 2008. זאת, על רקע ניצולת מלאה באתרי האחסון במדינות אירופה, הגורמים למכליות הגז לפרוק את סחורתן בנמלי ארה"ב.
המסרים של סוכנות האנרגיה היו מעורבים, בהמשך הסקירה ציינה זו, כי בעקבות הצמצום החד בפעילות הקידוח (ראו הרחבה בהמשך) יסחר הגז הטבעי בממוצע, לשנת 2010, תמורת 5.48$ למיליון BTU לעומת מחיר ממוצע של 3.92$ ב- 2009. עם זאת, דאגה לצאת ידי חובה כשציינה שהמשך צמצום פעילות הקידוח, ועלייה בביקוש התעשייתי יגרמו לעליית מחירים חדה יותר.
נזכיר כי מחר בשעה 17:30 (שעון ישראל) יפורסם דו"ח המלאים השבועי (צפי להצטברות: 71 Bcf) וביום שישי יפורסם נתון הייצור התעשייתי. שני אלו בעלי השפעה חזקה על אופי המסחר. לכל הנוגעים בדבר, מומלץ לעקוב.


על פי הדו"ח האחרון של סוכנות האנרגיה האמריקאית (ה- EIA), המסקר את רמת מלאי הגז הטבעי בארה"ב, עלה נפח הגז המאוחסן ב- 66 Bcf והסתכם ב- 3,089 Bcf גז טבעי. מן המספרים עולה, כי המלאי הנוכחי גבוה ב- 580 BCF (23.1%) מרמת המלאי בשנה שעברה וכן גבוה ב- 496 Bcf (19.1%) מממוצע מלאי זה ב- 5 השנים האחרונות.

מספר מתקני הקידוח עלה השבוע ב- 0.6% (4 מתקנים). מספר המתקנים הפעילים הסתכם ב- 8177 ומשקף ירידה של 56.7% בהשוואה למספרם בתקופה זו לפני שנה (890 מתקנים פחות).

נתג"ז החלה בהזרמת גז טבעי במקטע ההולכה הדרומי
חברת הגז הממשלתית, נתיבי גז טבעי לישראל בע"מ (נתג"ז), החלה בשבוע שעבר בהזרמת גז ניסיונית במקטע הדרומי של מערכת ההולכה. מדובר במקטע הארוך ביותר של מערכת הולכת הגז הטבעי המשתרע מקרית גת ועד סדום ובאורך כולל של 135 ק"מ. הזרמת הגז במקטע, תארך כשלושה שבועות ובסיומה יצטרף קו ההולכה החדש לקווים הפעילים הימי והיבשתי המרכזי.
המקטע הדרומי עתיד לספק גז טבעי עד סוף שנת 2009 למפעלי ים המלח בסדום, לתחנת הכוח של חברת החשמל ברמת חובב, לאזור התעשייה ברמת חובב ולאזור התעשייה במישור רותם.
מנתג"ז נמסר כי אספקת גז טבעי למפעלי ים המלח מתוכננת לסוף חודש אוגוסט תחילת ספטמבר, בכפוף לאישור תקינות כל מערכות הקו הדרומי ומוכנות הלקוח.

 

כתב: מני בן משה.

 

מחירי סחורות
מדדי נפט וזהב
EIA today in energy